TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• luftmasse / luftmengde?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #193483  av BT-GTI

som topicet sier, blander alltid disse to. veit forskjellen men ikke hvem som var hvem ...noen som kan gi et svar.?

#193557  av Larsen

Siden disse måler mengden luft så blir vel luft mengde måler mest riktig

#193612  av Egil

Luftmengdemåleren er den gode gamle, blant annet i supra mkIII, med spjeld som beveger seg. De første luftmassemålerene, var de med en hetetråd, men nå er det vel mest carmanvortex som brukes til massemåling.

#193672  av CelicaTurbo

er ikke spjeldsensorene også rent teknisk en luftmassemåler? Spjeldet registrerer mengde luft med variasjoner avhengig av luftens tetthet (masse) og ergo måler den ikke bare volumet på luften som passerer, men også luftens masse/tetthet. Så, jeg tror luftmengdemåler og luftmassemåler egentlig er samme gørra med forskjellig navn, på enheter som har som oppgave å mengde luft, men kan ikke si det for helt sikkert?

#193707  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:er ikke spjeldsensorene også rent teknisk en luftmassemåler? Spjeldet registrerer mengde luft med variasjoner avhengig av luftens tetthet (masse) og ergo måler den ikke bare volumet på luften som passerer, men også luftens masse/tetthet. Så, jeg tror luftmengdemåler og luftmassemåler egentlig er samme gørra med forskjellig navn, på enheter som har som oppgave å mengde luft, men kan ikke si det for helt sikkert?
dem har forskjellige evner hvorav massemåleren kommer langt bedre ut enn en mengdemåler, skal se når jeg får vekt dama hva forskjellen var (hu er mekaniker) :P

#193711  av sindrejl

her er svaret: Luftmengdemåler tar inn kun "mengden" med luft som kommer inn, mens luftmassemåler måler også temperaturen på lufta for å få et mer reelt blandingsforhold. Grunnen er jo såklart at temperaturen vil utgjøre en forskjell på massen til lufta, samt massemåleren vil også kompensere for fukt i lufta.

#193777  av Larsen

Hørtes riktig ut, men regner med at de som har luftmengdemåler har vel også lufttemperatur måler ved siden av så de har vel ikke så mye betydning praktisk!?

#193824  av BT-GTI

TAKK, blander alltid de to ....