TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjoner, personangrep og meninger

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #154312  av grimfer

Jeg ønsker å si at jeg synes at ts-ogn har vist en litt dårlig utvikling i det siste.

Dette er et diskusjonsforum, det er sant. Men jeg synes det er altfor mange diskusjoner som sporer av i tema. Noe jeg synes er mye verre, er at altfor mange ikke greier å holde seg til argumenter, men må synke ned på personkritikk og utsagn som nærmer seg sjikane.

Moderatorene gjør en veldig god jobb med å stenge tråder og slette diverse innlegg, men de kan ikke være her hele tiden. Dessuten burde det ikke være nødvendig å ha "barnevakter" her inne.

Når vi diskuterer, er hele poenget å belyse noe fra flere sider. Og det er lov å være uenige, det er jo en del av gamet! Men jeg ser at mange ganger blir det umulig å diskutere seriøst, fordi noen angriper personen bak et utsagn, og den som kom med utsagnet går i skyttergrava. Og dermed ødelegges hele tråden.

Oppfordring til alle! LES punkt 6 i reglene for posting, og TENK over det!Jeg vil ikke virke som en slags "storebror for alle" her, men jeg vil likevel komme med noen tips til alle som diskuterer "ikke-tekniske" ting.:

1. Unngå sarkasme og ironi. Du kan gjerne tro at det er helt innlysende at alle oppfatter ironien din, men det er vanskeligere enn du tror.

2. Ikke bruk skjellsord eller kall noen for "dust", "idiot" eller noen andre negative "kallenavn". Det er garantert avsporing.

3. Dersom du mener du sitter med kunnskap noen andre tydeligvis mangler, ikke rakk ned på dem som ikke kan like mye om et emne som deg!

4. Bruk heller "jeg tror" og "jeg mener" enn "det er slik at" og lignende.

5. At noe er din ærlige mening, betyr ikke nødvendigvis at vi andre skal/bør/vil høre den! (eksempel: Hvis du synes at alle innvandrere bør tvangssendes til Albania, skriv det heller på en dovegg enn her)

Når det er sagt: Jeg skal være den første til å innrømme at det ikke alltid er enkelt å holde seg til slike "huskeregler", og dette er ikke ment å være regler i det hele tatt. Jeg ønsker kun at vi kan ta litt mer hensyn til hverandre!

#154322  av sindrejl

dessverre så har mye av kranglinga her gjort at en relativt stor andel ikke gidder være her mer.. litt synd det der :/

#154336  av GT_rider

Denne oppfordringen fra Grimfer støtter jeg på det sterkeste :)
Det var ett bra "miljø" på ts-ogn sidene, inntil for en liten stund siden. Jeg er ikke like aktiv på posting-fronten lengre, ettersom jeg har solgt Celicaen jeg hadde, men er innom her med jevne mellomrom og har, til liks med grimfer sett utviklingen gå den gale veien.
Dette er ikke noe Admin og moderatorer kan gjøre noe med. Dette er noe hver enkelt bruker må gjøre noe med, slik at vi kan fortsette å en trivelig "atmosfære" på forumet vårt :)

Denne kveruleringen, og dritslengingen som forekommer av og til gjelder heldigvis ikke alle på forumet, men noen få..som gjør at majoriteten ikke er like aktiv lengre, virker slik på meg ihvertfall...håper noen føler seg truffet av denne posten som grimfer har startet, og som jeg støtter opp under. Og at de personene tenker seg om før de hiver seg inn i en diskusjon ved en senere anledning.
Vil også presisere at jeg ikke ser på meg selv som fullkommen i mange av de diskusjonene jeg har vært med i..vet jeg har hatt mine overtramp jeg, til liks med mange andre..

HÃ¥per ellers at ts-ogn kan legge dette negative bak seg, og fortsette i en positiv trend, slik det har gjort tidligere. :)

#154339  av ADHD:-)))

