TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Laseroperasjon øyne

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #191098  av Gjertsen

Heisann..
I dag valgte jeg og operere øynene mine så jeg slapp briller og linser.
Verdt alle penga hittil.
Litt øm på det ene øyet, men fyy ser alt mye bedre enn før.

Noen som har tatt dette før? eller som har lyst til å ta?
:)

Forandring. Bestilte time i Juli for sjekk. og den tok jeg på mandag 7 august. og operasjon torsdag 10 ;) fort skal det gå....
Sist redigert av Gjertsen den 12 aug 2006 17:38, redigert 1 gang totalt.
 #191102  av Ivar

Gjertsen skrev:Heisann..
I dag valgte jeg og operere øynene mine så jeg slapp briller og linser.
Verdt alle penga hittil.
Litt øm på det ene øyet, men fyy ser alt mye bedre enn før.

Noen som har tatt dette før? eller som har lyst til å ta?
:)
Hehe... du fremstiller det som om det var en impulshandling. Du valgte å gjøre det i dag og fikk det gjort samme dagen? ;)

#191109  av sleeper

gjorde det for noen år siden.. hadde skjeve hornhinner og veldig dårlig syn på det ene øye... nå har jeg perfekt syn på begge øyne! :D 8)

#191112  av Sven

Tenkte på det samme selv, men måtte vente et par pga at synet ikke var ferdig utviklet og kunne forandre seg ennå. Litt dumt å betale 30000 også ser man like dårlig etter to år

#191132  av Andreazz

Jepp!
Jeg tok behandlingen nå i Januar.. Ser som en ørn, og angrer ikke en krone på at jeg gjorde d!
Eneste bivirkningen jeg har merket er at jeg til tider kan bli ganske "tørr" på øynene, tåre-funksjonen kunne visstnok bruke litt tid på å helbrede seg :shock:

#191242  av Hyperion

"...nå i januar.."... hehe, du er klar over at det er august?

Men on-topic: Selv har jeg ikke sjekket synet mitt på en del år, selv om jeg sikkert burde gjort det. Men om det blir aktuelt med briller/linser så vil jeg absolutt undersøke mulighetene for laseroperasjon ja :)

#191251  av Andreazz

Hyperion skrev:"...nå i januar.."... hehe, du er klar over at det er august?
Hehe, klar over det! Men siden jeg begynnte å jobbe offshore har jeg gått fra å telle dager til å telle måneder.. Tiden går fort :D

#191306  av grimfer

Jeg vil veldig gjerne, men de penga, de penga.

:(

#191400  av tommis

Har gått å tenkt på det jeg og. Lei av dagslinsene. Kan du ikke fortelle litt om hvordan d forgikk, var det vont? Hvor svaksynt var du, +/-?

#191473  av summitX

Fortell mere ja! :)

Har lenge gått å tenkt på dette, men har ikke orka å sjekke noe mer ut på det pga av aldern min, men blir 20år 3sep nå da bør man vel kunne ta operasjon?

bruker -2,75 nå :roll:

#191488  av MinuX

Har vært på tanken å gjøre dette selv ^^

#191527  av Gjertsen

Veel Skal fortelle litt åssen det funker jeg..

Først så må du på en forundersøkelse. der får du non drypp på øynene som svir litt ( som når enn åpner øya i klor vann) også tar dem mange tester med disse bokstavene og talla.
Så må du bort på en maskin der du skal stirre på en rød prikk, og holde øya oppe en stund ( litt vannskelig når øynene begynner å bli tørre) men du klarer det somregel.
Også får du nye drypp på øya som gjør at pupillene blir SVÆRE som 50øringer:p ser ut som at du går på noe som ikke er helt lov i norge :lol:
Så sjekker dem deg igjen på en lignende maskin som den med prikken. også er du ferdig for dagen, dette tar ca 1.5 timer.
Men du kan ikke kjøre bil hjem pga mest sannsynelig vil du se dosent ( noe som IKKE skjedde meg) og lys blir mye skarpere.
Man får så vite om det er mulig og ta operasjon eller ikke. også bestiller man time.

På selve operasjonsdagen så får du non drypp på øyet rett før du skal inn( bedøvelse). også markerer legen med en penn eller lignende på øyet ( merker ingenting) og når det har gått 10-20 min så kommer du inn på operasjonsbordet der du blir lagt på senga også fester man en "tape" på undersiden av øyet og på oversiden på selveøyet men ikke på pupillen.
Så setter han på non klemmer for å holde øye lokka oppe ( disse gjør litt vondt, værste med hele operasjonen) ;p også legger han på noe over øyet og lager hull til bare pupillen. også gjør laseren jobben sin.

Man setter så på en rund sak på øyet som det er vakeum i, så man blir blind i 30 sek også kommer synet tilbake. Så gjør han bare noe som hørtes ut som en slags "sveising" noe tikking og no greier på øyet også er man "ferdig"
Hele operasjonen tar max 20 min totalt.
Så slapper man av med no Vepse briller en liten stund, også sjekker legen deg. alt ok. også må du dra hjem og holde øya igjen i 5 timer, men åpne dem hvert 15 min ( dette er for at såret skal gro) man skal så ta en antibiotika og kunstig tåreveske hver 2 time. om hverandre liksom. 2 timer med antibiotika dråper, også neste 2 timer med tåreveske.

Så drar man på kontroll dagen etter og legen sjekker hvordan synet er. om det er litt +/- eller helt 100%

Man skal dryppe øynene hver 2 time i 5 uker framover, men trappes ned etterehvert.

Jeg hadde -1.75 og -1.25 med skeiv hornhinne. Nå etter operasjon har jeg -0.25 på begge. ikke helt perfekt syn:( så lurer på om jeg skal få klaget og ta en til. koster jo trossalt 30.000

Skulle gjerne hatt ørne syn ass. men jeg er glad bare jeg slipper linse og brille helvettet :roll:

Tenk dere om, hvor mye betaler dere i året på linser og linseveske, jeg betalte 1600 i halvåret på bare linser. så skal du gjerne ha nye briller hvert 4-5 år da koster dette fort 4.000
I løpet av tja 10-15 år så har du tjent inn de penga lett.

For å ta laser må man være over 18-20 og ha stabilisert syn i 2 år.
Kan anbefalles:D

#191742  av summitX

Gjertsen skrev:
For å ta laser må man være over 18-20 og ha stabilisert syn i 2 år.
Kan anbefalles:D
Veeeel jeg er 20 om noen dager, å jeg vet jo ikke om synet har stabilisert seg, men har ikke bytta briller eller vært på noe synskontroll på værtfall 2-3år :roll:

la oss si at jeg hadde -2,50 for 3år siden å så har jeg -2,75 nå, vil jeg være "diskvalifisert" for operasjon da :?:

Edit: om JEG tok en operasjon nå og synet ikke kom i 0 så hadde jeg klaga.

#191753  av Andreazz

Er mange faktorer som avgjør om du kan ta imot behandlingen eller ikke. Det beste, og enkleste, er å ta en tlf og høre og evetuelt bestille en før-kontroll, som forøvrig er gratis..
Kan annbefale Trondheim Øyelegesenter i Trondheim.
Se her:

http://www.brillefri.no

#191881  av lasserj

en kompis av meg tok en slik operasjon i finnland, han betalte halve prisen kontra norge