TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor ofte vasker du bilen?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #153965  av James

Bare av rein nysgjerrighet! Jeg personlig vasker bilen med en gang den er skitten...
Dvs. alt fra 1-2dagers mellomrom :P
Men kanskje dette forandrer seg når jeg får større motor og andre interesser :D
Men har ikke vasket bilen på en par dager nå fordi jeg ikke har hatt råd til bilsjampo i det siste pga. kjøp av ny motor... :P

#153980  av GT_rider

Prøver på en gang i uka, alt etter været, dvs temperaturen. Vasker aldri i maskin. Det er fy skam 8)

#153982  av Larsen

Kanskje tre uker mellom hver på vinteren og hver uke på sommeren.

#153983  av James

GT_rider skrev:Prøver på en gang i uka, alt etter været, dvs temperaturen. Vasker aldri i maskin. Det er fy skam 8)
Maskin er fy fy... Vasker alltid for hånd! Hadde fort blitt dyrt hadde jeg vasket bilen i maskin så ofte som jeg gjør.... :P

#153989  av andre 1

Jeg vasker bilen minimum 2 ganger i uken , er spesielt nøye i vinterhalvåret. Har egentlig dårlig samvitighet for at jeg i det hele tatt bruker den om vinteren . sommeren vasker jeg den ca 1 gang pr uke.

#153990  av Dalan

Det er med bilen som med kjerringa vel, i starten når du akkurat har fått den så drar du over'n mer enn strengt tatt nødvendig, bare fordi du liker å holde den nypussa og du liker følelsen av å vaske den. Ofte.
Men det dabber av etterhvert, og til slutt så drar du over den når du må, og nesten har dårlig samvittighet for at du ikke gjør det oftere.

Huff, håper det blir sommer'n snart jeg.. er så mye lysere og triveligere da, og mye bedre humør til.. ehm, bilvask var det ja :D

#153991  av Christian

Dalan skrev:Det er med bilen som med kjerringa vel, i starten når du akkurat har fått den så drar du over'n mer enn strengt tatt nødvendig, bare fordi du liker å holde den nypussa og du liker følelsen av å vaske den. Ofte.
Men det dabber av etterhvert, og til slutt så drar du over den når du må, og nesten har dårlig samvittighet for at du ikke gjør det oftere.

Huff, håper det blir sommer'n snart jeg.. er så mye lysere og triveligere da, og mye bedre humør til.. ehm, bilvask var det ja :D
Kjenner meg igjen der ja. Vaska bilen min for 2 uker siden, før det var den ikke vasket på over ett år :lol:

#154000  av cameleon

Dalan skrev:Det er med bilen som med kjerringa vel, i starten når du akkurat har fått den så drar du over'n mer enn strengt tatt nødvendig, bare fordi du liker å holde den nypussa og du liker følelsen av å vaske den. Ofte.

til meg så er det nøyaktig samme opplegg med bilen som med damene. eneste forskjellen er at jeg vasker bilen nesten like mye som jeg skifter dame. og det skjer vanligvis en gang i uka på vinterstid og ofte flere ganger i uka om sommeren hehe...ja...rundbrenner deluxe :P

#154027  av |plumbo

røflig 1 - 2 ganger i uka

#154032  av celicat23

Gamle bilen (celica'n til AJ82) ble tatt ut av garasjen og vasket hver gang den hadde stått lenge nok til at det hadde lagt seg støv på den.

Yaris'en....Uhm....NÃ¥r den ser for ille ut.

TT'n....Blir nok som med celica'n.

Kanskje bare jeg som er litt syk, men: når det er pent vær, så er det rett og slett gøy å vaske (fin) bilen. Tar gjerne med en 0.5L cola ut, og koser meg med det hele. Vasker, litt cola, går på med litt plast fornyer, litt cola, gå over litt innvendig, litt cola og nyte resultatet, la stå tørke en stund, så en kjøretur...og en cola :)

#154042  av SeT

Høres jo ut som om colaen blir grisevarm! Vasker bilen alt for sjelden!!

#154050  av SMT

vasker bilen 4-5 ganger i uken. både innvendig og utvendig.

har aldri vasket den i maskin.

men nå er den ikke blitt vasket siden den ble satt bort for oppgraderinger.

#154091  av @lpher

På sommerstid er det alt imellom 2-4 ganger i uka...mens på vinterstid så kan det nok dessverre bli endel lengre mellom hver gang :) Men jeg prøver å holde det til minimum en gang i uka...så fremt jeg har tid :)

Har aldri kjørt bilen i maskin...og kommer heller aldri til å gjøre det :)
Kjemikalier...(avfetting etc.) bruker jeg KUN på vinterstid...av ren nødvendighet...da man må vaske bilen nesten hver dag...om man skal unngå at dritten setter seg :)

Når det gjelder vaskemetoder...så gjør jeg følgende:

1. Spyler av det aller værste med høytrykk med såpe i vannet.
2. Går så over med svamp med turtle shampoo i tillegg...her bruker jeg så mye vann som det lar seg gjøre å få på :)
3. Spyler av såpa, for deretter å legge på ett lag med glansvoks, som jeg tilslutt spyler av det overflødige av.
4. Tørker bilen med pusseskinn....nøye! Farts-stripe-vannmerker er ikke kult :)

Med denne metoden så holder polishen seg MYE lengre :)

#154094  av cameleon

@lpher skrev:Når det gjelder vaskemetoder...så gjør jeg følgende:

1. Spyler av det aller værste med høytrykk med såpe i vannet.
2. Går så over med svamp med turtle shampoo i tillegg...her bruker jeg så mye vann som det lar seg gjøre å få på :)
3. Spyler av såpa, for deretter å legge på ett lag med glansvoks, som jeg tilslutt spyler av det overflødige av.
4. Tørker bilen med pusseskinn....nøye! Farts-stripe-vannmerker er ikke kult :)

Med denne metoden så holder polishen seg MYE lengre :)
Sånn blir det når man begynner å dra oppi åra vettu alf :mrgreen: Da er det greit å ha med seg instruksjoner så man husker rekkefølgen :mrgreen:

Til alle dere andre, så måtte vi lage ei liste til alf, for han hadde en tendens til å rote med rekkefølgen, så da hadde det til tider muliget for å bli slik:

1. Spyler av såpa, for deretter å legge på ett lag med glansvoks, som jeg tilslutt spyler av det overflødige av.
2. Spyler av det aller værste med høytrykk med såpe i vannet.
3. Tørker bilen med pusseskinn....nøye! Farts-stripe-vannmerker er ikke kult :)
4. Går så over med svamp med turtle shampoo i tillegg...her bruker jeg så mye vann som det lar seg gjøre å få på :)

:mrgreen:

#154142  av celica4ever

om vinteren vasker jeg bilen 2 ganger i uka pga av salt og driit i veiene og at bilen blir fort møkkete.
Men om sommeren er det som regel 1 gang i uka, og vasker bilen alltid for hånd :D