TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tilbake fra vÃ¥lertreffet

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#817  av CelicaTurbo

Da er jeg tilbake fra vålertreffet, som ble en ganske bra suksess tenker jeg. Det var ihvertfall ganske mange folk som kom og jeg fikk snakket med en hel del mennesker. Ikke så alt for mange MR2'er da og det var kanskje litt skuffende? Nissan 200SX'er dominerte jo totalt, med Subaru Imprezaer på en god annen plass.. mye artig kjøring. Sov i telt, som jeg angrer litt på for det bråkte mye når folk skulle lage OL-ringer i asfalten samt at det var sinnsykt kaldt den natten. Fikk selvfølgelig sove lite på natten før jeg dro til treffet og natten på treffet så jeg er helt utrolig sliten etter denne turen. Skulle aller helst hatt fri fra jobben i dag ja men jeg har allt for mye å gjøre her  ???

Ellers, hørte noen storyer om kolonnen fra Rogaland, deriblant en smadret S14 200SX, og på vei hjem advarte de på P4 mot hasardiøse galmanssjåfører på E6 fra Hamar og sørover. Synes det er dumt at folk ikke kan holde kontroll på høyrefoten når dette faktisk var en fin mulighet til å vise en positiv side mot publikum, for ikke å snakke om hvor stor fare andre blir utsatt for med slik kjøring..  det var vel det eneste skuffende med treffet tenker jeg, ellers var det ganske suverent :)

#818  av thoos

[quote="MR2 on May 21 2002 @ 08:36"][/quote]

ja nå er vi hjemme igjen.
det ble ganske vellykka ja men det var noe som kunne vært bedre.. du sier at det ikke var så mange mr2'er? det var mr2 der uansett hvor jeg ser. men det kunne vært flere på banen. det var bare markus som kjørte på banen og den eneste mr2en som kjørte på banen kjørte av veien :/
synd på markus.. den var jo den fineste mr2en som var der...synes jeg iallfall.. det var leit at ingen supra mk4 kom. hadde forventa å se en.
men skylinen var litt av en råtass den da:) og nsxen var ikke dårlig den heller.. ellers var det en del bra biler å se på. søstra mi tok med det digitale kameraet på hytta så fikk jeg ikke tatt med det. tok noen av dere  bildeR? hadde vært fett om dere kunne legge det ut på internett slikt jeg får sett de.

ellers så var det veldig bra.. ;)
vi må arrangerer et treff senere da. og da må mange mr2'er komme og kjøre på banen..eller hva, folkens?

#820  av CelicaTurbo

joda, kom en del MR2'er som tilskuere men de burde helst vært samlet bedre da, omtrent som impreza gutta eller hva? Strengt talt er vel det noe som jeg burde ha arrangert det da? Ellers, så dyr som banen er trenger vi mer enn bare MR2'er til å kjøre ihvertfall..

men hvordan gikk det med Markus sin bil da? Fikk ikke med meg at han kjørte ut jeg, savnet ham etter en runde men lurte på om han bare hadde kjørt inn i pit pga et problem eller noe?  Men bilen hans var flott og ganske kjapp da :)

#822  av thoos

[quote="MR2 on May 21 2002 @ 18:55"][/quote]

ja du burde kanskje ha arrangerte det. organiserte det litt bedre liksom.. :)

det gikk bra med bilen.. så ille ut da den kjørte ut av veien men det var heldigvis bare et par bulker i støtfangern nedfor foranlykterne og en bulk i den høyre sidedøra.. det var alt jeg kunne se. håper ikke at det var noe mere.
vi får se hva markus sier..

#823  av erling

Det var fælt mye kult å se på treffet, men synd med supraen. Han manglet no deler til clutchen visstnok. Sa han skulle stille ut bilen, men det ble ikkje det heller.

Når det gjelder hasardiøs kjøring var det èn bil som kjørte ut. Dessuten er det endel folk som nesten driter på seg når de blir forbikjørt, og ringer til P4 og klager sin nød. Skal ikkje si for mye om hva som kan ha skjedd av ting eg ikkje fikk med meg, men eg synes kolonnekjøringa var like gøy som selve treffet.

Markus sin skled av banen og var nær ved å velte, bulka døra litt, bakfangeren og frontspoileren sprakk. Han har sikkert en kommentar om dette selv, hvis han har tid da...

#826  av CelicaTurbo

angående kolonnen kjørte jo ikke jeg i den så jeg kan vel ikke vite 100% hvordan det var, men diverse folk fortalte meg om grisekjøring utover det vanlige, altså ikke bare hissig kjøring men mere til. Og jeg så jo videoen hvor de filmen bremsesporene av den bilen som kjørte utfor og det var jo soleklart at den bilen hadde kjørt vesentlig fortere enn det som var forsvarlig. I tillegg fikk turistene fremfor meg nesten en 200SX S13 i fronten et par km før vi kom til banen, det var da snakk om en bil som tydelig hadde kjørt forbi flere andre sportsbiler på en rettstrekke mot en sving, farten var vanvittig og han lå ved siden av fremste bilen i rekken gjennom svingen og fikk akkurat slengt seg tilbake i feltet før bilen med turistene.. han brakk rattet for å få bilen på plass med det resultatet at ræven løsnet og hadde den bilen fått kontrasladd kunne jeg fort aldri ha kommet til treffet siden han da hadde meget trolig truffet meg i godt over 150km/t. Og greit nok at noen folk får skrekken om de blir forbikjørt men etter beskrivelsen på radio ble det fortalt som om flere folk hadde meldt fra om ekstrem kjøring med forbikjøringer i sving og regelrett kappkjøring.. jeg tviler på at det kun var søndagsførere som reagerte for å si det slik. Jeg driter jo i om folk kjører sportslig så lenge de gjør det med et snev av fornuft, men når folk kommer som en rakett gjennom en sving på feil side av veien, uten noen som helst sikt gjennom svingen, da fortjener de å få stemplet en spiker i pannen.

det er liksom forskjell på en kolonne med sportsbiler som kjører aktivt og har det gøy, og en kolonne hvor noen er idioter, eller hva? ???  De aller aller fleste kjørte nok helt greit de men det er ikke de bilene som folk legger merke til og husker (negativt).

Ellers, angående samling av MR2 burde nok jeg ha tatt iniativet der. Disse sidene som jeg driver laget jeg jo for å samle folk rundt interessen i en "eier gruppe", men nettopp pga at jeg ikke føler jeg har tid eller energi til å arrangere klubb aktiviteter så kalles dette nettopp en "gruppe" og ikke en "klubb". Men, uansett burde jo noen ha gjort det og siden jeg faktisk driver disse sidene er det vel jeg som har et slags ansvar for slike ting egentlig. Jeg beklager at jeg ikke gjorde noe nå men vi får stille mannssterke og samlet neste gang heller :)

Utrolig synd at Markus skadet bilen sin da, jeg misunner han virkelig ikke den der  ???  Halve grunnen til at jeg ikke ville kjøre på banen er jo at jeg ikke kjenner bilen min godt nok og bør nok svinkjøre litt mer på vanlige veier før jeg viser meg på bane :)  (andre grunnen er for svak motor tenker jeg). Men men, allt i allt var gjerne Markus heldig på et vis, om det var like før han veltet er han ihvertfall heldig som ikke gjorde det da :)

#830  av erling

Eg er helt enig, ikkje no å si på det. Det var sikkert endel folk som trodde de var supermann bak rattet og spiker i pannen er helt på sin plass, iallefall i det tilfellet du forteller om.

Når det gjelder å lære bilen å kjenne er vel en bane det beste stedet? Men det er gøy med litt extra hk da ja..

#833  av MR2turbo

Det var jo litt synd at kjøringa mi gikk som den gikk   :(  men det ble heldigvis ikke de store skadene på bilen.. Jeg kjørte den hjem til Sandnes i Går og det gikk helt fint. Jeg måtte låne noen 10x18" felger med 265/35-18 dekk til å ha bak(fra en kamerat sin 300zx), men det så jo bare rått ut!! :) Det var fordi den ene felgen min så ut som et åtte-tall. Ellers har jeg en defekt/skeiv demper bak, bulk i døra og bak fangeren + sprekker i frontleppa..

Jeg har funnet ut at det som skjedde var at bilen rett og slett hadde litt for stor fart gjennom svingen og mistet grepet bak. Jeg mistet feste i utgangen av svingen mot langsiden, farten var på det tidspunktet 140km/t. og så gikk jeg baklengs ut av banen og snurret en runde før bilen gikk baklengs opp i en sand-voll og ble stående på toppen og vippe...
Boneset (som er proff. sjåfør og satt på når jeg gikk ut) og jeg pratet om det som sjedde og han sa at jeg lå helt i ideal-sporet da det skjedde og jeg vet at jeg hadde gasspådrag, så det skyldes nok det som er kjent med MR2'en at den slipper bak og snurrer rundt uten forvarsel. ??? Jeg kjenner flere som har dratt av landeveien med mr2 på samme måten.. Det kan være at det ikke hadde skjedd hvis jeg hadde hatt det reviderte 93+ understellet, men det er jo aldre godt å si.. Dessuten så kjørte jeg på Marangoni dekk, disse skal jeg nå bytte ut med et mere annerkjent merke  :)

Drive redaksjonen var heldigvis ferdig med å ta bilder før utforkjøringa, så det blir en artikkel der de sammenligner min MR2 med den sølvgrå boxter-s som var der oppe. Det skulle utgis i Drive til høsten, muligens i August-nummeret.. Får håpe at mr2'en kommer godt ut :)

