TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fastbrent bilde pÃ¥ plasmaskjerm

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #145134  av angrykid

Heisann. har på handa noen plasmaskjermer med fastbrente bilder. Er dette noe som kan repareres? I tilfelle, er det dyrt? Dette er store skjermer, rundt 50" tenker jeg.

#145136  av The Doctor

Hvor fasbrent er det? Hvor godt synes det.. Tviler på at det kan fikses...

Hva skal dem ha for dem da?

#145139  av @lpher

Som den gode doktorn sier :) Hvilke skjermer dreier deg seg om? ...hvor mye innbrent? ...og hva er de brukt til? Har de fks stått påkoblet pc eller lignende med mye statisk informasjon/bilder?

#145154  av Gjertsen

brenner seg fort når man ser på porr filmer :mrgreen:

#145220  av jumbo

Innbrenning på plasma er faktisk stort sett langt mer kurerbart enn man tror, men det er selvsagt grenser.... kuren er helt enkelt å la den stå på over tid med bevegelig/ballansert bilde med relativt store kontraster (gammeldags klassisk "snø" er perfekt) Det finnes også DVDer til akkurat dette formålet

#145295  av angrykid

@lpher skrev:Som den gode doktorn sier :) Hvilke skjermer dreier deg seg om? ...hvor mye innbrent? ...og hva er de brukt til? Har de fks stått påkoblet pc eller lignende med mye statisk informasjon/bilder?
Jepp, de har stått på over lengre tid med statisk informasjon på disse, koblet til pc. :)

Prisen er 2500,- pr stk, og merket er JVC. Så jeg tenkte jeg skulle legge inn ett bud på disse, og bare se hva jeg fikk ut av dem. Kunne vært en fin sak å kjørt på veggen hjemme. :)

Disse skjermene er 42", ikke 50" som tidligere forespeilet. Har nå lagt inn ett bud på ene av dem, så får vi se hva det blir til. Bildet er ikke _så_ fastbrent, men det synes endel. Uansett tror jeg ikke det er bortkastede penger.

Hvor kan man få tak i slike DVD'er som du prater om, jumbo?

#145425  av jumbo

Aner ikke, men har vært mye snakk om det på avforum.no Foreslår du sjekker/spør der, de har en anseelig samlig folk som kan utrolig mye om det temaet, i motsetning til hva jeg selv gjør ;)

#145445  av FireFox

Da lærte jeg noe nytt oxo :) trodde kansje det bare var å kaste skjermen da jeg..

Hadde en Trinitron skjerm som bilde brant seg fast på.. etter det har jeg begynt å bruke screen saver :?

#145466  av jumbo

En CRT med innbrenning er noe helt annet, og fullstendig ireversibelt.

Nå sa jeg heller ikke at all innbrenning på plasma er kurerbart, det er grenser ;) Forskjellen er at NOE kan fikses, så man er ikke nødvendigvis klar for dynga selv om man har litt innbrenning, men det kan selvsagt være tilfelle om det er for ille

#145469  av FireWalk

hvor får du tak i disse da?...

#145477  av angrykid

Dette var brukte skjermer som ble byttet ut i firmaet jeg jobber i.

Jeg ble desverre utbydd på auksjonen, så denne diskusjonen kan i grunnen legges død :)

#155676  av angrykid

Jeg henter opp denne igjen, da ene av de skjermene som ble solgt på jobben ble returnert av kjøperen.

Grunnen til dette, var i og for seg ett fastbrent skjermbilde, men også en død pixelrenne loddrett. altså, det går ei stripe nedover skjermen på høyre side, vises ikke så godt på mørke flater, men når det er litt lyst, så lyser den rødt og grønt.

Er dette bortkastede penger for min del, om jeg byr 1000,- for den?

#155686  av FireWalk

angrykid skrev:Jeg henter opp denne igjen, da ene av de skjermene som ble solgt på jobben ble returnert av kjøperen.

Grunnen til dette, var i og for seg ett fastbrent skjermbilde, men også en død pixelrenne loddrett. altså, det går ei stripe nedover skjermen på høyre side, vises ikke så godt på mørke flater, men når det er litt lyst, så lyser den rødt og grønt.

Er dette bortkastede penger for min del, om jeg byr 1000,- for den?
Det er vel muligens grunnen til at forige kjøperen returnerte den... vet at døde pixler fort kan bli veldig irriterende, iallefall om du skal bruke tven som "primær tv" og se film osv på. Jeg hadde en med en død pixel engang, og jeg hengte meg veldig opp i den ene lille pixelen som lyste hele tiden... om det er en hel linje med døde pixler så vet jeg iallefall at JEG hadde blitt ganske irritert av det... men det er jo fult mulig at du ikke lar deg plage av det. Er vel veldig individuelt.. om du klarer å ignorere det så for all del, da er det jo greit, men om du tror det vil kunne plage deg så er det vel litt katta i sekken.. :\

#155696  av chris

Jepp, som firewalk sier.. er ille nok med EN pixelfeil

#155715  av L.Arve

Om pixlene lyser rødt og grønt er de ikke døde. De er låste. Det kan løses med en DVD plate av typen som jumbo nevner over her.
Evt. koble til en pc og kjøre programmer for å løse opp pixlene.
Folkene på http://www.avforum.no har peiling på dette.