TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bestille deler fra Japan...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#9  av MR2turbo

Hei!

Har noen erfaringer fra det å bestille tuning deler fra japanske firma? Sånn som hvor mye det koster i frakt, lev.tid ol.?

#10  av CelicaTurbo

Har ingen erfaring nei men om du går til  takakaira sin side så har de priser for forskjellige fraktselskap der. Prisen varierer etter vekt og sone i verden, og jeg fant ut at en eksos-manifold på 11 kg kom til å koste ca 2000kr og være fremme på en uke. Prisene er oppgitt i yen så du får finne deg en valutakalkulator (http://www.dnb.no, venstre marg, lite ikon).

Hva er det du tenker på å bestille deg da?

- Kristian -

#13  av MR2turbo

Det var Takakaira jeg tenkte på.. Har planer om å skaffe meg effektanlegg.. Bestiller noe enten nå før eller rett etter jul. Er det noen andre som skal ha noe? Så blir vi eventuelt flere til å dele på porto.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal bestille fra japan eller USA, må ta en liten ringerunde å forhøre meg om fraktpriser.

#15  av CelicaTurbo

Du kan jo også sjekke Fensport i England da og se hva de skal ha for Mongoose eksosen sin. Frakten blir ihvertfall billigere da, og jeg hadde meget gode erfaringer med de. (På den annen side har Takakaira vært veldig informative og svart kjapt på epost også så de er flinke med kunder ihvertfall). Husk at moms på 24% kommer i tillegg på pris+frakt da. Ellers har jeg ingen planer om å hente inn noen deler enda så jeg melder pass på gruppe-kjøp  :)

- Kristian -

#18  av MR2turbo

Har sjekket hos Fensport, men "Mongoose" eksosen har mindre rør enn den orginale turboeksosen, så den vil jeg ikke ha... Foresten trodde jeg ikke det var 24% moms på bildeler, men 17 eller 12% Det var en som fortalte meg det, men det kan jo ha blitt forandringer på det med moms-reformen i sommer...

#19  av CelicaTurbo

Luftfilteret mitt var jeg selv på "toll-boden" og fortollet og jeg klassifiserte det som "bil-del" der og betalte 24% moms, og det var i juni. Såvidt jeg vet har det alltid vært slik da. Men, om Mongoose er mindre kan jeg gjerne skjønne at du ikke vil ha det, men hvilken eksos kommer du til å kjøpe da? Du slipper unna moms om det blir sendt som gave, men da må du få senderen til å skrive det som det, og det hindrer ikke tollen å åpne forsendelsen på leting etter kvittering (som en kamerat har opplevd på datautstyr). Kanskje litt drøyt å påstå at en så svær pakke som et eksos-anlegg er en gave også ;)

- Kristian -

Edited By MR2 on Dec. 16 2001 @ 21:58

#20  av MR2turbo

Okey, da er det nok 24% moms...

Er ikke helt sikker på hvilken eksos enda, HKS dual dragger/ Garage fuki SPL/ Greddy PEx...

Vi får se...

#26  av CelicaTurbo

USA-folket ser ut til å like Greddy best men begge de andre er vel populære også vel..  aner ikke om det er noe kvalitetsforskjell mellom de men du kan jo spørre på det amerikanske forumet siden de nok har vesentlig mye erfaring på US-turboen der  :)

#45  av MR2turbo

Jeg har prøvd å få tak i GReddy pex eksos i jula men det ser ut som den er utsolgt over alt ii USA og Japan, og så slutta de visst å lage den for to år siden...  ??? Hks'en ser ut til å komme på ca 15000kr og garage sin enda dyrere  :(

#46  av PÃ¥l

Oi da, 15000? Det var voldsomt. er det et komplett anlegg med manifold?

#47  av CelicaTurbo

oi, hadde prisen inkludert fra turbo og bakover kan jeg skjønne det men det gjør den vel ikke? Er rimelig dyrt ja, men er det noen andre produsenter av effektanlegg da? Scorpion og Fujitsubo muligens? Men begge de to er ganske dyre generellt men så har de bra rykte da.

- Kristian -

#48  av MR2turbo

HKS, Greddy og Garage har veldig bra rykte på seg, men de går kun fra bak den første katalysatoren...

Hva slags "spec" har Scorpion og Fujitsubo da? har du bilder av de?

#50  av CelicaTurbo

Jeg aner ikke spec, og vet ikke om Scorpion produserer for MR2 turbo men de produserer for NA. Fujitsubo kan du sjekke på http://www.fujitsubo.co.jp og bruk altavista sin "translate" tjeneste. De skal ha en eksos for turboen der. Aner ikke hvem som kan selge det men takakaira førte det før (men ikke nå lenger av en eller annen grunn). Mest trolig er nok HKS eller tilsvarende tryggere for det er mer brukt.

- Kristian -

#51  av MR2turbo

Jeg var inne på siden og kikket men fikk inntrykk av at den var "single exit" og det vil jeg ikke ha, selv om det kansje er det mest effektive.... Jeg har litt sans for det orginale med to... Selv om det koster litt mer..

#52  av CelicaTurbo

de har en dual exit men det er mulig den passer kun for 3S-GE-bilen da. Uansett er det kanskje lurt å kjøpe noe som er mer brukt for bilen og jeg inrømmer at jeg ville heller ikke ha kjøpt noe annet enn en dual-exit eksos. Du kan jo sjekke hva ADT kan skaffe for jeg mener de reklamerte med 3" fra turbo i det siste motorbørsen/autobørsen jeg kjøpte.

- Kristian -