TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica ST 202en min gÃ¥r tregt.. Hva kan det være?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #196891  av Mr_Sann

Har i dag vært ute å kjørt med kompisen min som har en st200 altså celica med 1.8. Jeg har 2.0 og det går ikke mye fortere! I førstegir så er 1.8 raskere! Dette er ikke bra!

Hva kan være feil eller er det bare sånn?

Det jeg har gjort med bilen er å sette på apexi luftfilter. han har k&N og svensen eksos.

Sjekket tennpluggene mine som er Denzo platinum eller noe og de har bare gått ca 1000km så de var fine, Pluggledningene venter jeg på nye fra ngk så da blir det plugger derfra også. Kan det være et problem at jeg har ca 8mm for mye olje på peilepinnen? Skal tappe men håper ikke dette har vært til skade.
Bilen har virket litt slappere siden jeg fikk lappen tilbake og i mellomtiden så byttet jeg olje så det kan jo være det. Men hva bør man gjøre sånn generelt med motoren når den har gått 125k?

Hilsen Martin.
 #196894  av sindrejl

Mr_Sann skrev:Har i dag vært ute å kjørt med kompisen min som har en st200 altså celica med 1.8. Jeg har 2.0 og det går ikke mye fortere! I førstegir så er 1.8 raskere! Dette er ikke bra!

Hva kan være feil eller er det bare sånn?

Det jeg har gjort med bilen er å sette på apexi luftfilter. han har k&N og svensen eksos.

Sjekket tennpluggene mine som er Denzo platinum eller noe og de har bare gått ca 1000km så de var fine, Pluggledningene venter jeg på nye fra ngk så da blir det plugger derfra også. Kan det være et problem at jeg har ca 8mm for mye olje på peilepinnen? Skal tappe men håper ikke dette har vært til skade.
Bilen har virket litt slappere siden jeg fikk lappen tilbake og i mellomtiden så byttet jeg olje så det kan jo være det. Men hva bør man gjøre sånn generelt med motoren når den har gått 125k?

Hilsen Martin.
vet ikke hva som er galt, men vet at bilen skal være seriøst mye raskere.. har kjørt både 1.8'en (som føles veldig slapp) og 2.0'en .. en gammel 86' celica 2.0 med dasskjørt motor går faktisk raskere enn 1.8'en

#196915  av CelicaTurbo

Kjøp en billig tenningslampe (eller få hjelp av kompis/bekjent) og sjekk tenningspunktet på bilen. En god beskrivelse er her:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

Den beskrivelsen er for turbomotoren men fremgangsmåten er akkurat helt lik for din motor og tenningen skal være 10 grader.

#197084  av Mr_Sann

Takker for svar :D

Er så heldig å ha en gammel far hos Toyota så skal levere den inn der for sjekk til onsdag. Da tester jeg alt og så skal jeg teste den mot en av gutta der sin ST 202. Kan jo ikke være tilfelle at 1.8 litern kjører fra meg i 1 gir og holder med meg opp svartdahlstunellen.

#197170  av CelicaTurbo

Det er definitivt noe som ikke er som det skal ja :)

#198116  av Mr_Sann

Har i dag hatt den hos toyota men ingen feil er funnet :o

Prøvde den mot en tilsvarende bil bare gått lenger og den gikk merkbart bedre. Var mere kraft hele veien.

Skal prøve å bytte bensinfilter som er bestilt men ellers er jeg veldig klar for råd.

Hva kan være galt og hva må jeg sjekke?

Takker stort for svar :D

#198126  av Larsen

Vil anbefale deg og skru opp tennpluggene og sjekke fargen på dem. Kan også være en ide og sjekke kompresjonen. Det gir en ok idikasjon på tilstanden på stempelringer og ventiler. Får kjøpt kompresjons testere på blant annet biltema til er grei pris.

#198221  av sindrejl

Mr_Sann skrev:Har i dag hatt den hos toyota men ingen feil er funnet :o

Prøvde den mot en tilsvarende bil bare gått lenger og den gikk merkbart bedre. Var mere kraft hele veien.

Skal prøve å bytte bensinfilter som er bestilt men ellers er jeg veldig klar for råd.

Hva kan være galt og hva må jeg sjekke?

