TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Effektøkning i min Mr2 Mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #137974  av cameleon

Monterte jo apexi bomber II effektanlegg, apexi luftfilter samt fjerna katta med et strak rør på min mr2 mk2. Noen som vet hvor mye ekstra hester jeg har fått med dette? 5-6hk ekstra? Har jeg passert 160hk i teorien eller? :lol:
Bare litt nysgjerrig. Thats all :wink:

#137993  av jumbo

noe i den gata er vel sannsynlig ja

#137994  av chris

Du har nok passert 160 i teorien ja. Katta bremser jo litt effekt, skjønt, ikke så mye som på turboen.. og du har nok litt mer effekt på toppen pga eksosen. Filter gir ikke noe effekt, men responsen blir jo litt forbedret :)

Er det ikke på tide at du får deg turbo nå? :mrgreen:

#137995  av sleeper

kommer vel ann på hvor bra motoren din i utgangspongtet.

#138021  av hmsilset

Kattalysatoren er vel den som gjør mest på den effektøkninga di.Tipper du øker 10 hk jeg.Vil kjennes litt

#138042  av kake

Noen MR2'er ble levert uten cat originalt. De var spesifisert 4 eller 5 hk høyere enn de som kom med. Effektanlegget og filteret gir vel også en 7-10hk ekstra.

#138052  av Johnny_Bravo

vil nok tro at du vil kunne øke ca 5-7hk i effekt med det der. ikke noe særlig mer i hvert fall.

Hvor mye effekttap er det man kan regne med på en 15år gammel bil? motoren kan jo ikke yte helt det samme etter så lang tid.

#138285  av Larsen

Mk1 fikk jeg ca.15hk med k/n og effektanlegg! Fult mulig med 160 hvis stempelring osv fungerer!

#138291  av Mr2 Mk2

Larsen skrev:Mk1 fikk jeg ca.15hk med k/n og effektanlegg! Fult mulig med 160 hvis stempelring osv fungerer!
hmm ikke for å ødelegge noe,men åssen har du funnet ut det...Det kan jeg si meg ganske stor sikkerhet at er umulig..uansett om du hadde kat eller ikke....

#138639  av James

hvor mye mer hk får man egentlig med luftfilter og effektannlegg? Kommer jo seffølgelig helt ann på hva luftfilter og effektannlegg man har og hva bil det blir montert på ,men har hørt man kan få ca. 2-3 hk mer med en av delene... :? Må si meg ganske enig med Jostein at 15hk mer blir litt drøyt...

#138652  av kake

James bessesen skrev:hvor mye mer hk får man egentlig med luftfilter og effektannlegg? Kommer jo seffølgelig helt ann på hva luftfilter og effektannlegg man har og hva bil det blir montert på ,men har hørt man kan få ca. 2-3 hk mer med en av delene... :? Må si meg ganske enig med Jostein at 15hk mer blir litt drøyt...
Det kommer ann på motoren og hvor optimalt det originale systemet er. Det kommer også ann på plassering av det nye du setter på. Setter du på et konfilter som bare trekker varmluft så virker det jo helt mot sin hensikt.

På en MR2 med 3SGE f.eks så struper originaleksosen godt fra 6500 og opp til sperra. Når du da frigjør luftveiene inn og ut fra motoren så den puster lett, er det endel å hente på den måten. Fjerning av cat'en frigjør 4-5hk, og et skikkelig effektanlegg sammen med et dugelig luftinnsug gir
opp mot 10hk ekstra. Luftinntaket originalt på den bilen består jo av så mye bokser og rør at responsen blir kjempeforbedret ved å sette på no skikkelig greier :)

Men, 15hk ekstra på en 1.6 4AGE tviler jeg på, men med litt tenningsjustering osv er det helt sikkert ikke noe problem.