Hei!
Eg er HEILT enig i att de kan bli noen STERKE or kriger her i noen temaer her å er de ikke slik ai alle STORE familier???(Eg selv er jo den yngste i en søsken floåkk me 5brødre å 2søstre å vi diskuterer med STORE/å HØGLYTTE or men blir enige til slutt!!!:-))
Men for å si de sli norn diskusjoner er de jo HEILT nødvendigt å ha!!!
Selv om di kan virke unødvendig!!! å er de ein ting eg har lært meg så er de som mangen ågså vei så kommer en ingen vei med å kalle personer for idioter eller andre ned vergende ting!!! de eineste en oppnår er MEIRE krangel å sjit kasting! så en må nåkk bite u de sure eple i noen tilfelle å kansje heller prøve å komme til en enighet uten STORE or!!!
Ja vi er forsjellige alle sammen noen er ELST noen er YNGST å noen er TEORETIKERE å noen er PRAKTIKERE å noen er uviten å kansje trenger å bli forklart ting på en annen MÅTE!!!:-)
Eg veit ikke omm du dere forstår de eg prøver å skriver her! eg er ingen god skrive forklarer MEN eg har lert meg de att eineste måten å holde på vennskap er å AKSEPTERE verandres ulikheterå ALDRI missbruk den mot NOEN!!!
Vel eg HÃ…PER ikke de blir noe diskusjon omm mitt innleg!!!:-)
Eg prøver ikke på noen måte å fornerme NOEN!!! dette er bare mine erfaringer på GÅTT å VONT!!!:-)

#154343  av larsst185

Helt enig.Jeg har kommentert akkurat det samme i en tidligere post.Det har vertfall ført til at jeg har besøkt forumet mindre en jeg en gang gjorde.

#154356  av Anders gullstein

Det var ei stund her det var litt kaos, men synes det har blitt mye ryddigere i senere tid. La oss opprettholde denne positive utviklingen.

#154361  av richeros

Helt enig!
Jeg unnlater konsekvent å svare på disse diskusjonene som inneholder slik svada og synes slikt har null verdi inne på et slikt forum. Det skulle være helt unødvendig å slenge drit om andre uten å ha belegg for det. Ja, dette er et toyota forum men personlig liker jeg å høre om andres hobbyer og tidsfordriv så lenge dette holdes på et oppegåendce nivå. Det jeg faktisk savner her inne er svar på ting som virkelig omhandler toyota. Skal man ha svar virker det som om man må nevne turbo eller ha noe meget heftig noe. Jeg synes også at vi skulle klart å organisere litt mer fakta slik at man slipper disse spørmålene som kommer om og om igjen. hvordan vet jeg ikke men det er ihvertfall min mening.

Men alt i alt så liker jeg meg her inne. Poster jeg ikke har lyst å lese leser jeg ikke men jeg gjør mitt for at dette skal bli et bra og hyggelig forum.

#154365  av jonny on the spot

TUSEN TAKK!!!!!!

mhm

#154377  av Remi

saken er den at vi jeg trur vi trenger flere moderatorer dem er litt for snille synes jeg. burde også være mulighet for og stenge ute brukere som ikke klarer og følge regelverket ! eks 5 eller 10 advarsler så er det rett ut .. dette på en bestemt tidsperiode på eks 6mnd... altså 10 advarsler på en 6mnd periode så e det ute i kansje noen uker :?:

#154390  av FireWalk

har faktisk vært inne på tanken på å skrive en slik post selv.. men pga dårlige erfaringer fra tidligere så gadd jeg ikke å skrive noe av frykt for at jeg skulle få akkurat slike svar som jeg ønsket å sette fokus på at jeg IKKE vil ha...

Så det er KJEMPE FINT at noen endelig tar opp dette! Er så enig som det går ann å bli. Må inrømme at også jeg er mindre innom her nå enn tidligere.

Det finnes enkelte som alltid skal kverulere bare for å kverulere, uten mål og mening. Og det fører bare til misstrivsel og irritasjon.

Savner den tiden da vi alle var nermest som en "vennegjeng" her inne.. Nå er det mer sånn som trådstarter sier, at alle ligger i hver sin skyttergrav klar til å forsvare seg fra de uungålige personangrepene som kommer når en minst venter det..

#154400  av Tore

Tenkte på samme saken her om dagen, ts-ogn har vært et trivelig og pålitelig forum fra før, men i det siste har det sklidd helt ut. Hadde lyst å pm'e et par stykker og be dem roe seg, men jeg håper de leser denne posen og går litt inn i seg selv før de slenger med leppa igjen...

Takk til alle som hjelper til med å holde ting i tøyler her inne!

