TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinge + Dump-ventil til Celica GT4 CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #13039  av GT4 CS

Er det noen som vet hvor man kan få tak i en passelig stor vinge til 1991 Celica GT4 Carlos Sainz? Har vært igjennom en god del sider på internett uten å finne noe.

Det gjør ingenting om vingen eller spoileren som sitter på bilen må modifiseres litt.

Har lagt ved noen bilder av hvordan jeg kan tenke meg at det blir seendes ut.
Vedlegg
Jeg ser at det står Fensport på siden av denne celicaen, men det er ikke mulig å bestille en vinge fra hjemmesiden.
Jeg ser at det står Fensport på siden av denne celicaen, men det er ikke mulig å bestille en vinge fra hjemmesiden.
tcst185ft.jpg (20.74 kiB) Vist 4185 ganger
Vet det ikke er en CS, men bak-enden er jo ganske lik en vanlig gt4.
Vet det ikke er en CS, men bak-enden er jo ganske lik en vanlig gt4.
007.jpg (18.07 kiB) Vist 4186 ganger

#13043  av CelicaTurbo

Den vingen ser ut som en Supra mk4 vinge... med litt jobb skal det nok gå fint å få denne til å passe :)

Bilde

Bilde

#13046  av @lpher

CelicaTurbo skrev:Den vingen ser ut som en Supra mk4 vinge... med litt jobb skal det nok gå fint å få denne til å passe :)

Bilde

Bilde
Det er nok mest sannsynligvis vingen som skulle sittet på min bil du sikter til ja :D

Det går en Celica STi (AT180) her i Trondheim, med 'min' vinge....har faktisk kikket litt nærmere på jobben også...pent ble det...ikke så alt for mye modifisering heller :D

Fyren som har bilen jobber hos Toyota Hell Bil her i Trondheim, så han hadde nok lett tilgang på 'litt' hjelp om han trengte det :D

Welcome..foresten :D

@lpher

#13049  av GT4 CS

Akkurat ja, det er altså en supra vinge, da får jeg sette igang å lete etter en sånn en da...

Er det forresten noen av dere som har noe erfaring med montering av dump-ventil (blow-off) eller hva nå den blir kalt? Lurer på om det er litt av en jobb, ettersom det ikke er så mange steder å plassere den bortsett fra på ic'n eller på det korte røret som går ut av den.

Fikk vite at jeg må flytte batteriet til bagasjen for å få plass til et open-air filter, noe jeg burde forstått med en gang jeg tittet i motorrommet, det er f*** så trangt der. :D

takk for all hjelp så langt

#13062  av CelicaTurbo

dumpventil må monteres ved enten å sveise på en flens til intercooleren, eller kjøpe en slangestump som er t-formet som erstatter stykket mellom turbo og IC..

ellers, det er mulig å få plass til et filter uten å flytte batteriet, men det blir trangt og du bør virkelig fabrikere en boks for det slik at det lukkes bort fra varmen og gi boksen rikelig tilgang på kald luft.. Problemet med å flytte batteriet er at biltilsynet kommer til å se rødt for det er ikke tillatt å flytte dette inn i kabin uten godkjente forseglet oppbevaringsboks med utluftning.. mer stress enn det er verdt altså..

#13073  av Speeder

CelicaTurbo skrev:Problemet med å flytte batteriet er at biltilsynet kommer til å se rødt for det er ikke tillatt å flytte dette inn i kabin uten godkjente forseglet oppbevaringsboks med utluftning.. mer stress enn det er verdt altså..
Det burde vel være mulig og hente noe slikt fra en bmw for exempel... Den nyere 5 serie har i allefall batteriet bak, sikkert flere biler også. Hvis man har lyst til og få litt bedere plass i motorrommet, Noe som strengt talt trengs:)

#13078  av CelicaTurbo

hm, det er jo en tanke da.. har ikke tenkt på at det finnes biler med batteriet bak orginalt engang jeg :)

...og plass trengs definitivt under panseret :shock:

#13081  av @lpher

Speeder skrev: Det burde vel være mulig og hente noe slikt fra en bmw for exempel... Den nyere 5 serie har i allefall batteriet bak, sikkert flere biler også. Hvis man har lyst til og få litt bedere plass i motorrommet, Noe som strengt talt trengs:)
Omtrent alle BMW 5serie..over 520 har batteriet bak....

