TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ang fjerning av egr, og bruk av dump som resirkulerer gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #201573  av wickeddark

Tenkte jeg skulle fjerne EGR, av de postene jeg leste om emnet stod det ikke noe om hvor eksosen til egr systemet kommer fra, og hvor man blokker det. Vil jo ikke ha motorrommet fullt av eksosgass.

Og om noen har delene jeg trenger for å blokke det, så kjøper jeg gjerne dem om de ikke er for dyre. Da lager jeg de heller til selv.

Og ang dumpventil,

etter hva jeg har forstått så skal biler med LMM ha en dump som resirkulerer luften tilbake i systemet, og ikke dumpe det ut i friluft. Så sitter det en orginal dumpventil på disse bilene? Da er det vel bare å bytte ut dumpen med en skikkelig en, og bruke de orginale tilkoblingene?
Vil jeg da miste den herlige wastegate chattringen man får av å kjøre uten dump?

#201584  av CelicaTurbo

Det er ikke orginal dumpventil på st185 (dog har alle modeller MR2 mk2 dette, samt st205 Celica). De fleste velger å montere en ventil som ikke er resirkulerbar og det fungerer greit så lenge den er justert slik at den ikke suger falskluft ved tomgang og cruising, og den ikke slipper ut for mye i tide og utide slik at motoren kveles av fet blanding.. alt i alt er en resirkulerbar å anbefale men ikke nødvendig, montering må du uansett ordne et patent på selv for det er ingenting orginalt som kan brukes...

wastegatelyden vil nok dempes ja ;)

#201616  av wickeddark

CelicaTurbo skrev:Det er ikke orginal dumpventil på st185 (dog har alle modeller MR2 mk2 dette, samt st205 Celica). De fleste velger å montere en ventil som ikke er resirkulerbar og det fungerer greit så lenge den er justert slik at den ikke suger falskluft ved tomgang og cruising, og den ikke slipper ut for mye i tide og utide slik at motoren kveles av fet blanding.. alt i alt er en resirkulerbar å anbefale men ikke nødvendig, montering må du uansett ordne et patent på selv for det er ingenting orginalt som kan brukes...

Motoren harket endel med dumpen på ja. Strammet den max opp også, ble ikke bedre. Tror jeg skal få tak i en sånn resirk da. Hvor bør jeg koble til utblåset til resirken da?

#201620  av wickeddark

CelicaTurbo skrev:Det er ikke orginal dumpventil på st185 (dog har alle modeller MR2 mk2 dette, samt st205 Celica). De fleste velger å montere en ventil som ikke er resirkulerbar og det fungerer greit så lenge den er justert slik at den ikke suger falskluft ved tomgang og cruising, og den ikke slipper ut for mye i tide og utide slik at motoren kveles av fet blanding.. alt i alt er en resirkulerbar å anbefale men ikke nødvendig, montering må du uansett ordne et patent på selv for det er ingenting orginalt som kan brukes...

Motoren harket endel med dumpen på ja. Strammet den max opp også, ble ikke bedre. Tror jeg skal få tak i en sånn resirk da. Hvor bør jeg koble til utblåset til resirken da?

#201726  av larsst185

Du kan bruke pakningsstoff oppe på manifolden og evt bruke original pakninga nede på manifolden.Du kan bruke det originale egr røret som mal for å lage block off platene.