TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• trenger glassfiber oppskrift

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #192676  av Raze_r

hei.
på den nye frontfangeren min er det hull til sideblink. skulle fått tettet dette før lakkering. noen som vet hva jeg må bruke og hva jeg trenger får å tette hullet? gjerne en forklaring :wink:

takk så mye

#192686  av aneriks

legg glassfiber strie på baksiden av fangeren så det dekker hele hullet ta på godt med polyester som du blander 2% med herder, når dette er stivt etter noen timer legger du sparkel på utsiden, altså inne i blink lyset pusser og gjør det samme igjen til du er fornøyd har gjort det på min blir knall :D

#192697  av Raze_r

glassfiber strie.. er det sånn "hår" greie :lol: hehe...
har fiksa noen fester på andre fangere og har da brukt sånn 2 komponent glassfibersak på boks. men det er kanskje ikke noe særlig å bruke her?

#192718  av aneriks

på et små hull bruker jeg den som er på bildet.
info fra biltema:
Vevd glassfiber for armering av polyester. Vekt: 165 g/m2. Lengde: 3 m. Bredde: 10 cm.
Art nr Pris
36-081 39,90 kr
for større ting bruker man glassfiber matte den er stivere og jobbe med og ikke noe serlig til det du skal. se nederstee bilde
Art nr Pris
36-070 39,90 kr
Vedlegg
matte.jpg
matte.jpg (8.99 kiB) Vist 655 ganger
glassfiber remse.jpg
glassfiber remse.jpg (41.41 kiB) Vist 655 ganger

#192729  av Raze_r

takker :D å det man pensler på med? eller noe...? sorry,har ikke gjort akku det her før,så må mase litt :?

#192820  av aneriks

Raze_r skrev:takker :D å det man pensler på med? eller noe...? sorry,har ikke gjort akku det her før,så må mase litt :?
polyester køpes og på biltema f.eks kan finne bilde av det og vist du vil, husk og få med herder blandes 2 % pensl på med en pensel, husk at penselen kan kun brukes en gang blir hard som betong,bare og spørre vettu

#193028  av Larsen

Aceton løser problemet med stiv pensel, men regn med høyt forbruk hvis du skal støpe mye. Ville lagt på et lag fra baksiden som nevt og deretter fylle med finsparkel og pusse.

#195029  av Raze_r

er i full gang med glassfiberbygging nå.. men lurer på en ting: når jeg legger på lag med glassfiberduk,skal jeg vente til første laget er tørket før jeg legger på et lag til, eller må jeg vente til det har tørket?

#195032  av aneriks

Raze_r skrev:er i full gang med glassfiberbygging nå.. men lurer på en ting: når jeg legger på lag med glassfiberduk,skal jeg vente til første laget er tørket før jeg legger på et lag til, eller må jeg vente til det har tørket?
du trenger ikke vente , jeg har i alle fall aldi gjort det. men det er sikkert ikke noe lurt og legge så veldig mange lag oppå hverdandre mens det er vått

#195047  av jumbo

Raze_r skrev:glassfiber strie.. er det sånn "hår" greie :lol: hehe...
har fiksa noen fester på andre fangere og har da brukt sånn 2 komponent glassfibersak på boks. men det er kanskje ikke noe særlig å bruke her?
Ja, det er sånn hår greie lol, eller mer presist en "duk".

Anbefaler forresten hansker og munnbind til alle som skal pusse på herdet glassfiber (typisk ikke så aktuelt for akkurat denne bruken men).... glassfiberstøv er noe SKIKKELIG svineri

Og nei, det er ingen grunn til å vente, det herder som fanden sjøl uansett. Gi gjerne litt forsiktig hjelp med varmepistol eller lignende dog, som all annen 2-komponent blir det mye sterkere ved varmere herding enn ved kald. Fortere går det også. Men ikke overdriv heller, aner ikke hvor glad selve duken er i altfor mye varme

#195066  av Christian

Hansker og munnbind er for pingler. *Host host*
Det stikker som f, og limer enda værre, så det er det er ett godt tips :wink: Og lukta blir man dugelig rusa på :lol:

Bare å kline på lag for lag, 2 komponenten blir varm som fy, så det tørker helt fint.

#195080  av SuperZite

Er ikke så rart du blir rusa, det er gift du puster inn, spesielt når det herder, så jeg anbefaler alle å bruke maske for løsemidler, ikke bare støv maske.

ta en titt her..
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... 8cf9a8b201