TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo eller NA?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #21924  av Erlend

Slites mellom 3SGTE og 3SGE-motor på min fremtidige MR2 jeg...

Har hørt et par skrekkhistorier om at den ekstra kraften i turboen lett kan sende deg ut på jorder (iallefall på MR2er uten LSD).
Samtidig sikler jeg litt etter responsen og driftssikkerheten til NA-motoren. Iallefall 94+ (170 hk)... For å ikke nevne at det er MYE lettere å finne et flott eksemplar av en venstrestyrt 94+ NA-MR2 enn en Turbo-MR2.

Det hadde utvilsomt vært fett med 225 hester også, når det likevel er samme forsikring, og 3SGTEen er jo såklart mye billigere å modifisere også.

Hva ville dere ha valgt?

#21932  av CelicaTurbo

Jeg ville valgt 3S-GTE og heller roet pedalen litt i førsten, om det er mulig da :) Neida, seriøst, du vil bare ha mer effekt, og de som har kjørt både 156hk og 172hk sier det ikke føles som det er noen forskjell mellom dem, faktisk føles 156hk kjappere (sikkert pga tidligere høyere dreiemoment). Fabrikktallene er vel så godt som uforandret.

Det jeg kan si om turbomotoren er at den krever litt tilvenning, ihvertfall når man ikke er vant til det. Det hender fremdeles at jeg blir tatt litt på sengen av momentet som kommer i motoren når turboen begynner å trykke idet jeg er på vei gjennom en rundkjøring. Kombinert med at jeg prøver å kjøre jevnt og dermed reduserer gasspådraget gradvis, og det føles fremdeles litt unaturlig at motoren kan dra hardere og hardere mens man gir mindre og mindre gasspådrag, men aller mest er det bare artig :)

Men jeg savner litt turtallet til 3S-GE motoren da, men med full eksos og kanskje en litt mer aggresiv turbo så opplever man ikke dette i samme graden..

#21948  av chris

Jeg tror det handler om å lære å kjenne bilen før man drar gjennom rundkjøringa med fullt turbotrykk ;)

Hadde jeg skulle kjøpt i dag, ville jeg nok leta meg halvt i hjel etter en turbo, men som du sier Erlend, det er ingen enkel sak å finne en fin mr2 turbo. Selv skal jeg jo bytte motor, når jeg får råd til det (blir nok en stund til ennå). Så kanskje tingen er å finne en fin NA og bytte motor etterhvert? :)

#21963  av CelicaTurbo

...men skal du bytte motor er det også problematikken rundt godkjenning, avgifter og forsikring.. Da er det best å betale avgiftene på den 3S-GTE motoren mens man fremdeles kan få årsfradrag på prisen..

#22186  av jensi

Du skal ha turbo! :wink:

Jeg har hatt N/A i ca 1 år som er solgt og turbo de 7 siste mnd.

For å si det slik:Kona hadde turboen på jobb og da hun skulle hjem,likte hun den så godt at hun kjørte rett forbi huset og kjørte en god tur.
Jeg var litt bekymret av at hun ikke kom hjem med bilen,men er jo alltid kjekt at den "bedre halvdelen"også setter pris på denne gromme bilen.

Dette skjedde aldrig med 3SGE en.

Men ikke prøvekjør en turbo dersom du ikke skal ha en. :!:
Da er du solgt.

Det er nå min mening.
Jensi

#22190  av Dalan

jensi skrev:

Men ikke prøvekjør en turbo dersom du ikke skal ha en. :!:
Da er du solgt.

Det er nå min mening.
Jensi
Akkurat det der er jeg litt redd for også ;)
Hadde vært veldig fristende å prøvekjørt en når man er på jakt, men da vil man vel aldri tilbake til en N\A :lol:

#22200  av Christian

Det er nok stor sjanse for det ja :)
Pr. i dag hadde jeg ikke vurdert gti tror jeg, kjedelig å vite at man kunne hatt turbo for samme forsikringssummen.
Problemet er vel ikke stort i rundkjøringer heller, gass foten må avpasses uansett forhold :wink:
Jeg kjørte bilen min i hele fjor vinter, ikke noe problem, selv om jeg har blyfot til tider :wink:

#22201  av Mr2 Mk2

Christian skrev:selv om jeg har blyfot til tider :wink:
Meget utbredt syndrom her på forumet antar jeg :wink:

Tror jeg hadde spandert de kronene ekstra på en turbo gitt!
dump må til;)Er endel som får litt sjokk om man passerer med en mr2 og hører pssshh..

#22210  av Christian

Det må til ja :)
Du hører masse god lyd i filmen min fra Rudskogen, som ligger under media katalogen. (110mb)

#22237  av Erlend

Vel, blir litt av et prosjekt å skaffe MR2 Turbo fra 1994 eller senere! Er en mulighet å kjøpe 3SGTE og ettermontere i en ny NA, eller kjøpe Japan-spec MR2 Turbo og betale en del for å få bytta interiøret til venstreratt. Er litt usikker på hvor smart det siste vil være men... Dessuten, er det ikke forskjell i understell, styring osv på turbo og NA? I så fall virker det ikke helt lurt å bare slippe en 3SGTE i en bil beregnet på NA-motor. Jeg har et dilemma her - enten leter jeg meg halvt i hjel etter en god 94+ turbo, eller så tar jeg en av de "lettvinte" løsningene som jeg har beskrevet, og må kanskje slite med godkjenning og tekniske og kjøremessige problemer.

Så: Lete etter Euro-spec turbo, eller konvertere Japan/Britisk-spec turbo? Det er spørsmålet! :wink:

#22239  av CelicaGT

Visst det er tvil om å få godkjenning av Turbo motor i NA bil, med NA understell kan du ta kontakt med Toyota Norge og få dei til å sende papir på kva som må gjerast med understell/bremser for å få den godkjent med Turbo. ( Veit ikkje korleis Toyota stiller seg til ei sånn ombygging, men det er verdt å prøve) .

#22288  av Mr2 Mk2

Christian skrev:Det må til ja :)
Du hører masse god lyd i filmen min fra Rudskogen, som ligger under media katalogen. (110mb)
Ã…hh det skal jeg,ante ikke den var der!Thanks for the info! :D

#22556  av Morten

Erlend skrev:Så: Lete etter Euro-spec turbo, eller konvertere Japan/Britisk-spec turbo? Det er spørsmålet! :wink:
Det finnes ikke "Euro-spec" turbo!!!! :cry:
De som hentes fra Europa er US-spec spesial-importert til f.eks. Tyskland.
Derav problemet ditt med å finne 94+ med venstre ratt... salget av MR2 i amerika stoppet i 95 og det ble solgt veldig få 94/95-turboer -> MEGET skjelden + dyr! (i tillegg går sannsynligvis nesten alle i USA) :roll:

Men lykke til i jakta! Det hadde vært dritkult om noen hadde fått fatt i en! :D

EDIT: Dersom det er en venstre-ratta turbo med det nye understellet du er ute etter kan du jo kjøpe en 90/91 Turbo og bytte til det nye understellet på den?

#22567  av Erlend

Oida...takk for info, Morten.

Blir det ikke enklere å importere en 95 spec Turbo fra Japan og så konvertere fra høyre til venstreratt + få av limitern og understellsbehandle den? Det er litt fristende, selv om det helt sikkert koster mer/evt. det samme?