TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• dyrere biler for de som liker sporty biler med litt motor?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#157168  av Kebab gud

for å si det slik .. heller det enn å beholde denne latterlige gamle bilparken vi har

#157172  av jumbo

Det JEG håper kommer ut av dette, er en omlegging av hvordan avgiftene fastsettes... Dersom man faktisk mener noe med at man vil avgiftslegge forurensende biler, er jo de nåværende parameterne helt på jordet.

Av de tre parameterne som gjelder i dag, er det jo bare ett av de som direkte har en konkret sammenheng med utslipp.... hverken effekt eller volum har det.

#157175  av Erlend

Enig med jumbo - det vi trenger er avgifter basert på aktuelle utslipp av et bredt spekter forurensing.
Ikke bare NOx og CO2(som forresten ikke er så ille for ozonlaget si forhold til NOx-gasser), men også av partikler og tungmetaller osv. Så kan HK-avgiften forsvinne istedet! Men jeg ser ingen redning angående vektavgift, og det synes jeg egentlig er greit :)
Lettere biler sliter mindre på veier osv. , de har mindre hjulstøy og bedre fartsfølelse, slik at folk ikke kjører så raskt.

#157180  av CelicaTurbo

litt vanskelig å måle forurensing på eldre biler for å sette et grunnlag på hver bilmodell, det kan være uheldig å kreve måling av hver individuelle bil ved import, og på nye vil man legge til grunn produsentens gode ord. Men, er enig i at om avgiftene skal ta hensyn til miljø og forbruk så er dagens avgifter helt på trynet. Hverken effekt eller volum gir noen klar indikasjon på miljøutslipp, mens bilens vekt derimot gir det. Så, en avgift basert på vekt og utslipp er velkommen for min del. Det er mulig at en del eldre motorsterke biler stiller i litt dårligere lys med en slik avgift men det er definitivt bedre enn slik det er i dag.

#157199  av Zepticon

"Bilavgiftene er allerede slik innrettet at biler med små motorer og lavt forbruk av drivstoff har de laveste avgiftene både totalt og relativt. Avgiftene er progressive i forhold til motorstyrke, slagvolum og vekt.

Denne innretningen vil i 2007-budsjettet bli vesentlig forsterket. Mer konkret ville ikke finansministeren være"

Altså:
Stygg liten ford fiesta - svinbillig
Nydelig Supra MK4 - Svindyr

:evil:

#157200  av CelicaTurbo

hm, ja det var litt værre.. :roll:

#157203  av TheStig

dere snakker da om importavgifter? Ser ikke helt hvordan det må bli dyrt for eldre biler med mindre det innføres spesiell årsavgift for de

Dette er jo snakk om avgifter ergo nybilsalg og import så dere får skaffe en MK4 som er i norge da

#157216  av GT4 CS

Skal dette bli slik de sier, må de jo se bort ifra hvor mye hk og stor motor du har, det må være utslippet bilen har. En bil med 250hk kan lett ha lavere utslipp en f.eks en 2liter på 136hk. Og jeg mener, en fullpakka familibil med 4personer og 1.6liter. Betyr høyere turtall og mere jobbing for motoren, ergo mest sannsynelig mere utslipp og, så håper de bruker hodet litt og ikke dreper alt over 1.6liter og 100hk

#157238  av doffy

er ikke lenge før jeg begynner å brenne flagget vårt og om dette fortsetter...

#157252  av spkstrp

doffy skrev:er ikke lenge før jeg begynner å brenne flagget vårt og om dette fortsetter...
:lol:

#157281  av Anders gullstein

Har det vært fritt fram for kommunistpartiet SV, så skulle vi alle ha kjørt rundt i lik bil, noe som de hadde i Vest-Tyskland med Trabant og Wartburg :roll:

#157312  av doffy

Anders gullstein skrev:Har det vært fritt fram for kommunistpartiet SV, så skulle vi alle ha kjørt rundt i lik bil, noe som de hadde i Vest-Tyskland med Trabant og Wartburg :roll:
La oss lage et bilparti der vi knuser alle i valget og dermed må alle som stemmer SV betale for bensinen og veiene våre..? Evt betale for de større motorene som forurenser mer :lol:

#157383  av chris

Anders gullstein skrev:Har det vært fritt fram for kommunistpartiet SV, så skulle vi alle ha kjørt rundt i lik bil, noe som de hadde i Vest-Tyskland med Trabant og Wartburg :roll:
En solid grunn til at jeg ikke stemmer SV i hvert fall