TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BredbÃ¥nds mÃ¥linger

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #138488  av Christian

Er det noen måte og måle spenning, evnt andre ting på linja inn før modemet? Har fått brev fra leverandøren om at det er ferdig koblet opp, men det er ikke snakk om å få det til å virke :(

Vet at det skal være mulig å få en måling både på analog og isdn, men jeg er ikke sikker når det gjelder adsl...?

#138489  av ST182

Nei du kan ikke måle noen spenning på en ren adsl-linje. Men hvis linja er oppe så kan du måle litt frekvens faktisk. :wink:

Hvis du lurer, så er jeg faktisk telecom-teknikker i Telavie. :)
Hva slags ISP har du og vilken type adsl modem\router?

Er en del modemer vi har hatt problemer med desverre..

kenneth

edit: telenor kan kjøre en støymåling på linja di, etter at du har fått dsl-link på modemet, for å sjekke hvor høy hastighet linja di greier. Hvis det er mange kunder med høye hastigheter i samme kabel så blir støy nivået for høyt og linja detter ned, eneste løsningen er da å prøve å sette ned hastigheten litt.

#138547  av Dalan

Jeg målte spenninga inn på linja her når jeg hadde problemer med bredbåndsoppkoblinga.. Husker ikke om det var 48ognoe volt eller 51-52ognoe volt som var optimalt, men husker at jeg hvertfall målte den til like oppunder det som var maks ifølge brodern. (service-elektroniker)
Målte da bare spenningen mellom det paret som linja kommer inn på.
Det var da analog linje da, vet ikke åssen det fungerer på isdn..
 #138567  av jumbo

Christian skrev:Vet at det skal være mulig å få en måling både på analog og isdn, men jeg er ikke sikker når det gjelder adsl...?
Det er ingen teknisk forskjell på en vanlig analog telefonlinje, kontra en adsl-linje, så ja - den kan måles. Hva du kan få ut av å gjøre det vet jeg god mindre om.

Når det er sagt... hvilken leverandør er det du har?

#138580  av ST182

det er ikke en teknisk forskjell på kobber-tråden inn nei, men det han lurer på er om han kan måle om linja er der eller ikke. Det kan han ikke gjøre på en ren dsl-linje! På analoge linjer så ligger spenninga på 48 - 52 volt og på isdn så er spenninga 96 - 110 volt og på adsl -linja så er det 0 volt, ergo så kan ikke han måle seg fram til om linja er der som ISP lover.

Linja kan helt klart måles ja, for å sjekke kvaliteten på kabel-paret, men du får ikke noen god måling med ett multimeter. Linja bør måles med en megger slik at man måler med belastning. Men bruk ikke en megger til å måle i kontakten hjemme hvis du ikke er 100% sikker på den IKKE er koblet til en adsl-posisjon\ Dslam på sentralen, i de fleste tilfeller går det til helvete.
:wink:

kenneth

Edit: har du en ren adsl-linje eller er den delt med en analog\isdn linje?

Hvis du sender meg en PM med hvilken ISP\leverandør samt sambandsnr du har så kan jeg ihvertfall sjekke hva som har blitt gjort\ikke gjort og evnt få de til å teste linja og maks oppnåelig hastighet for deg.

#138614  av Christian

ST182 skrev:Edit: har du en ren adsl-linje eller er den delt med en analog\isdn linje?

Hvis du sender meg en PM med hvilken ISP\leverandør samt sambandsnr du har så kan jeg ihvertfall sjekke hva som har blitt gjort\ikke gjort og evnt få de til å teste linja og maks oppnåelig hastighet for deg.
Den er god :)