TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Billig olje vs Dyr olje

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #152273  av andre 1

Hei jeg lurer på om noen av dere motorguruer der ute har snøring på hva som skiller en billig olje av typen biltema osv og de dyrere merkene som mobil1 osv ? Har det noe å si for levetiden på motoren om man kjører en dyr merkeolje kontra en billig olje , begge oljene har seff samme viskositet??

#152274  av cameleon

Forskjellen ligger i selve råstoffet og kjemkaliene som oljene er laget av. Noen oljer er tykkere enn andre osv. Nå bruker jeg å kjøpe de dyreste oljene med tanke på at det der er du sikker på at du får vare som er mest mulig skånsom for motoren. :)

#152276  av James

cameleon skrev:Forskjellen ligger i selve råstoffet og kjemkaliene som oljene er laget av. Noen oljer er tykkere enn andre osv. Nå bruker jeg å kjøpe de dyreste oljene med tanke på at det der er du sikker på at du får vare som er mest mulig skånsom for motoren. :)
Hva olje pleier du å kjøpe? Får en 4a-gze nå idag eller imåren og har hørt det går ann å få kjøpt spesiell type olje til den motoren... Stemmer det eller?

#152279  av Master

En kompis av meg som jobber som bilmekaniker har åpnet og sett 2 helt identiske motorer fra to biler av samme merke/modell gått like langt, men som har gått på to ulike typer olje. Den ene hadde gått på billig olje, mens den andre hadde gått på mobil 1 helsynt.

Den ene var nesten helt svart av koks/oljerester mens den andre så ut som den var ny. :D så olje har nok en del å si...

(selvfølgelig har ulikt kjøremønster osv mye å si men still...)

#152284  av cameleon

James bessesen skrev:
cameleon skrev:Forskjellen ligger i selve råstoffet og kjemkaliene som oljene er laget av. Noen oljer er tykkere enn andre osv. Nå bruker jeg å kjøpe de dyreste oljene med tanke på at det der er du sikker på at du får vare som er mest mulig skånsom for motoren. :)
Hva olje pleier du å kjøpe? Får en 4a-gze nå idag eller imåren og har hørt det går ann å få kjøpt spesiell type olje til den motoren... Stemmer det eller?
Jeg personlig bruker alltid å gå for mobil 1 helsyntetisk som Master her nevner. Prisen er dyr, men da har du en olje som er av ypperste kvalitet.
Nå er jeg ikke sikker på hvordanjeg skal tolke det du mener med spesiell olje..? :) Jeg ville ha gått for mobil 1 sin og holdt meg til denne. skift regelmessig. :wink:

#152285  av andre 1

Den er god master , men om mann går ut fra at begge oljene er helsynt så vil du vel ikke få det resultatet? Jeg er klar over at mineralske oljer lett kokkser seg , men dette er uavhening av om oljen er dyr eller billig!!!!!!

#152286  av andre 1

Hei james , jeg ville nok også kjørt mobil 1 !!!! jeg bruker 5-50 mobil1 , denne oljen er anbefalt å bruke på porshe sine tuorbo og suge motorer så da burte det holde til din agze... Men det hadde vel vært kjekt om du kunne bruke en olje til en rimeligere penge . så om noen har en link til en skikkelig undersøkelse , eller sitter inne med kompetanse på området utover det at d er gøy å sitte synse å mene en hel masse her så hadde det vært helt sjef.....

#152288  av James

andre 1 skrev:Hei james , jeg ville nok også kjørt mobil 1 !!!! jeg bruker 5-50 mobil1 , denne oljen er anbefalt å bruke på porshe sine tuorbo og suge motorer så da burte det holde til din agze... Men det hadde vel vært kjekt om du kunne bruke en olje til en rimeligere penge . så om noen har en link til en skikkelig undersøkelse , eller sitter inne med kompetanse på området utover det at d er gøy å sitte synse å mene en hel masse her så hadde det vært helt sjef.....
Ok, takk! :wink: Prisen har ikke så veldig mye å si. Vil ha en olje som er god, nå når jeg først har kjøpt ny motor og den er overhaldt... Hva pris ligger 5-50 Mobil1 på?

#152293  av andre 1

Hei james ! jeg er litt heldig der og får oljen med ganske greie rabatter , hva den koster ut i butikk vet jeg ikke .... Rimeligste plassen denne oljen er å få kjøpt er på smartclub.

#152296  av James

andre 1 skrev:Hei james ! jeg er litt heldig der og får oljen med ganske greie rabatter , hva den koster ut i butikk vet jeg ikke .... Rimeligste plassen denne oljen er å få kjøpt er på smartclub.
Ok! Skal høre litt rundt å se hva prisen ligger på...

#152303  av bose

Jeg bruker selv Castrol på min 4AGE. du kan jo også høre med innsett som kun bruker Castrol RS på mr2n sin

#152304  av Andreazz

James bessesen skrev: Ok, takk! :wink: Prisen har ikke så veldig mye å si. Vil ha en olje som er god, nå når jeg først har kjøpt ny motor og den er overhaldt... Hva pris ligger 5-50 Mobil1 på?
En 4 liters dunk med 5-50 Mobil1 koster rundt 500kr i butikk..

#152312  av Anders gullstein

Bruker Mobil 1 5-50W på min jeg også. 500 kr. ja, det var da meget rimelig, hvor kjøpte du den henn? Jeg pleier å kjøpe hos Mercedes, og de skal ha ca. 700,-

Greit nok å koste på seg en skikkelig olje når man først bytter. Jeg kjører ikke så langt med min i løpet av året, så jeg bytter bare en gang i året.

#152315  av Andreazz

Auto Industri Service, på Vibemyr her i Sandnes.

#152318  av andre 1

Jeg reagerte å på den prisen da jeg må betale 450 for 4ltr , og dette er innpris til forhandler! så 500 er veldig rimelig ......Med litt søking på nett så ser jeg at smart club selger denne oljen til 439kr for 4 ltr , var klar over at den var rimelig der men ikke så rimelig...http://www.porsche-club-norge.no/forums ... smart+club