TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tenning sto pÃ¥ 15 grader??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #132226  av Tums

Hei sann..

Skulle ut å justere tenninga mi i dag, 98 klar på tanken og tanken var 12.5 grader. Til min store forundring ser jeg at tenninga faktisk står på nærmere 15 og her har jeg kjørt på 95 et halvt års tid...

Har ikke merka no spes, men hva kan ha skjedd? Noe jeg bør sjekke?

Takker...!

#132228  av Larsen

sikkert forflyttet seg. Faktisk vanelig at de flytter seg med tid. Er jo derfor man justere den fra tid til annen. Ville jo kanskje sjekke kompresjon da for sjekke at du ikke har tatt liv av noen ventiler eller ringer!

#132231  av Master

Kan være registerreima som har hoppa et hakk eller to.

FÃ¥ justert tenninga rett (husk en binders mellom E1 og TE1) :)

#132252  av Tums

bidersen var på plass den..! :lol:

#132311  av CelicaTurbo

om registerreimen har flyttet seg vil det flytte tenningspunktet ganske betraktelig, mye mer enn 5 grader feil. Men, om du justerer tenningen og ser at du ikke får stilt den korrekt pga at fordelerlokket står maks justert ene veien, da vet du at tidligere eier har prøvd å kompensere for feil ved registerreim ved å justere fordeler maks.. ;)

#132321  av Larsen

Hvis det er si er 100 tenner per omdrening på reima så ville jo tenninga da forskyve seg 360/100 = 3.6 / 2(for kammen har halve hastigeheten)
blir jo da 1.8 grads forskyvning per tann. (har ikke peiling på om det ble riktig).
Men isåfall sitter jo kammen dine feil og da...

#132322  av CelicaTurbo

det jeg har sett fra mr2oc.com er at selv en tann feilplassering av reimen setter tenningspunktet helt ut av skala, men jeg kjenner ikke til grunnlaget for hvorfor det gjør så ekstrem forskjell..

#132348  av Larsen

bare så litt teoretisk på det, stemmer sikkert det CelicaTurbo sa!
motoren ville nok ihvertfall oppført seg ganske rart hvis noe sånt skjer

#132375  av Tums

vel motoren har vel aldri oppført seg noe spes rart så er nok ikke noe alvorlig i veien... men kan kanskje være en ide å sette bilen på en liten "før-vinter" service og få de til eventuelt å se på dette samtidig, kanskje registerreima begynner å bli slitt... :?:

Ikke veit jeg! :lol:

#132533  av CelicaTurbo

den er nok bare feiljustert så du får prøve å justere den. Ellers, jeg ser du er klar over at du må kortslutte de to kontaktene i diagnosepluggen, men du har også forsikret deg om at du ikke har noen feilkoder, nærmere spesifikt feilkoden for trottlesensoren (TPS - no idle signal). Den feilkoden vil føre til at motoren ikke går med låst tenningspunkt..

#132539  av kake

Sikker på at du har kortsluttet kontaktene skikkelig da ? Turtallet på motoren skal synke betrakelig også, og tenningsmerket skal ikke bevege seg i det hele tatt. Gjør det det, har du sannsynligvis ikke dytta bindersen godt nok ned...?

#132540  av Tums

vel, check engine lyset blinket konstant, ingen feilkode å se...!

#132541  av CelicaTurbo

da er det nok korrekt gjennomført prosedyre også..

#132566  av Larsen

forskjellen mellom kortsluttet diagnose plugg( etter manualen ) og ikke skal vel være 10 grader med kortsluttet og 16 grader uten.

#132649  av Tums

vi får se.. Kan det hende at plugg ledningene er dårlige? Haddde litt problemer med lampa osv osv.. Eller er ikke det noe kjent fenomen..?