TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva veier en Mr2 mk2 95 mod? og eksakt co2 utslipp?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#252805  av OrIoN89

Kommer ann på modell ;) Vi snakker vel ar om en ca 10 forskjellige modeller, men antar at du snakker om en sveitisk gti?

Mr2 mk2 veier vel rundt 1200 kg med targa. Kanskje litt i underkant. CO2 utslippet er uaktuelt, og har ikke sett noen tall på dette.

#252809  av Mortenn200

okei, men grunnen til jeg ville vite co2 var at jeg vurderer og imprtere en 95 mod mk2.. så skulle jeg beregne kostnadene ferdig på norske veier... :)

#252810  av Th4 Ghost

aner ikke hvordan de reglene der funker, men mr2 mk2'ene faller vel ikke under de nye co2-reglene?

#252820  av Mortenn200

er ikke det noe med hvir gammel bilen er? eller noe slikt? :? men inbiller meg at denngår under co2 reglene :?

#252832  av jumbo

Regelen for hva som skal brukes er veldig enkel:

Om bilen har oppgitt utslippsverdier fra fabrikk når den var ny skal co2 brukes i formelen. Hvis ikke brukes effekt som før.

En 95 MR2 har garantert ingen fabrikktall oppgitt for utslipp og skal derfor beregnes basert på effekt, ikke utslipp.

#252849  av inzane2012

jumbo skrev:Regelen for hva som skal brukes er veldig enkel:

Om bilen har oppgitt utslippsverdier fra fabrikk når den var ny skal co2 brukes i formelen. Hvis ikke brukes effekt som før.

En 95 MR2 har garantert ingen fabrikktall oppgitt for utslipp og skal derfor beregnes basert på effekt, ikke utslipp.
vist det der stemmer så burde det vert lagt inn FAQ'n... kan tenke meg det sikkert er flere andre som lurer, og da kan di bare stikke innom der og se:)

#252873  av jumbo

Jeg fikk hvertfall opplyst nettopp dette fra tollvesenet da jeg jobbet med godkjenning av min egen bil, og fant tilsvarende info på toll.no et eller annet sted, men sikkert greit å finne den referansen igjen om man skal lage en offisiell post på dette.

#252886  av paalw

jeg kan bekrefte at dette stemmer. importerte min 95 modell fra sveits i år, og co2 utslippet er helt uten betydning i denne sammenheng.

#252888  av CelicaTurbo

Har lagt det inn i FAQ nå :) Til info så er det knapt noen biler produsert før 2000 som har fabrikktall på CO2-forbruk, så biler eldre enn dette må i de aller fleste tilfeller godkjennes med alternativ avgiftsberegning hvor motorvolum er grunnlag istedenfor CO2.

#252896  av Mortenn200

Takk for alle svar, dette hjalp meg utrolig mye :) ser ut som det blir importering på meg da :D

#252898  av CelicaTurbo

til info så er det en registrert 97-modell til salgs på forumet. Den ble importert i år og det er ofte lite å spare på import pga markedet vi har i landet for tiden.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=23941

#252909  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Har lagt det inn i FAQ nå :) Til info så er det knapt noen biler produsert før 2000 som har fabrikktall på CO2-forbruk, så biler eldre enn dette må i de aller fleste tilfeller godkjennes med alternativ avgiftsberegning hvor motorvolum er grunnlag istedenfor CO2.
Motoreffekt, ikke volum.

Volum brukes i begge tilfeller.

#252922  av sindrejl

sjekket også litt om dette når jeg tok inn 97'en og fant ut at vi skal være glad for at det ikke er co2 tall fra fabrikk på dem.. de blir ca 10-15k dyrere da og enda værre for turbomodellene :)

#252928  av Mortenn200

og forresten, hva bør jeg spesielt se etter når jeg skal ha mr2 nå?=)