TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SprÃ¥k og gramatikk??

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #199567  av jsun

Når jeg leser en del av innleggene her så begynner jeg å lure, er folk late, og gidder ikke å lese det de har skrevet, og bare trykker "OK" ... eller har de rett og slett ikke peiling på normal Norsk rettskriving??

Hva lærer de på skolen da?? Dette blir jo "innprinta" fra første dag!!
Jeg sikter ikke på noen spesiell her inne, men genrelt ...

En annen ting er "Reglene" på denne Web-siden, de er jo klare.
(Jeg er ingen lærer)

Hva synes dere???
Synspunkter??
Debatt 8)

#199571  av kake

Jeg er enig med deg, men så fant jeg for morro skyld 13 ulike feil i ditt innlegg ovenfor :lol:

#199572  av jsun

kake skrev:Jeg er enig med deg, men så fant jeg for morro skyld 13 ulike feil i ditt innlegg ovenfor :lol:
Takk, regnet med det 8)

#199578  av defred

Halo, er ikke det her et forum for alle? Drit i gramatiske skrive feil så lenge dere greier og lese det. Mange mennsker her i landet sliter med dysleksi og de har vel også en plass her på forumet. Jeg misstenker at det er en del unge folk som også prøver og være aktive her og de som ikke tør og spørre, de lærer svært lite. Så la oss heller støtte oppunder de som gidder og bruke dette forumet, som for øvrig er veldig bra.
Det jeg vil oppfordre til er og lese igjennom innlegget sitt før man legger det ut.

Sikkert en 48 skrivefeil i dette innlegget! :lol:

#199579  av Magne

Jeg er enig.
Kan jo begynne å lure noen ganger her inne, om folk virkelig ikke kan bedre eller om man bare er sløve.
Jeg VET jeg ikke er noen gramatikk perfeksjonist selv, men lever i den tro at folk har lett for å forstå og lese det jeg skriver.
Men så har jeg heldigvis ingen dialekt som smitter over i det jeg skriver her... :P
 #199580  av jumbo

jsun skrev:Når jeg leser en del av innleggene her så begynner jeg å lure, er folk late, og gidder ikke å lese det de har skrevet, og bare trykker "OK" ... eller har de rett og slett ikke peiling på normal Norsk rettskriving??

Hva lærer de på skolen da?? Dette blir jo "innprinta" fra første dag!!
Jeg sikter ikke på noen spesiell her inne, men genrelt ...
Er helt enig, språkbruk og rettskriving er blitt en rimelig sørgelig sak de senere årene, ikke bare på dette forumet, men generelt blant ungdom.

Når det gjelder dette forumet spesielt så er det minst 2 som har konkrete dysleksi/skrivevansker så de er jo hvertfall etter mitt syn 100% unnskyldt - man skal jo ikke være forhindret fra å delta pga av slike problemer og det mener sikkert ikke du heller.

Det som derimot ER irriterende er folk som er for late eller for kule til å skrive skikkelig. Moderne skole og elendige lærere for ta litt av skylda for dette, det samme gjelder foreldregenerasjonen, men er like forbanna et problem - kanskje ikke så viktig på et forum som dette, men definitivt et problem for samfunnet generelt.

For min egen del skriver jeg langt fra feilfritt og ikke gidder jeg lese over postene mine for å unngå små pirkefeil heller, men dette er ikke poenget. Poenget er at jeg i det minste prøver å skrive nogenlunde greit språk i utgangspunktet.

#199588  av Magne

defred: Alle mennesker med lese og skrivevansker er unnskylt. Det er en selvfølge!

MEN, dem som skriver dialekt eller sms språk kunne gjerne sluttet med det for min del hvertfall.
Jeg gidder IKKE lese et innlegg hvor trådstarter skriver KAV trøndersk for eksempel.

Hmm... har ikke dette blitt diskutert før?

EDIT: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ht=dialekt

#199608  av celicat23

Tror det ville vært en ide av trådstarter å definere klagen sin litt bedre. Og det å klage på språk og gramatikk generelt, i en post hvor man selv skriver en rekke feil.... :D Hehe.

På ett forum som er tilgjengelig for alle, vil det være innlegg skrevet av alle typer mennesker. Og vi er alle forskjellige, med forskjellige kunnskapsnivåer. Skal man begynne å klage på "normale" feil som feil stavninger og feil bruk av tegn tror jeg ikke det blir veldig hyggelig her inne. Dette er tross alt ett forum for bil intresserte, ikke mensa ;-)

Skulle jeg ha valgt mellom og ekskludere de som gjør små feil som nevnt ovenfor, eller de som har så lite gående for seg i hverdagen at de sitter å irriterer seg over at ikke alle andre er like perfekte som dem selv... Valget hadde vært enkelt.

Men personer som bruker sms språk, absolutt ingen tegn i hele innlegget sitt, eller skriver på den mest innavla langt-inne-i-dalen-som-ingen-har-hørt-om-før dialekten sin...DET er irriterende. Det har ikke noe med evner eller kunnskap å gjøre - det er bare at man ikke GIDDER og gjøre en ting riktig.

