TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nybilprisliste 1994-2005

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #159108  av Master

Visste dere at på skatteetatens sine hjemmesider får du oversikt over nybilprisen på alle biler importert til Norge i perioden 1994-2005?

link: (nederst på siden under vedlegg) http://www.skatteetaten.no/Templates/Ar ... anguage=NO

bl.a kostet en Celica 2.0GT med 170hk i 1995 546.800 kr som rundt regna i dagens penger nesten blir 670.000 kr (nesten 2% inflasjon)

1996 Celica 1.8 kosta 249.900 -> dagens penger ca 300.000

MR2 MKII står jo selvfølgelig ikke..... Har så lyst å finne ut hva en MR2 Turbo hadde kosta originalt! :twisted: Den ble jo ikke importert fordi den var så dyr... Noen som vet?

konsumprisindeksen: http://www.ssb.no/kpi/ (velg beregn prisveksten selv til venstre)
 #159119  av chris

Master skrev: MR2 MKII står jo selvfølgelig ikke..... Har så lyst å finne ut hva en MR2 Turbo hadde kosta originalt! :twisted: Den ble jo ikke importert fordi den var så dyr... Noen som vet?
Var faktisk GTi'en som ikke ble importert fordi den var for dyr.. Turboen var vel aldri et spørsmål om engang :P

Lurer på hva det kosta å forsikre en mr2 på starten av 90-tallet.

#159143  av Master

Det stemmer ja. Men kan jo hende Toyota Norge tenkte at den ble for dyr i forhold til hva de forutså salget på en 2 seters sportsbil kom til å bli. Men lurer på om den var dyrere / billigere enn en tilsvarende Celica?

Når det gjelder MR2 turbo så kan man vel trygt plusse på iallefall 200 tusen i forhold til gti'en... wild guess.

Forsikring.. hmm.. når det gjelder forsikring så er det jo ofte ut i fra ulykkesstatistikken. Så kanskje den var tilsvarende billigere å forsikre på begynnelsen av 90-tallet enn i dag ettersom flere og flere vraker MR2'ene sine. Hvem vet?

#159284  av bullit

Hmm, Føler meg litt krenket her nå(siden jeg kjører gti)... 200k mer for å få med en turbo! Hørtes ganske så drøyt ut, nå er vel bilene nærmest helt like innenfor samme revisjon, så det var en rimelig dyr turbo. Men det blir jo bare en wild guess fra meg og da...

#159291  av Master

Hehe.. joda men hvis man tenker på nypris på alt med provisjon +++ for ikke å tenke på hvor mye mer arbeid det er lagt i utviklingen av 3s-gte motoren osv.

Alt er jo forsterket og "større" på en turbo mr2 i forhold til gti. Alt av turbo, intercooler ++ koster jo litt nytt.

Men hovedårsaken til prisøkningen er jo det norske avgiftssystemet. 245 hk på japan revisjonen er jo nesten 100 hk mer enn gti'en. Så jeg tror 200k er å ta LITE i. :roll:

1994 GT-four Celica ble jo ikke solgt i Norge, men "uoffisielle" tall fra Danmark sier at den lå på 8-900 tusen ny i Danmark! For turbo og 4x4. Sammenlikner du det med den "vanlige" Celica så er det jo en nokså vesentlig forskjell...

#159293  av @lpher

bullit skrev:Hmm, Føler meg litt krenket her nå(siden jeg kjører gti)... 200k mer for å få med en turbo! Hørtes ganske så drøyt ut, nå er vel bilene nærmest helt like innenfor samme revisjon, så det var en rimelig dyr turbo. Men det blir jo bare en wild guess fra meg og da...
Om jeg ikke husker HELT feil her nå...så mener jeg det var nesten 200k forskjell på listeprisen mellom (mk5) Celica GTi og GT4 ihvertfall :)

#159294  av Master

@lpher skrev:
bullit skrev:Hmm, Føler meg litt krenket her nå(siden jeg kjører gti)... 200k mer for å få med en turbo! Hørtes ganske så drøyt ut, nå er vel bilene nærmest helt like innenfor samme revisjon, så det var en rimelig dyr turbo. Men det blir jo bare en wild guess fra meg og da...
Om jeg ikke husker HELT feil her nå...så mener jeg det var nesten 200k forskjell på listeprisen mellom (mk5) Celica GTi og GT4 ihvertfall :)
Jupp.