TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger 2 elektromotorer fra rullestol el. likn, el. scooter

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #188139  av Goose

Som overskriften sier så trenger jeg 2 elektromotorer fra rullestol eller liknende.

Motorene kan være 12V eller 24V (24v er mest vanlig).
.
Noen som vet hvor kan man få tak i brukte eller bruktoverhalte elektromotorer fra rullestoler eller motorene som ligner på dem?
(80-180rpm ved 24V).

Men er også interessert i alle slags mulige elektromotorer som er litt kraftige.

Noen her inne som har el. scooter? Kan dere fortelle hvordan den oppfører seg og hvor god den er, mulig at motorene fra den kan brukes.

Egentlig er jeg interessert i alle skalgs mulige el motorer som kan dra ca 20-40kg.

#188145  av MacGyver

eg har ikke motor til deg, men underer litt på hva i alle dager du skal med dette da ?

#188152  av Goose

Er godt i gang med sommerens morro prosjekt. 8)

Driver nemlig å bygger RC gresskliper med el start, og dynamo som lader batteri som driver motorene til å drive gresskliper fram og tilbake.

Klipper skal være RWD med fritt svingende fram hjulene.

Styring, skjer via 7kanalers computer radio fra moddelfly.

#188153  av BrennaRacing

Oh....Det hørtes kult ut :D En sånn skal jeg ha den gangen jeg skal flytte til et hus med hage ass :D

Men sånne motorer finner du vel helt sikkert på en søpledynge :)

#188164  av jumbo

lol Martin, høres bra ut :D

Noen sjans for en liten Polen-tur med lakkering inkludert til neste år forresten? :D

#188186  av Rømmling

burde vært prosjekt trå dette.
har du for mye tid i ferien siden du skal bygge dette eller har du funnet ut at det er for slitsomt å gå etter gressklippern. vi må ha bilder etter vert,

#188259  av Goose

Har lenge hatt lysttil å bygge en større RC sak uten å motte kjøpe den i butikken eller en hobby sjappe.

Siden jeg har alt av RC utstyr fra mitt modllfly, + plenty med andre deler fra RC biler osv + masse materialer som jeg kan bruke, så bestemte meg for å bygge noe sånnt.

Det er ikke enkelt, da jeg prøver å få den biligst mulig, men ser at motorene og speedcontrolere til de motorene kommer til å koste med en god del. Men får jeg tak i det til en grei pris så skaljeg fullføre prosjektet.

Ramma er bygget i tre, men det er bare en dummy modell da jeg skal lage den av metal, men må først låne sveiseaaratt.

Motoren får man kjøpt hos: http://www.robotmarketplace.com/
Men fremdeles leter etter biligere alternativer.
(disse motorene: http://www.robotmarketplace.com/store_g ... s.html#t64 NPC-41250 -> den er kraftig nok til å drive ca 50kg)

Speedkontrolere er verre med, men kan enten kjøpe noe billig greier eller gå for en sikelig en: http://www.robotmarketplace.com/marketp ... i_esc.html -> en Victor 83, den er ganske avansert og brukes til mange roboter i obotica og battlebot.com)

Dynamo tenkte jeg å ta fra en liten bil, men yaris eller en ford fiesta, tror jeg tar fra fiesta da de r flere av de på hugger'n en yariser.

Radio utstyr bruker jeg Hitac Eclipse 7 (7 kanalers computer radio)
med 2 RC brytere en for å slå på av tenning i lipperen og en til å slå på og av motorstarter til klipperen.

Når jeg får tak i motorene og sppedcontrollere så tar jeg noen bilder og legger ut, akkurat nå så er det en en ren ramme i 1,5"x1,5" lekter. med aksler til 2 hjul

#188324  av Pitchyou

hørtes ut som ett arti prosjekt:P

skal du ha bensin motor i tilegg?

#188895  av Hondaen

Hei!

Jeg lagde noe slikt for noen år siden. Dog til å frakte en påhengsmotor opp bratte bakker:

Bilde

Forhjulene henger på en ramme som er leddet iforhold til vognen. Dermed vil forhjulene alltid ha bakkekontakt (selvstendig oppheng).

Motorene fant jeg på en gjenbruksstasjon. Vognen kan styres fra en joystick eller RC.

To batterier fra biltema sørger for strøm, de er av god kvalitet.

Du kan finne deler på dyngen, ebay eller firma i norge som driver med el. rullestoler (søk på gulesider og ta en telefon)

Motorer fra rullestoler har ofte svært god kvalitet og robust. Det ligger litt i naturen når man tenker på bruken. De er genial til prosjekt som jeg og du har.

Lykke til :-)

#188898  av Goose

Jepp det er genialt.

Eneste er at det er svært vanskelig å få tak i noe sånn på dynga der jeg bor, men jeg fant motorene, spliter nye med 16,5Nm i USA til 199$ + 150$frakt.

Det mye penger men motorene er meget bra.
Men vi får se om jeg kjøper det eller ikke, har funnet ut en side med verktøy i USA: http://www.coastaltool.com/ som har veldig bilige verktøy i forhold til her i Norge og lurer på om jeg ikke investerer penge i noe batteridrevne verktøy fra Dewalt, Milwaukee, Makita eller Hitachi.

Grunne til dette er at jeg må ha i tilleg til motorene, speed controlere og de koster 130$ hver i USA. Trenger såpass dyre da jeg liker å ha bedre utsty som har gode referanser enn noe hjemme mekk med lodebolt.
Desutten, hvis jeg kjøpper de motorene og spped controllere så kommer jeg til å bruke dem i mange prosjekter frem over ikke bare RC gressklipper.

Andread: Ja du bruker bensin motor i tilleg til å drive selve propellet og til å drive dynamo som lader opp bateriene som driver elektro motorene.
En slags Bensin klipper med elektro kjøre-drift og selvlading.

#189560  av Remi

ring og hør med hjelpemiddel sentralen. dem reparerer rullestoler og slikt :wink: