TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Store problemer med tanke pÃ¥ EU kontroll! hjelp!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #163478  av FireWalk

Bilen skulle vært EU godkjent innen slutten av Februar. Men siden bilen har stått mer eller mindre uten motor og vi har drevet og modifisert den så har jeg jo ikke klart å møte den fristen.

Fikk brev med beskjed om at jeg har ny frist til ut Mars måned (31 mars) med å få den godkjent, ellers vil den bli avskiltingsbegjæret.

Derfor har vi stått på som noen tullinger både dag og natt. Har ikke sovet på.. hmm.. vel, kan ikke huske sist jeg sov noe særig...

uansett, vi har stått på som noen dyr for å få bilen ferdig. Og ENDELIG i kveld var den klar! Nå styrer Datasprutet tenning, bensin, AC, TVIS og hele pakka. Vi tok hverandre i hendene og gratulerte hverandre med en jobb vel utført!

Bare en ting gjenstod, og det var å få mappet bilen. Dette gjøres ved hjelp av autotune og korigeringer via såkalt "rullende landevei" altså at man mapper bilen mens den kjøres i motsetning til på ruller.

MEN så skjer det som ikke skal skje. Analog out 1 og 2 på wideband sensor datamodulen slutter og virke.. Dette er en produksjonsfeil på første versjonen av Inovate LC1 sin wideband sensor. Og dette måtte jo så klart skje meg akkurat nå! Det er ikke noe økonomisk problem da dette jo omfattes av garantien. I versjon 2 finnes ikke denne svakheten.

Uansett, det hjelper jo ikke meg mye! Nå får jeg ikke EU godkjent bilen siden den ikke er mappet riktig i det hele tatt! og avgassene blir iallefall HELT feil nå!

Vi får ikke gjort stort ved hjelp av narrowband lambdasensor heller, i alle tilfeller kommer den til å gå fett både på tomgang og spesielt under boost.

Så jeg ser ingen annen løsning enn å la bilen stå mens jeg venter på ny sensor.

Problemet da er derfor: HVA gjør jeg med EU kontrollen?????

Jeg var og hørte om å få utsettelse, men det var jo VELDIG vanskelig. Da må jeg sende en skriftlig søknad, og selv da var det ikke sikkert at jeg fikk mente de på.

Er det mulig å levere inn skiltene? hvordan blir det da med forsikringen? jeg har full kasko. Har de noen krav i slike situasjoner?

jeg er helt grønn på fremgangsmåten her, så kom med tips!!

koster det i så fall mye om jeg leverer inn skiltene nå for så å hente dem igjen om noen uker?

og hvordan kan jeg få bilen EU godkjent om jeg leverer inn skiltene? da kan den jo ikke kjøres til autorisert verksted? eh..?

*forvirret*

#163482  av maxgets

Dra på EU kontrollen og få mangellapp på avgass evt. håp at de hopper over å måle av en elller annen grunn.
Da får du litt tid på deg til etterkontroll og mister så vidt jeg vet ikke skiltene før etterkontrollen.

#163486  av celicat23

Send brev, prøv om det går. Hvis ikke det går, dra på kontroll og få mangel lapp, og se hvor lang tid du kan få på deg før etter kontroll.

Det du IKKE gjør - er å bare vente, og se hva som skjer. Det er en dårlig løsning.

Når det gjelder og levere inn skilter osv. Hvis du har lån på bilen, med sikkerhet i bilen, og du leverer inn skiltene, så er det rimelig mulig banken sender deg en slutt regning på hele lånet. De liker at bilen er registrert osv osv.

#163500  av Morten

Du får ingen ekstra tid til å fikse selv om du tar kontroll og får mangellapp. Den skal være GODKJENT innen den datoen, og ingen unnskyldninger blir godtatt (du har da hatt 5mnd på deg, så det er jo litt forståelig da).

Leverer du skiltene må den være EU-godkjent før du kan hente de ut igjen. Ligger de mer enn 6mnd blir skiltene i tillegg makulert og du må kjøpe nye når du skal ha de på igjen.

Er skiltene levert og du skal på EU så gjør du som alle andre og bruker prøveskilt. :wink:

#163503  av GT4 CS

Om bilen står inne slik at onkel blå ikke ser den så lett, så ville jeg latt den stå der og søkt om utsettelse. Så den dagen du skal på eu kontroll så ville jeg ordnet en bilhenger og kjørt den dit. Om skiltene blir tatt får du de jo igjen den dagen den er eu godkjent. Men er ikke så enkelt dette da, de forstår nokk ikke at du kan ha fått problemer med bilen rett før eu godkjenning og at du har sliti med og fremskaffe penger til og få den istand til riktig tid.

#163522  av sleeper

dette lar seg vel ordne lett...ettersom jeg forstår så er det bare analogutgangene som er fuck`d på boksen til lamdaen?? hvis det er det så går det helt fint og justere tomgangen ved bare og se på boksen hva verdiene er..(gjorde det selv på eugodkjenninga!) juster den sa magert den bare kan og samtidig gå! ca 20:1 og da går du med mest sansynlighet gjenom (det gjorde min selv uten kat!)
(husker jeg sto og justerte mens de målte eksosen! han sa at hvis jeg greide og få ned co`n der og da så gikk den igjenom! :D )

hvis du ikke skulle greie det da så ber du bare de ta resten av kontorllen sånn at du får en mangel lapp og kjør hjem!
la bilen stå innelåst med skiltene på og kjør ned til etterkontroll med en gang du går den nye boksen!

