TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Merklige greier pÃ¥ dataen min....

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #172432  av sleeper

Hei!
jeg har ikke mer en middels peil på date så tenkte jeg skulle spørre litt her!

etter at jeg har byttet skjerm så har jeg hatt problemer med at bildet har vært veldig mørkt og derfor blir det nesten umulig og se på bilder pga at de blir nesten helt sorte.. fargene er også veldig svake..
jeg har heller ingen måte og skru opp gamma på skjermkortet mitt.

og siden skjermen var en brukt skjerm så regnet jeg med at den bare var dårlig!?!
men her i går så funket pluteselig alt perfekt!
bildet ble bra og alt ble mye lysere.. tenkte da at den pluteselig bare hadde begynnt og funke igjen..
men når jeg skrudde den på i dag så var det tilbake til det samme gamle!?
en annen ting jeg merket meg når den funket var at de 3 dingsene du kan klikke på øverst i høyre hjørne var mye mindre..(de du kan lukke miximere ogg minimere med) men ingen av de andre tingene på skjermen hadde blitt mindre!?!?!
oppløsningen er på 1024x768.
siden disse iconene øverst på alle bildene også hadde endret seg i størelse så regner jeg ikke med at det er noe gæli med skjermen, men eller noe med innstillinger osv..?

dette er i win xp og skjermen er en gammal 17" skjerm...

noen som har noen aning om hva dette kan være?
irriterer meg noe sinnsykt da det er veldig vansklig og se på bilder...

(har også et problem med at bildet blir mer og mer uklart jo høyere opp på skjermen det er( helt nederst er det superklart medns øverst er det uklart..))

#172435  av grimfer

Det høres ut som om skjermen er utslitt, og du har muligens ikke riktig skjermdriver...

#172439  av sleeper

er vel mye mulig jeg ikke har riktig skjermdriver..(må jeg ha en egen til skjermen??)
jeg plugget den bare i og sa meg fornøyd med det.. :wink:

har heller ikke noen skjermdrivere som funker bra til skjermkortet mitt heller.. ( det finnes faktisk ikke til win XP)
men det funket jo bra med den andre skjermen jeg brukte...

#172447  av Hyperion

Du sier ikke så mye om hvilken type skjerm det er (CRT, LCD, Plasma?), men siden du sier det er en gammel skjerm går jeg utifra det er en CRT. Det kan høres ut som det er skjermen som synger på siste verset, at det kan være noe med noen bilderør eller noe. Kan selvsagt være noe med innstillinger og, men rart at det forandrer seg av seg selv frem og tilbake i alle fall!

#172460  av Andy_Celica

Har du prøvd å stille kontrasten på skjermen da?? er allltids et par knapper på selve skjermen. og åssen skjermkort er det du har?? Samt skjerm, kan oxo prøve å bytte den kontakten som går fra skjermen og inn i pc.

#172484  av sleeper

er en crt skjerm...

ledningen fra skjermed går ikke ann og bytte da den er fast i skjermen..

regnet med at det var skjermen som var problemet, men siden iconene øverst i vinduene endret seg den ene gangen det funket så trur jeg at det må være en innstilling eller noe!!??
(den gangen det funka så hadde windoes oppdatert seg, men det funket ikke ettter at jeg restatet den...)

skjermkortet er foresten 2 stk voodo2 kort!! (SINNSYKT gamle greier..!)

#172544  av CelicaTurbo

har ikke vært borti det problemet der før men støtter egentlig teorien at det kan ha noe med instillinger, tenker da på "tilgjengelighets"-instillingene.. det er mulig at windows er satt til et skjermbilde med ekstremt høy kontrast og stor størrelse på ikoner, noe som er nyttig for svaksynte? Da bør også tekst på maskinen være ganske tydelig, men det er mulig at all bilder og grafikk blir umulig å se. Innstillinger for slikt skal ligge under kontrollpanelet et sted.

