TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • jeg blir bare mer og mer glad i bilen min...

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #14347  av chris
 
Dette er vel en meningsløs tråd, men fikk bare så lyst å skrive.. Jeg blir bare mer og mer glad i bilen min.. Er vel 3. gangen at bremsene har reddet meg nå, i forhold til dyr på veien. I dag var det ei bikkje som kan prise seg lykkelig for at jeg har bil med VELDIG gode bremser.. Hadde jeg hatt en "vanlig" bil hadde den blitt spredt over et større område.. Tidligere har bremsene reddet meg fra rådyr og elg..!

Bikkja var svart, og den nylagte asfalten var svart, og null gatelys, og mørkt...

 #14358  av MRQuoc
 
godt at bremser er godt til noe! ikkesant? :o ...

Det er ikke alltid bilen spør, men man kan kose og klemme den mange ganger uten at den blir sur..! :o

 #14368  av chris
 
MRQ skrev:godt at bremser er godt til noe! ikkesant? :o ...

Det er ikke alltid bilen spør, men man kan kose og klemme den mange ganger uten at den blir sur..! :o
Både jeg og bikkja (den aner det nok ikke..) kan være glad jeg har den bilen jeg har i hvert fall :)

 #14394  av Erlend
 
Tror du det hadde vært noe med Supra-bremser på en MR2? Da hadde den vel stoppa fryktelig raskt :) Vet ikke så mye om spesifikasjonene til Supra-bremser vs MR2, kanskje @lpher kan hjelpe? :D

 #14402  av erling
 
Erlend skrev:Tror du det hadde vært noe med Supra-bremser på en MR2? Da hadde den vel stoppa fryktelig raskt :) Vet ikke så mye om spesifikasjonene til Supra-bremser vs MR2, kanskje @lpher kan hjelpe? :D
Poenget med større bremser er jo at de holder ut lenger uten å gå varme. Greit når en driver mye med banekjøring. Jeg har ennå ikke klart å kjøre orginalbremsene varme på min, så om jeg hadde hatt Suprabremser eller ikke hadde vært et fett. Da er det veigrepet i dekka som spiller større rolle, om jeg prøver på det klarer jeg å låse hjula med småbremsene oxo. :)

 #14423  av chris
 
Jeg klarer ikke å låse hjula på min, ikke på tørr asfalt. Har veldig gode dekk også da.. og 92 fikk større bremser foran, enn det som er på 90-91. Det bremser fort, veldig fort. Kanskje jeg og Alf kan ta en bremsetest.. kjøre i samme fart og se hvor fort man stopper :)

 #14432  av erling
 
Har du ABS kanskje?

Hvis ikke ville jeg sagt du har dårlige bremser, om ikke du klarer å låse. Ikke at det er noe poeng å låse til vanlig da, men det skal da gå an om du ikke har ABS. Jeg har nesten nye bremser og Falken dekk foran, og både veigrep og bremser er ekstremt bra. :) Supraen burde du slå i bremsestrekning da den veier mer.

 #14434  av chris
 
erling skrev:Har du ABS kanskje?

Hvis ikke ville jeg sagt du har dårlige bremser, om ikke du klarer å låse. Ikke at det er noe poeng å låse til vanlig da, men det skal da gå an om du ikke har ABS. Jeg har nesten nye bremser og Falken dekk foran, og både veigrep og bremser er ekstremt bra. :)
Ja, har abs, men den slår ikke inn når jeg bremser på tørr asfalt. (kommer for såvidt an på asfalten det da..) Men bilen bare stopper.. som på en tiøring. Stoppa fra 90 til 0 på ei vanlig busslomme.
DÃ¥rlige bremser er det siste jeg har ;)
Men du har nok mindre bremser foran enn hva jeg har, siden du har 90? eller har du byttet?
erling skrev: Supraen burde du slå i bremsestrekning da den veier mer.
Jepp ;)

 #14445  av @lpher
 
chris skrev:
Supraen burde du slå i bremsestrekning da den veier mer.
Jepp ;)[/quote]

Jasså...så det tror dere ja.... ;-)


@lpher

 #14447  av CelicaTurbo
 
klarer heller ikke låse hjulene på bilen.. den er tung å stoppe men den bremser rimelig hardt (gjorde MR2'en også forsåvidt). Men den dykker ned en god del i fronten da så det er definitivt MYE vekt på de hjulene der under nødbrems.. om jeg svinger er det så klart ikke noe problem å få ABS'en til å jobbe men rett frem nødbrems er det vanskelig. Kanskje om jeg får byttet til bedre klosser?

 #14450  av chris
 
@lpher skrev:
chris skrev:
Supraen burde du slå i bremsestrekning da den veier mer.
chris skrev: Jepp ;)
Jasså...så det tror dere ja.... ;-)


@lpher
La oss teste ;)

 #14451  av chris
 
CelicaTurbo skrev:klarer heller ikke låse hjulene på bilen.. den er tung å stoppe men den bremser rimelig hardt (gjorde MR2'en også forsåvidt). Men den dykker ned en god del i fronten da så det er definitivt MYE vekt på de hjulene der under nødbrems.. om jeg svinger er det så klart ikke noe problem å få ABS'en til å jobbe men rett frem nødbrems er det vanskelig. Kanskje om jeg får byttet til bedre klosser?
Samme her.. om jeg svinger kan abs'en begynne å jobbe litt, men på rett frem gjør den sjelden det, selv under nødbrems.

 #14456  av Erlend
 
Erlend wrote:
Tror du det hadde vært noe med Supra-bremser på en MR2? Da hadde den vel stoppa fryktelig raskt Vet ikke så mye om spesifikasjonene til Supra-bremser vs MR2, kanskje @lpher kan hjelpe?


Poenget med større bremser er jo at de holder ut lenger uten å gå varme. Greit når en driver mye med banekjøring. Jeg har ennå ikke klart å kjøre orginalbremsene varme på min, så om jeg hadde hatt Suprabremser eller ikke hadde vært et fett. Da er det veigrepet i dekka som spiller større rolle, om jeg prøver på det klarer jeg å låse hjula med småbremsene oxo.
Tenkte på både større skiver samt kalipere. Har ikke Supra grovere belegg på sine kalipere, slik at de tar bedre? En relativt enkel og tøff modifikasjon er bremseslanger i rustfritt stål (fleksible), det kunne jeg ha tenkt meg en gang :)

 #14469  av Amund
 
vel, med min lille mk1 klarer jeg å låse hjulene i 80... men den er jo litt lett fremme, og for stiv kanskje? gir ikke mye etter når jeg bremser etter at jeg fikk gule koni på..

 #14544  av erling
 
Var ute å testbremsa litt idag, for å forsikre meg at jeg ikke skryter på meg noe.. Lå i 60 rett frem på knusktørr finkornet asfalt, låste forhjula uten å mukke... Nå har ikke jeg for vane å låse hjula, prøver selvfølgelig å bremse optimalt under nødbrems.. Jeg har nye -90 bremser, så skivene er litt mindre enn dine Chris (har ikke ABS)..

For all del ikke noe poeng for bremseeffekten å låse, det vet vi jo alle, men jeg mener deg skal gå an på gode bremser. Er ikke det ganske logisk??? :) Kjeft på meg hvis jeg blir for pirkete her nå. :D