Takker stort for svar :D
helt ærlig stoler jeg ikke en knoll på Yota mer, mye greiere å gå til et verksted som har mer generell peiling på bil og er mindre griske på å bruke mange timer uten å finne noe

#198235  av Thomas S

Har hørt rykte om at de er bare flink til bestefar motorene og ikke litt sportslige maskiner :wink:

#198236  av sindrejl

ThaShiZnitH skrev:Har hørt rykte om at de er bare flink til bestefar motorene og ikke litt sportslige maskiner :wink:
mulig du har hørt rykter, jeg har sett sannheten.. og ryktene du har hørt er HELT riktige. Iallefall i Trondheim. I mo i rana er dem rå på sportslige maskiner da en av de ansatte selv har fikla mye med 3sgte :D

#198270  av Mr_Sann

Vi testet kompen på motoren og den var på 10 på hvert stempel :D
Pluggene er sjekket og var veldig bra. Ble byttet for ca 2000km siden.
Diagnosetest sa ikke noe.

Ellers var det bare små titting. Vet ikke noe om hva de vet hos Toyota. Men er vel ikke ofte de må finne så mye feil på en slik motor. De fleste med toyota merker vel ikke at det er litt effekt tap i den.

Selv tenker jeg litt på tenningen til motoren. Har ingen erfaring men coil og tennpluggledninger er fra 1994. Har bestil NGK men tar så lang tid...

Ellers så testet jeg den på vei hjem i går og uten å være sikker så kan det virke som at clutchen slipper. Skulle spinne ut fra et lyskryss og motoren gikk helt opp i turtall men jeg kjente ikke noe hjulspinn. Skal undersøke dette nermere på en åpen plass i dag .
Hvor lenger holder en clutch?

Må jo få ordnet opp i dette. Hvilket verksted bør jeg besøke? Helst like ved Oslo.

#198275  av sindrejl

Mr_Sann skrev:Vi testet kompen på motoren og den var på 10 på hvert stempel :D

Ellers var det bare små titting. Vet ikke noe om hva de vet hos Toyota. Men er vel ikke ofte de må finne så mye feil på en slik motor. De fleste med toyota merker vel ikke at det er litt effekt tap i den.

Selv tenker jeg litt på tenningen til motoren. Har ingen erfaring men coil og tennpluggledninger er fra 1994. Har bestil NGK men tar så lang tid...

Ellers så testet jeg den på vei hjem i går og uten å være sikker så kan det virke som at clutchen slipper. Skulle spinne ut fra et lyskryss og motoren gikk helt opp i turtall men jeg kjente ikke noe hjulspinn. Skal undersøke dette nermere på en åpen plass i dag .

Må jo få ordnet opp i dette. Hvilket verksted bør jeg besøke? Helst like ved Oslo.
hvis clutchen er ferdig er det ikke rart i det hele tatt at den går dårlig ;)

#198280  av Andy_Celica

Mr_Sann skrev:Vi testet kompen på motoren og den var på 10 på hvert stempel :D

10 bar? det synes jeg ikke var så mye da, Jeg hadde 12 bar på min, og jeg har en 3sgte, (lav komp utgaven av 3sge som du har)

Tyder kanskje på at du har noen gående stempelringer, toppakning, ventiler, kam osv!

Din kom burde vel ligget bortimot 14-16 bar ihvertfal.

#198293  av Mr_Sann

Ut i fra 6gc forumet skal compen min være litt lav men jeg er ikke helt trygg på den testern som ble brukt.

Jeg burde vel også ta en "leakdown test" (Hva er dette) også.

Men hvor bør jeg dra for å teste dette?

Selve komptesten kan jeg jo gjøre selv. Biltema sin koster bare 189kr.

http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=41010

#198299  av Andy_Celica

Mr_Sann skrev:Ut i fra 6gc forumet skal compen min være litt lav men jeg er ikke helt trygg på den testern som ble brukt.

Jeg burde vel også ta en "leakdown test" (Hva er dette) også.

Men hvor bør jeg dra for å teste dette?

Selve komptesten kan jeg jo gjøre selv. Biltema sin koster bare 189kr.

http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=41010
En leakdown test, er et lite kamera som blir dytta ned i der pluggene skal stå, for å skjekke tilstanden, om det lekker olje fra ventiler osv.
Toyota tar leakdown tester.

Jeg bruker den komp testeren fra biltema, fungerer bra den,