TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av mr2 turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #193381  av festvÃ¥g

Tenkte å trim min ny innkjøpte mr2 turbo. Hva burde jeg gjøre? Har ikke tenkt på å bruke veldig mye kr men kunne tenkt med ca 250hk. 204 org

#193384  av Larsen

Boost controller, luftfilter, eksos og sørg for at motoren går optimalt.

#193618  av festvÃ¥g

Men boost controller for jeg vel kun styrt ladetrykk ikke tening. Må ikke teninga stilles å?

#193643  av Master

Tenninga styrer seg selv..

Les http://www.mrcontrols.com sin 3s-gte power primer om basics for trimming av MR2 turbo :)

#193749  av Larsen

Hvis du kjører med 204hk versionen så kan du nok med fordel sette tenningen på 12 grader og kanskje kjøre på 98 oktan ettersom de amerikanske mr2en er beregnet for lavere oktan (tror det er 92 eller 95 oktan) Noe mer enn det bør du la motorstyringen ta seg av, eller så blir det dyrt.

#193767  av festvÃ¥g

har nå byttet eksosanlegg med 3downpipe og 2,5 ut. men merker ikke så mye forskjell. bør jeg stille tenning nå alt?

#193778  av Larsen

Nja skader nok ikke, men hvis du ikke merket forskjell da du byttet eksos, bør du sjekke om motoren går som den skal. kan kanskje lønne seg og sjekke tennpluggene og vurdere å bytte rotor og fordelelokk.

#193790  av Master

Det beste for motoren din er å la tenninga være på 10 grader.

#193800  av festvÃ¥g

hvordan stiller jeg egetlig tenninga? må jeg på verksted?? evt noe evt ca pris?

#193841  av festvÃ¥g

titta under bilen nå, og så at han som har lagt eksos har kun lagd fra katalysatoren, skulle jo ha fra downpipen. Så det er vel derfor jeg ikke kjent den store effekt forskjellen. eller? mye jobb og resten opp til turboen? Tjener jeg mye på det?
Sist redigert av festvåg den 30 aug 2006 16:29, redigert 1 gang totalt.

#194705  av WaxFraq

er det langvarig prosjekt å justere tenninga på mk2 turbo eller??

#194790  av CelicaTurbo

WaxFraq skrev:er det langvarig prosjekt å justere tenninga på mk2 turbo eller??
Neida, det er en timinutters jobb:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10567

La tenningen forøvrig være på 10 grader, greit å være sikker på en turbomotor, samt at det lavere oktantallet i USA skyldes hovedsaklig at de bruker en annen måte å vekte oktan, USA bruker MON/RON (MON delt på RON) mens vi her kun bruker RON. Hva RON og MON er husker jeg ikke, tekniske greier ;)

#194804  av Morten

CelicaTurbo skrev:samt at det lavere oktantallet i USA skyldes hovedsaklig at de bruker en annen måte å vekte oktan, USA bruker MON/RON (MON delt på RON) mens vi her kun bruker RON. Hva RON og MON er husker jeg ikke, tekniske greier ;)
(RON + MON)/2 :wink:

RON = Research Octane Number
MON = Motor Octane Number

Er to forskjellige måter å måle bankefastheten i drivstoff på. MON (som ikke er med i "vår" måte å oppgi på) er den mest relevante ved turbobruk (og alltid den laveste av de to), og den vet vi absolutt ingen ting om på vår bensin... :?

eksempelvis kan en bensin ha 98RON og 96MON. Den ville blitt oppgitt til 98oktan her og 97 oktan i statene. En annen blanding kan ha 98RON og 90MON. Den ville fortsatt være 98 oktan her i landet (selv om den er av vesentlig dårligere kvalitet) mens i usa ville denne være en 94oktan..

#194810  av Dalan

Det forklarer forskjellen på kvaliteten på bensinen hos de forskjellige selskapene ja..

Tok et kjapt søk hos Statoil, Shell og Esso, og fant ikke noe om MON-tallet hos Statoils Blyfri 98, mens Shell sin Blyfri 98 er "typisk" 87 MON, og Esso hadde tekniske problemer med sine sider..
Vil egentlig ikke tro Statoil sin er noe dårligere enn Shell sin hvertfall, da det er den jeg har hatt best erfaring med når det gjelder beskyttelse mot banking, og hørt andre har sagt det samme.
Men på den andre siden så oppga Statoil sin Racefuel RC1 til 101,4 RON og 89,9 MON...
Hadde vært morsomt å visst litt mer om disse tallene fra Statoil og Esso sine Blyfri 98

#194813  av jumbo

festvåg skrev:titta under bilen nå, og så at han som har lagt eksos har kun lagd fra katalysatoren, skulle jo ha fra downpipen. Så det er vel derfor jeg ikke kjent den store effekt forskjellen. eller? mye jobb og resten opp til turboen? Tjener jeg mye på det?
Downpipe er det viktigste av alt å få byttet dersom du ikke hadde fått gjort det.