TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye plugger=effektøkning??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #21172  av Espen H

Kom forresten på at jeg tror jeg skal bytte plugger til bilen min nå, de jeg har begynner å bli litt svarte..

Det jeg lurer på er: Kan jeg få noen effektøkning av å bytte plugger?
Er det noen som har noen plugger å anbefale?

#21183  av CelicaTurbo

det er ingen økning å hente med mindre de pluggene du har ikke antenner bensinen skikkelig hver gang, men det er gjerne på sin plass å bytte om det er en stund siden :)

ellers, hvilken bil/motor er det snakk om? Toyota bruker NGK plugger og det er anbefalt at du holder deg til det merket, eventuellt Denso. Men styr unna Bosh som generellt fungerer dårlig for våre motorer.

#21186  av chris

CelicaTurbo skrev:det er ingen økning å hente med mindre de pluggene du har ikke antenner bensinen skikkelig hver gang, men det er gjerne på sin plass å bytte om det er en stund siden :)

ellers, hvilken bil/motor er det snakk om? Toyota bruker NGK plugger og det er anbefalt at du holder deg til det merket, eventuellt Denso. Men styr unna Bosh som generellt fungerer dårlig for våre motorer.
Gjelder dette på MR2 også? Jeg må snart ha en liten service på bilen. bytte girolje og plugger, og reima lager ulyd av og til når jeg starter. Hvor ofte bør man egentlig bytte plugger?

#21189  av MRQuoc

hell! , jeg kjører på Bosch , og det tenner ganske bra .. , med tidligere NGK hadde jeg ettertenning :? ..

#21219  av bose

MRQ skrev:hell! , jeg kjører på Bosch , og det tenner ganske bra .. , med tidligere NGK hadde jeg ettertenning :? ..
Jeg bruker Bæsch Super 4 plugger.Har ikke fått kjørt bilen min etter at jeg bytta dem da,så jeg vet ikke hvordan de er.Skal monetere en skikkelig jordledning fra motoren til batteriet snart oxo,får se hva som skjer da

#21290  av sindrejl

Bosch = Tysk... tysk stjæsj burde man ikke kline på de lekkre japse bilene ;) Sier seg selv det :D

#21304  av @lpher

Jeg bruker Toyota's egne platinumplugger på Supran...brukte platinum på Celican også....excellent ;-)

Enkelt og greit....på celican så skal de holde 100.000km!! ;-)
Anbefalt rundt 60.000km på supran...men på folkemunne så er de effektive til 20-30.000km....dette er vel og merke på en utrimmet supra
;-)

@lpher

#21306  av CelicaTurbo

NGK er det tryggeste valget for 3S-GE og 3S-GTE ihvertfall, hvordan det er med 4A-GE aner jeg ikke men tror ikke bosh er ideell ihvertfall. De eneste erfaringene jeg har hørt om folk som har prøvd bosh super4 på 3S-serien er utvilsomt negative med mistenning og nøling, men godt mulig det fungerer bedre på 4A-serien.

#21311  av Dont_Panic

sisst jeg bytta plugger var elektrodene spisse:) merka ikke noe effektøkning egentlig, men bruker mindre bensin nå da.

#21319  av mk1 black limited

Har brukt Bosch Super 4 en gang selv, merket ingen forskjell, så jeg gikk tilbake til originalvarer.

#21334  av CelicaTurbo

både platina og iridium elektrodene er vel ganske spisse, som en tynn stålstreng, og både 3S-GE og 3S-GTE motoren bruker NGK platina plugger orginalt og disse skal være ca 100.000km så det er godt mulig at mange av dere fremdeles kjører på orginalplugger :) Platinapluggene koster en del men varer ganske lenge.. iridium skal gniste lettere og være minst like holdbare, men jeg har sett flere advarsler mot det på britiske forum hvor personer med 3S-GTE opplever at iridiumplugger mister biter av spissen (husker ikke om det er snakk om elektroden eller det keramiske skjoldet)

#21374  av sleeper

celicaturbo: har du hørt noen erfaringer om iridium pluggene til TRD og blitz da????

#21395  av CelicaTurbo

Har ikke hørt noenting spesifikt om dem to merkene nei, bare om iridium generellt. Det er også sannsynlig at TRD og Blitz ikke er noe annet enn NGK eller Denso plugger som er "rebadged".

Jeg så den diskusjonen i dag på MR2-forumet, dette har også vært diskutert på britisk GT4-liste for ikke så lenge siden så jeg tror erfaringene er ganske unisone der:

http://www.board.mr2faq.com/showthread. ... did=175622

#21439  av Erlend

Det er også sannsynlig at TRD og Blitz ikke er noe annet enn NGK eller Denso plugger som er "rebadged".

Har lest det samme selv. Synes det er litt moro jeg da, hver gang jeg leser om biler som har ført opp nye plugger på "mods"-lista si :)

#21460  av @lpher

Lite eller ingenting som er laget på Toyota fabrikk av det TRD selger ihvertfall...om amn skal tro majoritetena av amerikanske Supra eiere ihvertfall ;-)

Ikke for det....TTE...er vel mye samma der også kanskje?
Spørsmålet heller hvor kresne de er når de outsourcer slikt? ;-)

TTE felgene mine er det Borbet som har laget ihvertfall ;-)

@lpher