#154402  av Remi

Ja den goe gamle tiden.. da satt vi på irc og herja og tøva værre hele døgna.. va en "indre kjerne" her da.. men er 4-5 stykker som ødelegger hele Ts-ogn.. må finnes en måte og få sånne bort.. :roll:
dette blir mer og mer som bilforumet.net

#154408  av Dalan

Før i tiden var det færre folk her, og det var jo rene halleluja-stemningen hvor alt og alle var enige om alt. Sier ikke at det var noe galt i det, men det var trolig fordi 'den harde kjerne' her inne da var en liten gjeng, og det virket som at de fleste kjente hverandre på en eller annen måte og var ganske like personer.
TS-OGN har jo bare blitt større og større og da vil det selvfølgelig komme til flere og flere med forskjellige meninger og forskjellige måter å ytre sine meninger på.
Hvis bare alle kan respektere at folk er forskjellige, og når man skal til å skrive et innlegg som kan virke provoserende eller rett frem være provoserende - tenke seg om en eller to ganger og spørre seg selv om det virkelig er nødvendig å legge ut akkurat det innlegget til alles beskuelse.
Og hvis det skulle skje at en skriver noe som provoserer deg, så kan man jo tenke seg om litt og heller ignorere det, enn å skrive noe provoserende tilbake, og så person nummer 3 komme inn og si hvor utrolig provosert han blir av det person 2 skrev igjen.. Det er vel ingen tjent med.
Klart det er bra med en diskusjon, men om alle kunne holde det på et saklig og litt mer høflig nivå, ville det nok blitt mye bedre.

#154409  av memo

denne har jeg ventet på noen dager ja.
er jo ikke til å legge skjul på at denne tråden hovedsaklig er rettet mot meg og muligens TheStig.

Mine synspunkt, sterke som de er:

sindrejl: "dessverre så har mye av kranglinga her gjort at en relativt stor andel ikke gidder være her mer.. litt synd det der :/"

moro at akkurat du kommer med den, men kanskje ikke helt uforventet.

Det har blitt en tradisjon her på forumet at alle skal være så fornuftige som gamle mødre, og all unnvik fra lov og regler i trafikken blir sett på med mysende øyne og barnslighet.

Det første som skjer, om en har vært uheldig og kræsjet, er at 4-5 stk'er kjefter stakkaran full, og kommer med uttalelser som "idiot", "svinkjøring", "jeg hørte han kjørte i xxx km/t/", "jeg tror han..." osv.

Jeg nevner navn, og det er somregel chris, sindrejl og celicat23 som kommer med disse (nei, dette gjelder ikke bare siste tråd der en gti eier var uheldig).

er jeg for skarp i tonen når jeg sier hva jeg mener om dem?
kan godt hende.

angrer jeg?
absolutt ikke.

er jeg et bra forbilde sånn sett?
absolutt ikke.

kommer jeg til å forandre meg?
absolutt ikke, selv om jeg kanskje velger å formulere meg annerledes og ikke bruke gode "nordnorske" uttrykk.

er jeg noe værre enn de som først starter å slenge med leppa?
nei, det mener jeg ikke, og jeg bruker det ikke som en unnskyldning, jeg bruker det som en årsak til at jeg sier det jeg gjør.

Dette er roten til 98% av "kranglingen" her på forumet i det siste.

Jeg mener konsekvent at ALL negativ omtale av en person og el. burde ties med, slik at RELEVANT informasjon bak ulykker kommer fram.
Å forhåndsdømme er person er det værste man kan gjøre, da det tar LANG tid å viske ut et rykte som ikke er sant.

Når noen kommer med slike utsagn, når noen påstår ting, som de ikke har noe som helst grunnlag for å påstå, og når noen "bedrevitere" skal komme å holde foredrag om hvor idiotiske denne personen har vært, når vedkommende selv ikke er et fnugg bedre selv.

chris? sindrejl? husker dere i trheim når vi var på besøk?
når vi hadde "dragrace" midt i byen?

chris? når vi kjørte "om kapp" mot hverandre, når du viste oss veien til lazer-x?

det er denne dobbeltmoralen, og denne forhåndsdømming jeg tar så jævli sterk avstand fra, og da slenger jeg gjerne med leppa. det har jeg gjort flere ganger, og kommer til å gjøre det igjen om det gjentar seg, noe det sannsynligvis vil gjøre.

nok om den saken.

når det gjelder "savner den tiden da vi alle var nermest som en "vennegjeng" her inne", så må jeg riste litt på hodet her og.

IKKE at jeg helst vil ha krangling i omløp, men all denne "klapp kyss og klem" oppførselen som skal eksistere uten noen som helst form for grenser, gjør meg nesten kvalm til tider... Det er gått så langt at man ikke kan si "likte ikke xxx" når en person limer inn bilder av bilen sin.

da blir man oppfattet som "negativ" og en som "bare vil spre dårlig stemning", og ikke minst "en som skal kverulere mot alt og alle".

