TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo trykk?...mk2 - 204 hk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #193917  av WaxFraq

Hallais!
Angaaende turbotrykk..hva gaar en orginal 3s-gte motor med?
og en ting til.. :roll: (litt blank paa bensin-turbo-trimming..)
hvor mye er det forsvarlig aa kjore med? tenker da paa hvor mye man kan justere for man maa til med annne topp pakning osv..maalet er ikke aa sette rekord i antall hester..men bare noen faa.. :shock:

saa faar man se om det blir "datasprut" etter hvert...

jo, en ting til bare... :D

dere som har turbo..dere har den "turbo-trykks" naala i instrumenthuset..
er den drevet av vakuum eller strom? og hvor hoyt paa den skalaen gaar naala dersom den er normalt stillt? naar min lader maks..saa naar naala mi nesten midten paa den skalaen..kan prove aa ta bilde av det naar jeg kommer hjem...takker for konstruktive svar..og ikke bare saann "gaa-hjem-aa-legg-deg-tulling-du-har-ikke-peiling" svar.. :lol: i'm a nuub..
:D

#193923  av aneriks

originalt er vel 0.7 men er vel forsvarlig og øke til 1 bar

#193927  av James

Er vel på 0.7bar som aneriks sier ,eller på 0.6
 #193928  av nomad25

WaxFraq skrev: dere som har turbo..dere har den "turbo-trykks" naala i instrumenthuset..
er den drevet av vakuum eller strom? og hvor hoyt paa den skalaen gaar naala dersom den er normalt stillt? naar min lader maks..saa naar naala mi nesten midten paa den skalaen
Turbotrykks måler drives kun av vakumslangen, men hvis du vil ha lys i instrumentet er det jo greit med strøm koblet til også.(det er jo selvfølgelig bare hvis du har lys i instrumentet :D ) Nå er jeg også litt uerfaren på det området om hvordan det ser ut i instrument huset til en til en mr2 med original turbo :shock: Min ligger forøvrig på 0.65bar

#193929  av jumbo

Han spør nok om den originale turbotrykkmåleren der GTi har lademåler, ikke custom instrumenter ;)

#193958  av Master

Den originale turbotrykksnåla (som forøvrig er helt elendig) drives av vakuumet som går inn i "Turbo Pressure Sensor Ass." baki motorrommet. (den du kobler av og blinder hvis du vil eliminere fuel cut.)

Få deg en god måler som viser faktiske bar/psi slik at du vet hva du lader.

En original mr2 204hp turbo skal lade opptil 11.8 psi som er rundt regnet 0,8 bar. men ligger stort sett rundt 0,7. Du kan "trygt" lade 1 - 1,1 bar med original innmat / turbo hvis motoren din er i god stand. Sjekk alle tenningskomponenter før du justerer dette. Trykket justerer du enklest med en manuell blødeventil til wastegaten.

Dersom nåla di viser midt på skalaen er vel alt som normalt. Som sagt, kjøp deg om så er en billig autogauge måler fra biltema/mekonomen etc som sier deg HVA du lader da den originale er bare et skudd i blinde / reagerer tregt osv. Den er mer eller mindre der for å fortelle deg om turboen lader idet hele tatt.

#194037  av WaxFraq

tusen takk for mange svar!
tror nok det blir skikkelig turbotrykksmåler..
men har ikke bestemt meg for hvor jeg vil ha den..tanker da litt på a-stolpe holdere..litt sjeft det! men hvor finner jeg en som passer ordentlig???

:roll:

#194048  av jumbo

#194199  av jumbo

Fikk omsider montert mine egne instrumenter i dag :D

oljetrykk, oljetemp og turbotrykk, Blitz Black Light Meter, alle i A-stolpen... snadder :mrgreen:

Og stor takk til Christian for hjelpen :D

#194237  av nomad25

jumbo skrev:Fikk omsider montert mine egne instrumenter i dag

oljetrykk, oljetemp og turbotrykk, Blitz Black Light Meter, alle i A-stolpen... snadder
Har du noen bilder du kunne lagt ut?

#194272  av jumbo

Skal se å få tatt noen i dag

#194327  av WaxFraq

Master skrev:Den originale turbotrykksnåla (som forøvrig er helt elendig) drives av vakuumet som går inn i "Turbo Pressure Sensor Ass." baki motorrommet. (den du kobler av og blinder hvis du vil eliminere fuel cut.)

Bare et sånt lite nuub spørsmål...hva er fuel cut..når får du det, og hvordan virker det inn???

takker til alle som har svart! 8)

#194372  av Master

Fuel cut er en sperremekanisme Toyota designet sånn at du ikke skal kunne blåse motoren med for høyt trykk.

Den er originalt satt til ca 0.8 bar, men ble fra 94 mod og oppover økt til 1.2 bar ca hvis jeg husker rett. Så det er ganske bred enighet om at 1-1.1 bar er "safe" å kjøre med til dagligdags.

Den fungerer slik at ECU'en ligger å leser et voltsignal fra "Turbo pressure sensor assy." baki motorrommet ditt. Det er en liten svart boks ved siden av den grå diagnoseboksen på passasjersiden i motorrommet. Den henter vakuum eller trykk da, fra innsugsmanifolden. Du KAN blinde vakuumslangen som går til denne sensoren og du vil aldri få fuelcut. Du kan da risikere å blåse motoren hvis du skulle være så uheldig å kjøre enormt med trykk. Men jeg har kjørt i over 1 år nå uten noe overboostproblemer.

Evt kan du kjøpe deg en Fuel Cut Defender. Som endrer signalet til ECUen og dermed lar deg øke fuel cut punktet. Men dette er jo ikke gratis. regn med noen hundrelapper og litt installasjonsplager ;)

Fuelcut er som navnet sier at all bensin kuttes til motoren. For de som har opplevd det vet vi at det er nesten som å treffe en vegg. POFF så har du ingen motorkraft. Du vil da få ei Check Engine varsellampe og ECUen vil ikke tillate deg å kjøre trykk før du starter og stopper motoren igjen.
Sist redigert av Master den 28 aug 2006 19:45, redigert 1 gang totalt.

#194373  av PÃ¥l

Går nåla di bare til halveis i skalaen med maks trykk på original turbotrykksmåler? min går litt over maksstreken.... Hva med dere andre?