TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Snow knapp pÃ¥ is 200

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #244545  av csstian

Er det noen som kan fortelle hva den snow knappen atmed trc knappen er til.Har trodd fram til dag at det var en mere følsom trc med snow inne.Men leste i en salgsannonse på autodb at det var et snøprogram på diffrensialen.Så da hadde det vært greit å fått et svar på hva den er til.
 #244549  av Neo

csstian skrev:Er det noen som kan fortelle hva den snow knappen atmed trc knappen er til.Har trodd fram til dag at det var en mere følsom trc med snow inne.Men leste i en salgsannonse på autodb at det var et snøprogram på diffrensialen.Så da hadde det vært greit å fått et svar på hva den er til.
Etter min erfaring fungerer den noe alla samme så trc'en gjør. Men er en liten forskjell, hos meg ivertfall er det sånn at begynner bilen og spinne på dekka så sørger han for at du alti har tak på veien. Jeg har prøvd og rive bilen løs med snow inne og jeg klarer det ikke. Trc'en slår jo inn å ut på en måte for og prøve og få bilen opp i fart. Snow ligger inne hele tiden og sørger for at du ikke klarer og spinne på bilen rett og slett..

Er foresten alle IS utgavene utstyrt med differsialsperre?

#244553  av Tjuls

Hos meg virker det som om den girer opp og ligger på et lavere turtall med Snow funksjonen inne. Så gassen blir mindre responsiv. Testa en gang å trykke på Snow knappen mens jeg kjørte på en rett strekke med en fart over lengre tid, og den gira opp med en gang jeg trykka inn knappen.

Jeg har ikke testet de andre tingene som er nevnt her, så det er nok flere ting den gjør.

For mitt vedkomne så har jeg altid lurt på hva ect.pwr knappen gjør i teorien.. Noen som vet dette?
 #244556  av csstian

Neo skrev:
csstian skrev:Er det noen som kan fortelle hva den snow knappen atmed trc knappen er til.Har trodd fram til dag at det var en mere følsom trc med snow inne.Men leste i en salgsannonse på autodb at det var et snøprogram på diffrensialen.Så da hadde det vært greit å fått et svar på hva den er til.
Etter min erfaring fungerer den noe alla samme så trc'en gjør. Men er en liten forskjell, hos meg ivertfall er det sånn at begynner bilen og spinne på dekka så sørger han for at du alti har tak på veien. Jeg har prøvd og rive bilen løs med snow inne og jeg klarer det ikke. Trc'en slår jo inn å ut på en måte for og prøve og få bilen opp i fart. Snow ligger inne hele tiden og sørger for at du ikke klarer og spinne på bilen rett og slett..

Er foresten alle IS utgavene utstyrt med differsialsperre?
Leste noe om diff sperre her inne.Ã¥ det var hvist noen utav sports utgavene som kom med det.

#244557  av csstian

Tjuls skrev:Hos meg virker det som om den girer opp og ligger på et lavere turtall med Snow funksjonen inne. Så gassen blir mindre responsiv. Testa en gang å trykke på Snow knappen mens jeg kjørte på en rett strekke med en fart over lengre tid, og den gira opp med en gang jeg trykka inn knappen.

Jeg har ikke testet de andre tingene som er nevnt her, så det er nok flere ting den gjør.

For mitt vedkomne så har jeg altid lurt på hva ect.pwr knappen gjør i teorien.. Noen som vet dette?
Nå har jeg manuell gear.Så det er litt anneledes på aut.ect.pwr knappen er får å få bilen til å geare litt mere sportslig.Den gearer fortere ned når du trykker ned gassen.Så tror jeg du får mere turtall før den gearer opp når du holder gassen i bånn.

#244562  av Tjuls

csstian skrev:Nå har jeg manuell gear.Så det er litt anneledes på aut.ect.pwr knappen er får å få bilen til å geare litt mere sportslig.Den gearer fortere ned når du trykker ned gassen.Så tror jeg du får mere turtall før den gearer opp når du holder gassen i bånn.
Den gearer nok fortere ned ja, men om du holder gassen i bånn, så gearer den ikke før den treffer rødfeltet uavhengig om pwr er inne eller ikke.

#244565  av csstian

Tjuls skrev:
csstian skrev:Nå har jeg manuell gear.Så det er litt anneledes på aut.ect.pwr knappen er får å få bilen til å geare litt mere sportslig.Den gearer fortere ned når du trykker ned gassen.Så tror jeg du får mere turtall før den gearer opp når du holder gassen i bånn.
Den gearer nok fortere ned ja, men om du holder gassen i bånn, så gearer den ikke før den treffer rødfeltet uavhengig om pwr er inne eller ikke.
Oki.Jeg har ikke kjørt is med aut.

#244566  av KK-ma70

Synes ikke at jeg spinner mindre eller at trc slår inn noe fortere med snow funksjon, men opplever at motoren ikke reagerer like kjapt på gasspådrag. Kjennes ut som om motoren plutselig har mistet 50hk...

Hvis jeg ligger i 6gir og skal kjøre forbi noen må jeg slå av snow som regel hvis jeg skal kjapt forbi.

Kjenner det litt i bilen også når jeg slår den på og av, blir et ørlite napp i motoren. Bare så vidt man legger merke til det.

#244578  av oleb

KK-ma70 skrev:Synes ikke at jeg spinner mindre eller at trc slår inn noe fortere med snow funksjon, men opplever at motoren ikke reagerer like kjapt på gasspådrag. Kjennes ut som om motoren plutselig har mistet 50hk...

Hvis jeg ligger i 6gir og skal kjøre forbi noen må jeg slå av snow som regel hvis jeg skal kjapt forbi.

Kjenner det litt i bilen også når jeg slår den på og av, blir et ørlite napp i motoren. Bare så vidt man legger merke til det.
Det du sier kan nok godt stemme. Leste i intruksjonsmanualen for å finne ut hva denne knappen gjorde, og der sto det at den reduserer motorytelsen.

csstian nevnte noe om diffsperre/brems på noen av sportsmodellene? Stemmer dette?
 #244583  av larspronne

til dere med manuell IS200 - prøv å aktivere SNOW funksjonen om dere står å stanger i kø - f.eks i bytrafikk.

gassen blir mye mindre responsiv og smoothere, og du slipper at bilen går i "rykk og napp" når du er av/på gassen hele tiden!

funket som F for meg da jeg hadde min.

Lars.
 #244584  av rx300

larspronne skrev:til dere med manuell IS200 - prøv å aktivere SNOW funksjonen om dere står å stanger i kø - f.eks i bytrafikk.

gassen blir mye mindre responsiv og smoothere, og du slipper at bilen går i "rykk og napp" når du er av/på gassen hele tiden!

Samme gjør jeg med automat, ellers er den litt vel responsiv, men med snow inne blir det hele langt mykere i køkjøring. Samme hvis jeg skal ta bratt bakkestart på grus, da er det omtrent helt umulig å klare det uten innledende hjulspinn uten snow-knappen inne. Da starter motoren i 2.gear.

Men en annen ting som er pussig, er hvis jeg f.eks. ligger på flatt strekke i 60, med cruisecontrollen på, og trykke inn snow-knappen, så går tilsynelatende bensinforbruket _ned_ i følge momentanmåleren i instrumentpanelet, uten at den gearer opp. Forstå det den som kan, jevnt 60 bør jo behøve like mye kraft uavhengig av program på gearkassen.

#244803  av Varnes

Har automat på min, å synes bilen er gankse knapp på gassen. Med med snowknappen inne får man en smoothere start.
PWr knappen gjør at den kjører høyere på turtall, å girer oftere ned ved gasspådrag(d jør den selvfølgelig i vanli modus ved kickdown da).
Men trc synes jeg er noe dritt, den funker dåli når man skal opp bratte bakker, for med engang bilen har hjulspinn, sakker bilen automatisk ned farta, å tilslutt ender man opp med å stå i ro.. :?
Har en del bakker her jeg bor, så prøvde meg fram i vinter å fant ut at det som funka best for meg er: trc- av og snow- på, når man skal opp vanskelige bakker..
Slår forøvrig av trc vær gang jeg skal å kjøre, den kan være skummel om man får sleng, da den ikke lar det styre gassen som du selv vil ved hjulspinn(er av å til nødvendig med gasspådrag for å rette opp bilen)...

#244824  av lexusrider

Varnes skrev:Har automat på min, å synes bilen er gankse knapp på gassen. Med med snowknappen inne får man en smoothere start.
PWr knappen gjør at den kjører høyere på turtall, å girer oftere ned ved gasspådrag(d jør den selvfølgelig i vanli modus ved kickdown da).
Men trc synes jeg er noe dritt, den funker dåli når man skal opp bratte bakker, for med engang bilen har hjulspinn, sakker bilen automatisk ned farta, å tilslutt ender man opp med å stå i ro.. :?
Har en del bakker her jeg bor, så prøvde meg fram i vinter å fant ut at det som funka best for meg er: trc- av og snow- på, når man skal opp vanskelige bakker..
Slår forøvrig av trc vær gang jeg skal å kjøre, den kan være skummel om man får sleng, da den ikke lar det styre gassen som du selv vil ved hjulspinn(er av å til nødvendig med gasspådrag for å rette opp bilen)...
helt enig:) akkurat samme erfaring her!! burde vel kjøpt se diffbrems vel..
 #244830  av Geir

larspronne skrev:til dere med manuell IS200 - prøv å aktivere SNOW funksjonen om dere står å stanger i kø - f.eks i bytrafikk.

Lars.

Takk for tipset. Testet dette på veien hjem i dag. Jeg er blitt litt irritert de siste gangene jeg har stanget i rushet, og ved å aktivere snow-funksjonen slapp jeg unna mye "rykk og napp", som oppstår forholdsvis ofte ved kjøring i rushtrafikk.

Det er litt rart at jeg ikke har tenkt på dette selv. Snow-funksjonen er jo egentlig litt oppskrytt siden det strengt tatt bare gir litt motstand på gassen, og da er det jo logisk at det kanskje ville hjulpet i kø :)