TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 Spyder Vs lotus Elise...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #21574  av Mr2 Mk2

Innledning:Med rask veksling mellom over og under styring gjør Lotus Elise føreren oppmerksom på at leken på banen i høyeste grad er alvorlig.Den minste tvil fra førerens side gjør at turen blir både alngsom og farlig.Press bilen hardt og Elises lunefulle oppførsel går over til hårfin balansering på grensen til snurr.Hvis du presser Mr2 på samme måten,vil du sannsynligvis begynne å lure på hvor mangen runder dekkene foran vil holde.Forhjulene ploger kraftig,og rundetidene ligner ingenting.Mr2 krever riktig balanse allerede før du går inn i svingen,noe som i dette tilfellet innebærer at bakenden gjerne blir littløs og ledig.Men med balansen mot det overstyrte i det rette øyeblikket,er mr2 både rask og morsom.Men det er ikke lett å få ut rumpa til noen av disse bilene,bare ved bruk av gasspedalen..

Mr2:Er solid,velbygd og sportslig og SVÆRT komfortabel.Førerplassen er romslig selv for førere over 1,85 :shock: ,og det er ikke vanlig i denne klassen..

Karakter:
Kjøreglede-Morsom,men ingen gledestårer. 4 av 5
Komfort-Veldig bra for å være en roadster.Bra stoler,lav støy og fin fjæring. 4 av 5
Motor/girkasse-Mangler skikkelig topp,men bra girkasse. 4 av 5
Kvalitetsfølelse-Solid og velbygget,men svikter litt med plastikkdetaljene. 4 av 5
Image-Toyota navnet klinger ikke veldig godt 3 av 5
Formgivning-Boksfølelse i forhold til elise,men den vokser med tiden. 3 av 5
Økonomi-Bra bruktverdi,lavt forbruk men det koster. 3 av 5
Sikkerhet-Ikke testet,men bedre forutsetninger enn Elise.Moderne Konstruksjon 2 av 5 :roll:
Plass i kupeen-Selv personer over 1.85 har det romslig 3 av 5
Bagasje-Myk bag+en liten bag passer akkurat. 3 av 5
Kjøreegenskaper-Presis styring,god balanse finfine bremser.Litt myk i høy fart. 4 av 5
Driftssikkerthet-Eierne av Toyota er mer enn fornøyde 5 av 5

Bremsestrekning fra 100-0:
Elise: Kalde bremser 39,8 Mr2:Kalde bremser 37,5
Varmer bremser 37,1 Varme bremser 38,2 ?

Test jeg fant i et Gammelt bilblad..

#21601  av sindrejl

Eh javel.. så varme bremser er dårligere enn kalde på mr2 og bedre på elise med varme enn kalde? merkelig... :)

Og Image.. Toyota klinger ikke bra... WTF!? *irritert*

#21603  av Mr2 Mk2

sindrejl skrev:Og Image.. Toyota klinger ikke bra... WTF!? *irritert*
Hehe..Men det er mangen som bare assosierer Toyota med Corolla osv..Og visst de ser en Mr2,tenker det gjerne feit bil..Så der de nærmere at det står Toyota og da blir det liksom litt nedsig..Klinger ikke like bra som Ferrari! :wink:

#21609  av chris

Etter det jeg har sett av tester på tv, og hørt biltestere si, så er Lotus Elise en av de mest understyrte bilene som lages. Den må tvinges brutalt hvis man skal få til overstyring :)
At Mr2'en understyrer er i hvert fall tull. Hvordan det er med 1.revisjon (90-91) vet jeg ikke, men 92+ gjør i hvert fall ikke det. Forhjula går akkurat dit du vil de skal gå. Skifter bare retning :P

#21616  av Dalan

chris skrev:Etter det jeg har sett av tester på tv, og hørt biltestere si, så er Lotus Elise en av de mest understyrte bilene som lages. Den må tvinges brutalt hvis man skal få til overstyring :)
At Mr2'en understyrer er i hvert fall tull. Hvordan det er med 1.revisjon (90-91) vet jeg ikke, men 92+ gjør i hvert fall ikke det. Forhjula går akkurat dit du vil de skal gå. Skifter bare retning :P
Nå var det vel MR2 Spyder som var med i testen her, altså MK3 vel :)

Men jeg tror en Lotus Elise hadde vært knall-moro å hatt til bane-kjøring :D

#21621  av chris

Dalan skrev: Nå var det vel MR2 Spyder som var med i testen her, altså MK3 vel :)
Ah!! Vel, da kan jeg ikke uttale meg, har aldri prøvd mk3 :)

