TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvor mye hk har dere andre og hvordan fungerer det?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #143977  av SMT
 
jeg bare lurte litt på hvor mye hk og nm,dere andre kjører med i mr2'ene deres, og hvordan fungerer det til daglig bruk?

jeg skikter jo på 300-350gamp i første omgang.
Hvordan trur dere dette blir til dagligdaks bruk. litt bykjøring og div.

tenker litt på markus som har godt over 400gamp i sin mr2. men bruker han den til daglig?
Hvor trur dere grensen ligger med tanke på hk,nm. på og få en bil som er ok og bruke til daglig?

Må jo ha muligheten til å smoke noen 200sx'er og bmwer :D

 #143986  av sleeper
 
vil si over 450 jeg...

 #143992  av mr.two
 
Jeg vet ikke hvor mye hk jeg har, men er nok under 300. 15psi boost på ct20b, blitz ecu, åpent filter, eksos, intercooler. Funker helt fint det, men er heller ikke så ekstremt.

 #144053  av Master
 
Jeg har "bare" knappe 240-250... og har enda til gode å bli slått av 200sx'er, skyline r33 gts, audi s3, eclipse, crx turbo osv.. :) så vil si det funker rimeli greit! selv om det hadde vært skøy med ca dobbelt så mye HK/NM. Det blir med tiden.... ca 400 hk tror jeg er målet mitt til slutt.

 #144057  av CelicaTurbo
 
å få til 300 pålitelige hester i en 3S-GTE tar ikke allverden av penger og ressurser om man velger en passende turbo og god motorstyring, mens 400hk derimot vil trenge en ganske så full lommebok ;)

 #144101  av Andreazz
 
Snakker dere nå om svinghjuls hester eller drivhjulshester?

 #144104  av cameleon
 
Jeg har vel rundt 156-160hk
Må vanligvis starte i 5. giret på rødt lys, for ellers går det alt for fort. blir litt redd noen ganger jeg. vil ikke råde noen til å passere 160hk. det er mer enn nok.
dessuten er det ikke vits å ha mere hester siden det ike er lov å kjøre fortere enn 90 i norge.

 #144105  av Fantare
 
cameleon skrev:Jeg har vel rundt 156-160hk
Må vanligvis starte i 5. giret på rødt lys, for ellers går det alt for fort. blir litt redd noen ganger jeg. vil ikke råde noen til å passere 160hk. det er mer enn nok.
dessuten er det ikke vits å ha mere hester siden det ike er lov å kjøre fortere enn 90 i norge.
Vet hvordan du har det. Støtter deg der (eller ikke :roll: )

 #144115  av CelicaTurbo
 
Andreazz skrev:Snakker dere nå om svinghjuls hester eller drivhjulshester?
i min kommentar siktet jeg til svinghjulshester ettersom det er et bedre sammenligningsgrunnlag mot standard motor og bilindustrien/kulturen ellers, uavhengig av om det er et vesentlig mindre nøyaktig mål på dyno enn hva drivhjulshester er ;) De andre her for tale for seg selv om hva slags mål de tenker på :)

 #144126  av SMT
 
jeg tenkte på drivhjulshester.
 #144128  av Morten
 
SMT skrev:jeg bare lurte litt på hvor mye hk og nm,dere andre kjører med i mr2'ene deres, og hvordan fungerer det til daglig bruk?

jeg skikter jo på 300-350gamp i første omgang.
Hvordan trur dere dette blir til dagligdaks bruk. litt bykjøring og div.

tenker litt på markus som har godt over 400gamp i sin mr2. men bruker han den til daglig?
Hvor trur dere grensen ligger med tanke på hk,nm. på og få en bil som er ok og bruke til daglig?

Må jo ha muligheten til å smoke noen 200sx'er og bmwer :D
Synes selv folk har litt for lett for å henge seg opp i tall og spytte ut "jeg skal ha xxxhk" uten å sette seg inn i hva det innebærer. Da tenker jeg både teknisk på hva som må gjøres/byttes for å få dette til å holde og enda mer generelt på hvordan det vil være å kjøre med disse hestene. I tillegg kan to 350 hesters være totalt forskjellige, f.eks. kan den ene dra sterkt fra 5-7500 mens den andre kommer som en kanon fra 2500 og funker til 6000. Selv om disse på papiret har like mye hester vil de være totalt forskjellig å kjøre langs veien.

Min anbefaling er heller å bestemme seg for hva som er viktig for deg, for så å prøve å få optimalisert det effektområdet. Som du formulerer deg i div. tråder har jeg inntrykk av at området 3-5000 omdr. er viktig for deg. Det som er viktig å innse er at hvis en går for stor turbo er at denne VIL spoole opp seinere (og dermed ikke nødvendigvis være mere moro langs veien). Velger du turbo for å kunne hente ut 600hk+ vil du dermed ofre effekten opp til 5000 (eller mer). Bilen vil da i beste fall gå som en GTi til du kommer deg over dette turtallet for så å eksplodere totalt. Er dette bilen du egentlig ønsker deg? Den vil fortsatt fungere til veibruk, men vil ikke dra noe godt i veihastigeter uten at du virkelig girer ned...

Som sagt: finn ut hvilket turtallsområde du ønsker å ha draget i for så å dimensjonere turbo osv. etter det. Du vil garantert ikke ende opp med "flest hester i verden", men du vil få en motor du vil trives med. Hestetallene er tross alt bare et tall på et papir. Min "ydmyke mening" for hva den måtte være verdt.. :wink:
 #144137  av sleeper
 
Morten skrev:
SMT skrev:jeg bare lurte litt på hvor mye hk og nm,dere andre kjører med i mr2'ene deres, og hvordan fungerer det til daglig bruk?

jeg skikter jo på 300-350gamp i første omgang.
Hvordan trur dere dette blir til dagligdaks bruk. litt bykjøring og div.

tenker litt på markus som har godt over 400gamp i sin mr2. men bruker han den til daglig?
Hvor trur dere grensen ligger med tanke på hk,nm. på og få en bil som er ok og bruke til daglig?

