TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• muligheter for lÃ¥n

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #171956  av memo

Har tenkt å kjøpe ny bil, men gamlingene vil ikke stille med pant i huset med begrunnelse i at bilen er for gammel og for dyr.
Mr2 turbo det er snakk om, og lån på 120-150.000

Saken er at jeg har rundt 16.000 utbetalt i mnd., og vet jeg har råd til det, men banken tar ikke bilen i pant siden den er over 10 år, så her sitter jeg med skjegget i postkassa.

Er det ingen andre muligheter å få et lån på, som ikke innebærer helt idiotiske rentesatser?

#171959  av Sven

Elcon låner på bile opptil 13 år (når den er nedbetalt) Var greie med meg, fikk på 14 år gammel 8)

#171977  av dca

du kan jo spørre om blankolån da...men det er vanskeli få! renten er også forholdsvis høy...rundt 10% ca.!
 #171978  av sindrejl

memo skrev:Har tenkt å kjøpe ny bil, men gamlingene vil ikke stille med pant i huset med begrunnelse i at bilen er for gammel og for dyr.
Mr2 turbo det er snakk om, og lån på 120-150.000

Saken er at jeg har rundt 16.000 utbetalt i mnd., og vet jeg har råd til det, men banken tar ikke bilen i pant siden den er over 10 år, så her sitter jeg med skjegget i postkassa.

Er det ingen andre muligheter å få et lån på, som ikke innebærer helt idiotiske rentesatser?
er fantastisk stor forskjell på banker her. Jeg spurte en "lokal" sparebank noen mil unna her jeg bor, og dem spurte ikke etter alder på bilen engang :)

#172000  av VeilSide

Vist du har en ca 16 utbetalt så burde du vel greie å spare litt penger til egenkapital? Regner med at hvis du har en gri del egenkapital så får du nok lån uten at dem spørr i det heletatt. Bare husk at jo mindre du trenger låne jo bedre ;)

#172075  av memo

VeilSide skrev:Vist du har en ca 16 utbetalt så burde du vel greie å spare litt penger til egenkapital? Regner med at hvis du har en gri del egenkapital så får du nok lån uten at dem spørr i det heletatt. Bare husk at jo mindre du trenger låne jo bedre ;)
det er klart det er en mulig, men om jeg f.eks skal ha 20% egenkapital på 150k, vil det si 30.000, og det tar sommeren å spare opp.

Saken er at jeg vil ha bil i sommer :)

#172076  av memo

dca skrev:du kan jo spørre om blankolån da...men det er vanskeli få! renten er også forholdsvis høy...rundt 10% ca.!
hva er egentlig blankolån?

#172126  av CelicaTurbo

DNB Nor har faktisk ingen regel om bilens alder, men de vil vurdere eldre biler på særskilt grunnlag for verdisetting med tanke på pant osv, i praksis vil det si at jo eldre bilen er jo viktigere er det med større egenandel. Alternativet for å få en egenandel er jo forbrukslån men det blir fort dyre greier når du summer opp..

ellers, som det blir sakt er ofte lokalbanker mer villige ;)

#172997  av kvassheim

min erfaring er at sr-bank og andre større "seriøse banker" er veldig skeptiske til oss unge..
Tar du et bil-lån med sikkerhet i bilen må du ha kasko, og her tror faktisk postbanken er billigst. har noen kompiser som har lånt penger til bil og hus der, etter å ha fått avslag fra andre..
http://www.postbanken.no

Løsningen jeg valgte, var at min mor skulle "pusse opp huset" for 120k :mrgreen:
jeg betaler til henne, slipper dyr kasko, lav rente, alle smiler.

#172998  av memo

ting har ordnet seg.. ny bil med rekkesekser snart på tur fra tyskland :)