TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjenning av 17" corolla.

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #245760  av Rollaole

PÃ¥ bilen orginalt sitter det 165/70-14

Men skal godkjennes i vognkort til 205/40-17",
Trenger jeg mer enn TUV godkjenning på felgene og dimensjonen på hjula og kopi av et vognkort der tilsvarende bil har fått godkjennt sine hjul (med lik dim) i vognkort?

Hva mer trengs?

#245780  av lexusmann

Hvorfor stresse? er ikke det innafor 5% regelen da??mener mine er det(har samme dim)...og har derfor ikke brydd meg... :wink:
Det de sa på dekkverksted i alle fall...eneste innbrettet på bakskjermene er ikke så veldig glad i den dimmen, men er bare å valse litt, så går det fint! 8)

#245793  av Rollaole

fikk feil på EU godkjenning, og jeg må få godkjennt bilen denna måneden.. Derfor stress :)

#245833  av 2000celica

TUV godkjenning på felgene trenger du ikke

SÃ¥ lenge sporvidden er den samme +- 25mm? og rulleomkrets holder seg innenfor 5% av original, burde du ikke ha problemer.
:) Men det er jo ikke akkurat en stor hemmelighet at ikke alle på BT er kvalifisert for jobben.

#245996  av stokness

Står ganske greit på lovdata. Har samme problem selv på familiebilen, men jeg tar eu-kontroll med org. dekk og felg.

6. Bytte av dekk/felg
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html

#246001  av Rollaole

Takker for svar,

Rasker med meg så mye nødvendige og unødvendige papirer jeg..

Jo mere rare papier på tysk jo mere skjønner de ingen ting av og lar meg komme igjennom.. :P

#246722  av rune89

litt ot, kordan er det å kjøre 17" å senking? tar det i? eller har du valset skjermene? :)

#246785  av Ellingz1

mor-mor har samme felgene på sin corolla...valset hjulbuene sist jeg var hjemme, da funker det fint, helt til man får tre mannfolk i baksete som er 90+kg da slitter man i de størrste hupene... men må valses med den dim.

#246820  av |plumbo

Ellingz1 skrev:mor-mor har samme felgene på sin corolla...
:D værst kult !

#246985  av Ellingz1

|plumbo skrev:
Ellingz1 skrev:mor-mor har samme felgene på sin corolla...
:D værst kult !
hehe.. sankka med en kompis i helga, han sa at han måte flire bra når hun kom rullende med 17" chrom, ts-ogn merker i rutene og toyota devil logo i vinduet og sku handle melk på butikken :)