Kverulering ja.. det er jeg og blitt beskyldt for...
Dette i de trådene som jeg har nevnt ovenfor, som gjelder ulykker for det meste..

kverulering? å si det man mener? og å holde på de meningene?

les over siste tråden folkens, ang gti'en.. les nøye.. er NOE av det jeg skriver feil? hva endte saken opp med? at sjåføren var uskyldig. det var ikke hans feil. nøyaktig det et par 3-4 av oss advarte om. og da var skaden allerede skjedd.

dette blir sett på som kverulering?

vel, da må dere bare se på det som kverulering, når det gjelder å være urettferdig og forhåndsdømmende mot andre, så kan dere kalle meg hva som helst, jeg nudger meg ikke ett snev.

for hvis dere leser tråden nøye.. veldig nøye, så ser dere at jeg HAR rett. SELV om jeg er sterk i ordbruken, noe mange kanskje blir provosert av.
selv om jeg ikke bryr meg OM, om jeg har rett eller ikke, det er ikke det som er hovedpoenget mitt.

poenget er at jeg sliter hardt med å holde kjeft når noen dømmes før fakta er på bordet.

om noen velger å forlate forumet pga. dette, så roper jeg ikke to ganger etter dem at de må komme tilbake. tvert imot, da håper jeg at de drar.
om administratorene velger å kaste meg av forumet, så er det deres tap, for det ser ikke ut til at det er store gjengen som tør si ifra når noen driter på leggen i slike saker.

regner med det kommer en haug av kommentarer til denne, og jeg kan ikke garantere for at jeg orker svare på noen av dem. tror jeg har sagt det meste jeg vil si i denne posten.

ha en fin kveld.

PS!
var noen som slengte kommentarer som hentydet at jeg og TheStig var sammens om denne "kveruleringen", og til dem vil jeg bekrefte at vi faktisk er to vidt forskjellige personer, og selv om vi er kompiser og bor nært hverandre, så har vi forskjellige meninger om mange ting.
det at vi tilfeldigvis er enige om akkurat dette burde ikke være en sak for dere å kritisere.

og en ting til, sindre;

når jeg sa jeg GLEDET meg til at en av dere "bedrevitere" kom til å kræsje tidligere, så mente jeg nettopp det. det var snakk om bilskader, ikke liv eller personskader. så du kan slutte å vri ordene mine til din fordel. det har aldri vært snakk om personskader.

#154436  av CelicaTurbo

Jøss for en diskusjon, men jeg tror nå at dette strekker seg en del lengre enn diskusjoner om skyld i ulykker og grisekjøring, og at denne saken ikke gjelder bare to medlemmer ;) Alle som ønsker kan forlate forumet akkurat når dem vil, det er jo en av de fine tingene med et forum. Ettersom et forum blir større er det også naturlig at det alltid vil være noen medlemmer som er skarp i kjeften, akkurat som det er noen sytepaver og noen kverulanter. Det er ikke mye å gjøre med det, og her på forumet skal det ganske mye til før diskusjoner blir moderert (med mindre trådstarter ber om opprydding av "sin" diskusjon) og brukere blir bannlyst. Faktisk er det vel kun en eneste bruker her som er bannlyst og det er en person som truet med å trekke meg for retten og mer alvorlige ting pga hva en av datidens kverulanter hadde utrykt ovenfor en annen kverulant :roll: Det blir ikke aktuellt med noen utestengelser bare fordi noen kanskje ikke er populære hos alle. Om vi skulle ha drevet på det viset hadde det bare resultert i vantro protester og sutring over ts-ogn's naziregime på andre forum (ja, vi har vist blitt kalt nazistiske en gang også), og slikt sprer uheldige syn på forumet som hindrer oss i å verve nye medlemmer samt at eksisterende medlemmer kan begynne å tro at forumet virkelig er så ille som enkelte oppfatter det som ;)

Så, godta at folk er folk, om dere føler dere støtt av en post eller en bruker, eller føler at en post ikke bør være på forumet i sin form så meld istedet fra til meg eller Kennethx på PM eller messenger så ser vi på det om ikke en annen moderator allerede har gjort det.

Ellers stemmer det at det ved uhell har vært litt forhåndsdømming her. Det er ikke spesiellt heldig og det er mulig vi bør moderere det i fremtiden og sette ned en ny regel spesiellt rettet mot slike tilfeller... beklagelighvis er slikt vanskelig å overholde siden det ligger i folks natur å dra slutninger ut av en hendelse akkurat som det ligger i andres natur å irritere seg over det.

Nå håper jeg diskusjonen her fortsetter i sømmelige former...