Det at vi har noen med lese/skrive vansker her inne, som deltar i diskusjoner, ser jeg på som positivt. Flott at mennesker ikke lar seg hindre i og gjøre ting til tross for sine vannskligheter!
 #199609  av @lpher

jumbo skrev: Er helt enig, språkbruk og rettskriving er blitt en rimelig sørgelig sak de senere årene, ikke bare på dette forumet, men generelt blant ungdom.

Når det gjelder dette forumet spesielt så er det minst 2 som har konkrete dysleksi/skrivevansker så de er jo hvertfall etter mitt syn 100% unnskyldt - man skal jo ikke være forhindret fra å delta pga av slike problemer og det mener sikkert ikke du heller.

Det som derimot ER irriterende er folk som er for late eller for kule til å skrive skikkelig. Moderne skole og elendige lærere for ta litt av skylda for dette, det samme gjelder foreldregenerasjonen, men er like forbanna et problem - kanskje ikke så viktig på et forum som dette, men definitivt et problem for samfunnet generelt.

For min egen del skriver jeg langt fra feilfritt og ikke gidder jeg lese over postene mine for å unngå små pirkefeil heller, men dette er ikke poenget. Poenget er at jeg i det minste prøver å skrive nogenlunde greit språk i utgangspunktet.
Amen! ;)

#199625  av Andreazz

Et ord som jeg har irritert meg er ordet "bremsekalipper" som i 50% av tilfellene blir skrevet slik: bremsekalipter..

Snart helg folkens :D

#199641  av defred

Magne skrev:defred: Alle mennesker med lese og skrivevansker er unnskylt. Det er en selvfølge!

MEN, dem som skriver dialekt eller sms språk kunne gjerne sluttet med det for min del hvertfall.
Jeg gidder IKKE lese et innlegg hvor trådstarter skriver KAV trøndersk for eksempel.

Hmm... har ikke dette blitt diskutert før?

EDIT: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ht=dialekt
Tror det sitter flere genrasjoner her på forumet og taster, jeg regner med at det er de yngre som bruker SMS språk. De som skriver i dialekt skjønner jeg ikke helt, men det er det samme. Det er vel Moderator sin jobb og irettesette disse for som jeg har forstått sier vel reglene noe om dette.
Og til deg som irriterer deg over at så mange skriver kalipter, ærlig talt, skjønner du ikke hva det er snakk om? Dette må da være unødvendig og henge seg opp i. Man får heller engasjere seg litt hardere og "lære" folk hva ting heter.

#199643  av sindrejl

noen har dysleksi, noen er bare dårligere i norsk enn andre, noen skriver alt for fort (som meg) og sjekker ikke over, men trykker "ok" etterpå. Dette er et bilforum hvorav mange egentlig gir pokker i rettskriving sålenge man kjapt kan lese og forstå hva folk skriver, derimot er jeg enig som med de fleste som skriver innleggene her; Dialekt har ingenting å gjøre på forumet :)

#199715  av oleb

Andreazz skrev:Et ord som jeg har irritert meg er ordet "bremsekalipper" som i 50% av tilfellene blir skrevet slik: bremsekalipter..

Snart helg folkens :D
Du også? Jeg har også "lurt" litt på hva den T-en gjør der i mange tilfeller. :shock:

#199774  av CelicaTurbo

Gramatisk rettskrivning er ikke spesiellt viktig for forumet så lenge vi forstår hva som blir skrevet uten å legge ekstra konsentrasjon i det, men sms-språk eller oppkontruerte muntlige skriftspråk som er så populært for tiden er virkelig en uting. Det er også flere enn to her som har problem med dysleksi og det er null problem for vi klarer å lese det om vi vil og dyslektikere legger mye energi i å gjøre seg forståtte. Andre som skriver dialekt eller sms legger derimot mye energi i at vi vanskeligere skal forstå hva de skriver og det er igrunn en plage :roll:

Vi moderatorer prøver å be folk om å skrive enten bokmål eller nynorsk når vi ser de værste tilfellene, og normalt er det ganske enkelt å se forskjell mellom tekst skrevet av en dyslektiker og en skrevet på dialektform, men det hender at ihvertfall jeg blir såpass usikker at jeg ikke alltid reagerer som moderator. Det er ikke spesiellt bra om vi som moderatorer begynner å klage over rettskrivningen til personer som har problemer med dysleksi ;) Jeg vet jeg også har oppmuntret enkelte med dysleksi til å skrive dette i sin signatur for sin egen del, for å fremme aksept og tålmodighet blandt de andre forumbrukerne. Men det er jo en frivillig ting og vi kan jo ikke kreve at dyslektikere setter en slike "merkelapp" på sin forumprofil ;)

#199786  av Th4 Ghost

ja æ e heijlt einig det e no skit at fålk itj kajn å skrivj rett og det bli ækstra bra når dei glemme å skriv komma og såntj mellom setnjingang i tilæg..*host* sånn som det? :D