#21626  av sindrejl

Jostein skrev:
sindrejl skrev:Og Image.. Toyota klinger ikke bra... WTF!? *irritert*
Hehe..Men det er mangen som bare assosierer Toyota med Corolla osv..Og visst de ser en Mr2,tenker det gjerne feit bil..Så der de nærmere at det står Toyota og da blir det liksom litt nedsig..Klinger ikke like bra som Ferrari! :wink:
Tja, nå har toyota et lass med råe biler
Toyota Trueno f.eks .. the 86' gjerne levin :) der forskjellen er med og uten vippelykter og turbo eller ikke.. 156hk standard tror jeg det var..
Supra, Celica, mr2.. og disse bilene har jo vært i en herrens mange år egentlig.. liker spesielt de eldste celicaene ;) Ser nesten amerikanske ut :D

SÃ¥ er det jo toyota som har lexus.. veldig mange forbinder lexus som et luksusmerke.. forbinder toyota med kvalitet og luksus jeg :)

#21627  av sindrejl

sindrejl skrev:SÃ¥ er det jo toyota som har lexus.. veldig mange forbinder lexus som et luksusmerke.. forbinder toyota med kvalitet og luksus jeg :)
Er vel ikke så mange andre som gjør det kanskje.. folk har undervurdert Toyota ganske mye ..

#21630  av Mr2 Mk2

sindrejl skrev:Tja, nå har toyota et lass med råe biler
Toyota Trueno f.eks .. the 86' gjerne levin :)
Ja men hvor mangen av gutta i gaten vet om den da?Veldig få..

#21637  av sindrejl

sukk ja :( Folk vet alt for lite hva Toyota har å by på.. filmen "for og sint" og "for fort for sint" har jo hjulpet ganske bra på å vise frem hva japser har å by på mot tysk skrap :)

#21660  av CelicaTurbo

opplevde at fronten på MR2'en faktisk understyrte litt om du gikk fort inn i en sving og var litt brå på rattet, da ploget den noe men var greit ballansert, om man derimot hadde redusert farten litt mer før svingen og heller gav godt med gass ut og innledet svingen mer jevnt så satt bilen totalt som på skinner.. det er altså litt trening for å unngå ploging, og, ræven kan jo slippe og det kan føles noe problematisk om man ikke er forberedt på det :) Ah, MR2'en min var bare rådigg å kjøre :D

#21675  av Mr2 Mk2

Folkens husk at det er mk3 det er snakk om her da...

"Sannsynligvis er det ikke de samme menneskene som kjøper disse 2 bilene.Prisforskjellen er verdt å merke seg,og det har stor betydning når folk skal velge.Toyota Mr2 vil koste fra 283,200 i norge,mens lotus elise vil tappe kontoen for 365.000 kroner.Toyota Mr2 er et godt valg for alle som vil kjøre seg en skikkelig tur på en søndag,men som også vil bruke bilen til og fra jobb hver dag.Dessuten er den,med sitt spennende midtmotorkonsept,et spennende alternativ til den mer tradisjonelle bilenmed motor foran og drift på bakhjulene som man får på den nærmeste konkurrenten Mazda Miata.Men hvis du er ute etter maksimal kjøreglede,er valget enkelt.Det er vanskelig å finne en råere sportsbil en Lotus Elise."

"Toyota Mr2 er like overlegen til sporty allround-kjøring,som Lotus Elise er på racing-bane.Du velger sel-Enten har du det gøy med roadsteren din,eller så mister du et par plomber i tennene."
"Bremsene:På papiret er det ikke store forskjellene,men følelsen når du nødbremser er ganske forskjellig.For å stoppe 1090kg mr2 trenger du bare å tråkke lett på bremsepedalen og abs bremsene ordner resten.733k tunge Elise forlanger på sin side et realt tramp på pedalen.Grunnen er at den ikke har bremse-servo,akkurat som "ekte" racing biler."

"Toyota Mr2 er en sportsbil for folket.Mazda miata er fortsat en sterk konkurent,men konseptet med midstilt motor i Mr2 gjør bilen annerledes og spennende,akkurat slik en sportsbil skal være."

#21729  av mk1 black limited

1090 kg? Mk3 veier da rett under tonnet, gjør den ikke det da?

#21731  av Mr2 Mk2

mk1 black limited skrev:1090 kg? Mk3 veier da rett under tonnet, gjør den ikke det da?
trodde den veide 975 jeg..Men skriver bare rett av bladet her jeg...

#21740  av kennethx

Har merket at bilen min har litt samme tendensen til å ploge på forhjulene, spesiellt merker jeg det i små rundkjøringer på våt vei.