@lpher

#13086  av PwRmAd

Ingen grunn til å skifte ut dumpe ventilen, utenom å få "fet wooosh lyd" lyd og kjøre motoren rik på bensin ved girskift. Hold deg til orginale til du har masse mer hester. OEM Toyota sin ventil er vakumstyrt, noe som er mye mer nøyaktig en andre aftermarked ventiler med fjær. (HKS har en som er av samme design.) Du får også en høyere bensinforbruk..

mine .2psi
 #13090  av VeilSide

GT4 CS skrev:Er det noen som vet hvor man kan få tak i en passelig stor vinge til 1991 Celica GT4 Carlos Sainz? Har vært igjennom en god del sider på internett uten å finne noe.

Det gjør ingenting om vingen eller spoileren som sitter på bilen må modifiseres litt.

Har lagt ved noen bilder av hvordan jeg kan tenke meg at det blir seendes ut.
Styling til Toyota Celica T18 hatchback

Det første bilde som du posta er tatt fra Pakfeifer.

#13092  av chris

@lpher skrev:
Speeder skrev: Det burde vel være mulig og hente noe slikt fra en bmw for exempel... Den nyere 5 serie har i allefall batteriet bak, sikkert flere biler også. Hvis man har lyst til og få litt bedere plass i motorrommet, Noe som strengt talt trengs:)
Omtrent alle BMW 5serie..over 520 har batteriet bak....

@lpher
og mersj...

#13093  av CelicaTurbo

PwRmAd skrev:Ingen grunn til å skifte ut dumpe ventilen, utenom å få "fet wooosh lyd" lyd og kjøre motoren rik på bensin ved girskift. Hold deg til orginale til du har masse mer hester. OEM Toyota sin ventil er vakumstyrt, noe som er mye mer nøyaktig en andre aftermarked ventiler med fjær. (HKS har en som er av samme design.) Du får også en høyere bensinforbruk..

..dessverre har ikke ST185 dumpventil som standard, slik som SW20 og ST205 har, men eller er jeg enig i poenget ditt og mener at skal en dumpventil monteres bør den være av den resirkulerende typen.. :)

#13111  av GT4 CS

Hva menes med resirkulerende dumpventil? FÃ¥r jeg fortsatt den etterlengtede og obligatoriske lyden? :D

Bilen lugger litt ved kald motor i alle gir, hva kan dette komme av? Kan det ha noe med 4wd'n å gjøre, eller kanskje slitte plugger??

Det føles som om bilen ikke drar godt nok på 4. gir, etter at jeg har gasset på en del i 3.gir først, men den originale "turbotrykkmåleren" står på max ved gasspådrag i 4. gir. Noen erfaringer??

Noen spec spørsmål:

Hvor mye trykk tåler den originale turboen (ct26)? ps. selvfølgelig settes det inn kaldere plugger før trykket økes.

Bromm bromm til den som gir et utfyllende svar.

#13112  av CelicaTurbo

med resirkulerende menes at luften som ventilen slipper ut sendes tilbake til innsuget før turbo, da vil det si at man unngår trykket som bremser turboen når man går av gassen for girskift, samt at all luften som er målt av luftmengdemåleren ikke forsvinner fra systemet. Lyden vil være der men ikke så høyt, skal man ha høy lyd må man blåse luften ut i friluft istedet og det fører til at 3S-GTE motoren går feit på bensin ved girskift, hvilket hindrer responsen når du gir på igjen og dermed motvirker dumpventilens egentlige hensikt, men det fører derimot til lyd, samt flammer fra eksosen om det er varmt nok og du ikke har katalysator.. tøfft, men det hjelper ikke akkurat på ytelsen.. :)

ellers, angående napping er det mye rart, hovedsaklig er det en av disse som er grunnen:

- fordeler eller rotor
- tennplugger
- tennpluggledninger.

en del andre grunner også, men jeg tror egentlig alle motorer vil være litt luggete når de er kald så hvis du ikke merker noe når motorer er varm så er det ikke noe å bry seg om.

Angående trykket ditt, orginal trykkmåler er ikke verdt en dritt og forteller deg egentlig ingenting om hva trykket faktisk er. Så kjøp deg en skikkelig måler, HKS, Blitz, Greddy, Apexi eller lignede, men styr unna BilExtra og Biltema målere :) Grunnen til at bilen føles tregere kan være så mangt, men det kan være greit å stadfeste om trykket faktisk er lavere enn når du opplever dette.

Angående maks trykk, ca 1.0-1,1 bar om du har oppgradert eksosen. Ellers er turbindelen av turboen for trang til å kunne levere noe særlig mer på høyt turtall så det har liten hensikt, samt det begynner å bli usikkert for toppakning osv, da er det heller bedre å kjøre lavere trykk med større turbo.