#836  av thoos

[quote="MR2turbo on May 22 2002 @ 01:22"][/quote]

du er heldig som ikke fikk store skader på bilen. da du kjørte ut av veien så det ut som om det var ille.. :(

sammenligna dere den med boxstern? hmm.. når gjorde dere det? jeg har ikke sett boxstern ute på banen

#838  av CelicaTurbo

vel, det kunne ha gått mye værre Markus, men det er ikke godt å si hvorfor det skjedde.. at MR2 er glad i å slenge med rompen skjer vel stort sett i svingen og ikke i utgangen av den, og det er helst kontrasladden som er farlig da..  er det mulig at du fikk det ytterste bakhjulet ut på sanden kanskje?

men men, det er vel fort gjort å fikse skadene egentlig, men litt kjedelig var det jo..

ellers, jeg glemte en annen ting som mangler for at jeg vil kjøre på banen: bremser, jeg stoler ikke så veldig på de som står på bilen for den er tung å stoppe og jeg ser for meg at de blir fort varme av å stoppe en så tung bil..   ???

#840  av thoos

[quote="MR2 on May 22 2002 @ 12:39"][/quote]

sånn ja.. er bremsene dine orginiale da? men gt-four bremsene skal jo være bra da..

#842  av erling

Markus: Tror det hadde vært tingen med koni eg. Hadde problem med overstyring og kontrasladder før eg monterte på min. Med koniene har man svært god veifølelse. Hvis eg har for stor fart ut av en sving fyker aldri ræven brått, man får forvarsel ved at turtallet øker og deretter siger ræven, enkelt og kontrollere. Koniene trykker hjulet i bakken så det ikkje dabber, og klyper seg fast igjen uten kontra. Har enda ikkje klart å provosere koniene til å ikkje adlyde. Ehh, forresten, med det samme du har en skjev en, hva med et sett "gule"?

Du må jo ha filt endel dekk og skjerm med de bakhjula? Ikkje det at de dekka var så bra fra før av da men...

#843  av MR2turbo

Arild: Jeg har tenkt til å montere et par "gule" bak nå :)
Ellers så tok de litt i hjulbuene de dekkene, men de var allerede utslitt, så det gjorde ikke noe.. og bilen skal hellakkeres uansett.. så det at det sliptes litt lakk oppi hjulbuene gjorde ikke no'...
Jeg begynner å få rimelig oversikt over hvordan bilen skal fixes, men er ikke helt sikker på hvem som skal gjøre karosseri-arbeidet..

Men når jeg er ferdig med den tror jeg at den kommer til å se bedre ut enn den gjorde før uhellet..

#847  av CelicaTurbo

Tipper Markus sin bil blir flott etter en hellakkering ja :)

Thoos: bremsene på GT4 er ganske kraftige de, men bilen er tung så etter min mening er de bare "passe" for bilen. Det er ikke noe problem å bremse hardt men med tanke på hvor mye trykk som må til på bremsepedalen så ser jeg liksom for meg at de kommer til å gå varm veldig fort på banekjøring, etter et par runder blir de nok ganske vassen ja..

bare lurer på om det holder med noen nye klosser (green?) eller om jeg også bør bytte til andre skiver osv?

#855  av mk1 black limited

Var innom Våler en tur jeg også - som den eneste MR2 mk1 såvidt jeg kunne se. :-(

Hadde planer om en tur på banen jeg også, men hjelmen forble i bagasjerommet etter jeg fikk se kjøringen som foregikk. Jeg tror nok de fleste der hadde heller liten erfaring med banekjøring, makan til grisekjøring har jeg sjelden sett på bane. En annen ting er at disse karene med 2-3-400+ turbohester kjørte saktere rundt banen enn det jeg selv gjør i min lille MR2... Neste gang håper jeg at de ansvarlige slår litt hardere ned på slik kjøring (en svensk ble omsider flagget av etter å ha kjørt rally i stedet for asfaltracing i flere runder), slik at folk kan lære seg å kjøre effektivt, og ikke bare fort på langsiden. Jeg tok ihvertfall ikke sjansen ute på banen.

Det hadde derimot Markus gjort, noe så ettertrykkelig! Synd med bilen, men du er ihvertfall en erfaring rikere, og heldigvis skjedde det på en relativt trygg bane, ikke ute i trafikken. Håper alt går bra med bilen etterhvert.

Uansett mitt syn på kjøringen der oppe - all ære til 200SX-gjengen som dro av et kjempearrangement, håper dere gjentar det!

Ja, også må det komme noe annet enn bare mk2 MR2, både mk1 og mk3 glimret med sitt fravær...:-(

Fikk såvidt sett på bilen din også, Kristian - så meget fin ut!