Må jo ha muligheten til å smoke noen 200sx'er og bmwer :D
Synes selv folk har litt for lett for å henge seg opp i tall og spytte ut "jeg skal ha xxxhk" uten å sette seg inn i hva det innebærer. Da tenker jeg både teknisk på hva som må gjøres/byttes for å få dette til å holde og enda mer generelt på hvordan det vil være å kjøre med disse hestene. I tillegg kan to 350 hesters være totalt forskjellige, f.eks. kan den ene dra sterkt fra 5-7500 mens den andre kommer som en kanon fra 2500 og funker til 6000. Selv om disse på papiret har like mye hester vil de være totalt forskjellig å kjøre langs veien.

Min anbefaling er heller å bestemme seg for hva som er viktig for deg, for så å prøve å få optimalisert det effektområdet. Som du formulerer deg i div. tråder har jeg inntrykk av at området 3-5000 omdr. er viktig for deg. Det som er viktig å innse er at hvis en går for stor turbo er at denne VIL spoole opp seinere (og dermed ikke nødvendigvis være mere moro langs veien). Velger du turbo for å kunne hente ut 600hk+ vil du dermed ofre effekten opp til 5000 (eller mer). Bilen vil da i beste fall gå som en GTi til du kommer deg over dette turtallet for så å eksplodere totalt. Er dette bilen du egentlig ønsker deg? Den vil fortsatt fungere til veibruk, men vil ikke dra noe godt i veihastigeter uten at du virkelig girer ned...

Som sagt: finn ut hvilket turtallsområde du ønsker å ha draget i for så å dimensjonere turbo osv. etter det. Du vil garantert ikke ende opp med "flest hester i verden", men du vil få en motor du vil trives med. Hestetallene er tross alt bare et tall på et papir. Min "ydmyke mening" for hva den måtte være verdt.. :wink:
MEGET BRA SVART!!!! :D

nå ser jeg at du har kjøpt deg 2.2l kit så du vil jo få litt mere i begynelsen av registeret, men hvis du vil ha trøkk fra 3k og oppover trur jeg 350hk på hjula er maks av hva du burde ha! eller så vil det lagge mye og du vil ikke ha noe før etter 4- 4.5k!

men for de som ikke bryr seg om det (meg), så er det bare og peise på! :D
Sist redigert av sleeper den 29 nov 2005 15:13, redigert 1 gang totalt.
 #144159  av cameleon
 
Morten skrev:Synes selv folk har litt for lett for å henge seg opp i tall og spytte ut "jeg skal ha xxxhk" uten å sette seg inn i hva det innebærer. Da tenker jeg både teknisk på hva som må gjøres/byttes for å få dette til å holde og enda mer generelt på hvordan det vil være å kjøre med disse hestene. I tillegg kan to 350 hesters være totalt forskjellige, f.eks. kan den ene dra sterkt fra 5-7500 mens den andre kommer som en kanon fra 2500 og funker til 6000. Selv om disse på papiret har like mye hester vil de være totalt forskjellig å kjøre langs veien.

Min anbefaling er heller å bestemme seg for hva som er viktig for deg, for så å prøve å få optimalisert det effektområdet. Som du formulerer deg i div. tråder har jeg inntrykk av at området 3-5000 omdr. er viktig for deg. Det som er viktig å innse er at hvis en går for stor turbo er at denne VIL spoole opp seinere (og dermed ikke nødvendigvis være mere moro langs veien). Velger du turbo for å kunne hente ut 600hk+ vil du dermed ofre effekten opp til 5000 (eller mer). Bilen vil da i beste fall gå som en GTi til du kommer deg over dette turtallet for så å eksplodere totalt. Er dette bilen du egentlig ønsker deg? Den vil fortsatt fungere til veibruk, men vil ikke dra noe godt i veihastigeter uten at du virkelig girer ned...

Som sagt: finn ut hvilket turtallsområde du ønsker å ha draget i for så å dimensjonere turbo osv. etter det. Du vil garantert ikke ende opp med "flest hester i verden", men du vil få en motor du vil trives med. Hestetallene er tross alt bare et tall på et papir. Min "ydmyke mening" for hva den måtte være verdt.. :wink:
Du er en vis mann morten. :D
*klemmepå* :mrgreen:

 #144211  av SMT
 
takker for uhyre bra svar morten.

jeg er ikke ute etter mest heste i verden.
jeg vill ha en bil som er utrulig artig og kjøre, som kommer som et skudd tidlig og varer en stund.

jeg vill egentlig ha mest effekt mellom 2500 og 6500/7000rpm. vet det er og forlange i både pose og sekk men.med gode råd kommer man kanskje ganske nært ønsket :wink:

det ville jo være litt artig og kunne hamle opp med noen lokale 200sx'er og amcar'er :lol:

takker nokk en gang for et godt svar

 #144234  av Andreazz
 
SMT skrev:takker for uhyre bra svar morten.

jeg er ikke ute etter mest heste i verden.
jeg vill ha en bil som er utrulig artig og kjøre, som kommer som et skudd tidlig og varer en stund.

jeg vill egentlig ha mest effekt mellom 2500 og 6500/7000rpm. vet det er og forlange i både pose og sekk men.med gode råd kommer man kanskje ganske nært ønsket :wink:

det ville jo være litt artig og kunne hamle opp med noen lokale 200sx'er og amcar'er :lol:

takker nokk en gang for et godt svar
Torque rules.. 8)