#163525  av FireWalk

Hmm... da må jeg vel levere inn skiltene. Alternativet er vel å kjøpe en ny wideband controller istedetfor å vente på garantien dersom jeg skal rekke det? Tar jo fort 15 dager å sende den til USA, få saken behandlet og få en ny.

Når jeg kjøpte bilen sa tidligere eier at bilen akkurat var EU godkjent, så jeg inbilte meg at jeg hadde lenger tid på meg, fikk litt sjokk i høst når jeg fikk melding om at den skulle være EU godkjent innen februar 2006. Burde vel kanskje ha sjekket det opp, men tok han vel bare på ordet da.

Så da stod jo bilen uten motor. Så da måtte jeg skrape sammen penger og spare som en gal for å få råd til ny motor, samt sette alt sammen igjen. Etter at det var gjort så ble det trøbbel med det orginale ledningsnettet, så dette måtte byttes. Fant ut at da var det like greit å lage nytt datasprut :) Så nå har vi jobbet på spreng dag og natt de siste månedene for å få bilen klar og i 100% stand til EU kontrollen. Og i går så det ut som om vi hadde klart det. Gratulerte hverandre med jobb vel utført, bilen var så å si ferdig. MEN! så tok jo den wideband kontrolleren kvelden. Og uten den får vi ikke mappet bilen..

Da kan den ikke kjøres noe sted heller :\ Så da er vel eneste alternativet å levere inn skiltene, og heller få på et prøveskilt når jeg skal EU godkjenne den. ?

koster noen hundrelapper for prøveskilt, men koster det noe å levere inn/levere ut skiltene etterpå?

og hva gjør jeg med forsikringen? jeg har full kasko og lån på bilen.. må vel bare prøve å godsnakke med dem da?

#163527  av sleeper

hm... funker boksen din i det hele tatt? kan du se på displayet hve bredbåndslamdaen måler?
hvis du kan det er er det jo ikke noen problem da vel? bare og kjøre den ned og justere ned bensinen på tomgang! (det kan du forsovid5t gjøre uten bredbåndslamda...greier ikke og skad motoren på tomgang... :wink: )
bare juster mens de måler! (ellers så er det som regel co måler på biltilsynet som du kan måle bilen din på og de er selvbetjente og er åpne hele døgnet! (er ivertfall det her!))

#163531  av w-master

FireWalk skrev: koster noen hundrelapper for prøveskilt, men koster det noe å levere inn/levere ut skiltene etterpå?

og hva gjør jeg med forsikringen? jeg har full kasko og lån på bilen.. må vel bare prøve å godsnakke med dem da?
Skal ikke koste noe å lever inn skiltene evnt hente dem ut. Men bare passe på å nevne at de skal til oppbevaring å ikke makulering..hadde en kompis som trodde det var bare å droppe dem i postkassa...han fikk dem makulert :roll: Men hvis du ikke har betalt årsavgifta, så får du ikke hentet dem ut før den er betalt.

Når jeg leverte inn skiltene på mr2'en pga vinterlagring, så hadde jeg bare opprettet jeg bare delkasko eller noe...i allefall så fikk jeg skrevet hos forsikringen at bilen var under opppussing\renovering eller noe... Så det er bare å ringe å høre med dem. Har gjennsidige eg.

#163532  av FireWalk

Årsavgiften er betalt :) snakket akkurat med forsikring selskapet, så alt er iorden der. Banken regner jeg med skal gå greit også utifra det jeg snakket med dem om tidligere i dag.

Skal ringe biltilsynet igjen nå og få litt mer klarhet i sakene. Sendte en søknad men har ikke hørt noe mer :\

Får ikke lagt inn noen tabeller når ECU ikke får lambda verdier. Det vanlige er å kjøre autotune for å få en sånn "CA" tabell, for så å gå inn og finjustere etterpå.. blir litt vanskelig å gjøre det med narrowband sensor. Men tror jeg bare bestiller en ny sensor også satser jeg på at jeg rekker det i tide. Ellers lever jeg inn skilta fær fredag. :)

#163538  av FireWalk

nlight skrev:Hør om du ikke kan få bytta kontrollmåned da når du først ringer. Kan jo bli det enkleste.
Kan man bare gjøre det sånn helt uten videre da? trodde ikke det gikk ann jeg. Trodde kontrollmåned far linket til sifferene på skiltet permanent og uten unntak?

#163554  av CelicaTurbo

Selv om bilen er begjært avskiltet er det ikke behov for å faktisk ta av skiltene og levere de inn. Parker bilen i garasjen til det er fikset og om nødvendig skaff prøveskilter som du klistrer over de orginale når du skal på etterkontroll (avhengig av hva forsikringsselskapet sier om dekning på bilen når den ikke er godkjent og er begjært avskiltet). La så klart ikke biltilsynet ta seg av etterkontrollen ;)