En annen ting er de grafikkortene dine, de er ikke bare eldgamle, de er utryddet og museumsverdig, fra 1996-97 eller deromkring? Om du kjører et mer moderne windows enn Windows 95 så er muligheten ganske stor for at driverne for grafikkortet er omtrent ubrukelige. Du har vel en kompis med et eldre dårlig kort? Hvis ikke koster de billigste grafikkortene nå under 500 spenn, og er virkelig mye bedre enn de gamle greiene der ;)

#172558  av Andy_Celica

CelicaTurbo skrev:har ikke vært borti det problemet der før men støtter egentlig teorien at det kan ha noe med instillinger, tenker da på "tilgjengelighets"-instillingene.. det er mulig at windows er satt til et skjermbilde med ekstremt høy kontrast og stor størrelse på ikoner, noe som er nyttig for svaksynte? Da bør også tekst på maskinen være ganske tydelig, men det er mulig at all bilder og grafikk blir umulig å se. Innstillinger for slikt skal ligge under kontrollpanelet et sted.

En annen ting er de grafikkortene dine, de er ikke bare eldgamle, de er utryddet og museumsverdig, fra 1996-97 eller deromkring? Om du kjører et mer moderne windows enn Windows 95 så er muligheten ganske stor for at driverne for grafikkortet er omtrent ubrukelige. Du har vel en kompis med et eldre dårlig kort? Hvis ikke koster de billigste grafikkortene nå under 500 spenn, og er virkelig mye bedre enn de gamle greiene der ;)
Men hvis han har et hovedkort fra 97 vil ikke et 8x agp kort fungere på det hovedkortet, da må han muligens ha et pci skjermkort og de er jo dyrere en 500 kr.

#172563  av sleeper

haha.. :D

hovedkortet mitt har ikke agp port.. :wink:

VET jeg trenger en ny data, men ALLE pengne mine går til bilen og derfor er jeg fornøyd bare jeg har en data jeg kan være på internett med...(intill vidre!)

skal sjekke det du tipset om celicaturbo :D

hvis det er noen andre som har noen tips så er det bare og komme med de! :D

#172616  av kennethx

Er ikke helt uvanlig at veldig gamle crt skjermer blir mørke. Det er fordi kondensatorene tørker ut, og det er jo en grei sak å lodde inn ny kondensator om du vet hvilken det er snakk om.

Ellers....hva skjer om du starter windows i safe mode da? F8 under oppstart for å få frem menyen der du velger det...

#172625  av sleeper

hm.. det hjalp og inst skjermen riktig... ble bedre bilde..(er fortsatt ikke helt bra!)

men bildet blir fortsatt mer og mer uklart hvor høyere opp på skjermen jeg ser.. (i bunnen helt klat og i toppen veldig uklart..)
noen som har noen ideer=?

#172639  av Andy_Celica

sleeper skrev:hm.. det hjalp og inst skjermen riktig... ble bedre bilde..(er fortsatt ikke helt bra!)

men bildet blir fortsatt mer og mer uklart hvor høyere opp på skjermen jeg ser.. (i bunnen helt klat og i toppen veldig uklart..)
noen som har noen ideer=?
Bytt ut skjermen. Får jo tak i lcd helt ned i 2000kr og vel så det.

Finnes det ingen reset knapp på skjermen da?? må jo være noen muligheter for å få klaret den opp.

#172746  av Kaizern

Jeg tror nok det er selve skjermen som synger på sitt siste.... Du kan se om du finner degauss knappen i meny'en på skjermen, for å se om den klarer å fjerne det "uklare".. Men jeg tror nok en ny skjerm er svaret på problemet, i lengden ihvertfall :lol:

#172773  av hybris

Det er slitsomt med ting er ustabile og ikke fungerer likt hele tiden.

Jeg tror det er datavirus. hell litt hostesaft i lufterillene på toppen av skjermen, og husk å riste skjermen godt etterpå hvis du glemmer å riste flasken.

Da vil jeg tilnærmet garantere deg at skjermen vil ha veldig forutsigbar funksjonsevne i fremtiden ;)

#172778  av sleeper

hybris skrev:Det er slitsomt med ting er ustabile og ikke fungerer likt hele tiden.

Jeg tror det er datavirus. hell litt hostesaft i lufterillene på toppen av skjermen, og husk å riste skjermen godt etterpå hvis du glemmer å riste flasken.

Da vil jeg tilnærmet garantere deg at skjermen vil ha veldig forutsigbar funksjonsevne i fremtiden ;)

og det blir ingen funsksjonsevne! :wink: :D