TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• jah...nÃ¥ var det min tur...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #130778  av mr_2

Meldte meg inn i krasje-klubben her idag jeg og :roll:
For de som er her ifra distriktet:kom kjørende på lõwenstrasse fra sola på vei til Forus i en kø på ca.6-7 biler.tydeligvis en gammel mann/dame i den første bilen,fordi det gikk i 55 km/t i 70 sonen :evil:
Når jeg kom til den rundkjøringa rett over med Ikea(avkjørsel E39),så var det en som kom ifra E39 somtydeligvis ble lei av å vente og freste ut rett foran meg i rundkjøringa.Jeg var allerede ute i rundkjøringa jeg også.
Jeg bremset ned ifra 40+/- til ca.20km/t og tutet.
Da bråbremset han i den andre bilen.Det hadde ikke jeg venta,og traff ham rett i bakhjulet...DOH!!!Var ganske heldig med skadene da.Lakken har sprukket en rekke plasser på støtfangeren og ene grøftelyset er knust,men that`s it..Den andre bilen fikk et hakk i felgen og litt skraper i støtfangeren bak.

Hva mener dere om hvem som har skylden her?Jeg mener jo at det var hans feil.Han feis jo utpå rett framfor meg.Og hadde han ikke bråbremst,så hadde jeg jo gått klar.Far min tror at det er jeg som kommer til å få skylda,fordi det var jo egentlig den andre bilen som lå et halvt hestehode foran meg ut i rundkjøringa..

PS.grøftelys på venstre side ønskes kjøpt 8)

#130783  av Amund

hans feil, han har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringa. (som du var), han har brutt vikeplikten allerede de sekundet han forstyrret deg til å tro han ko mtil å kjøre. om du får skylda, er de noe gæli med forsikringsselskapet i vert fall. (men de pleier de vel å være?)......

#130784  av celicat23

Vil nok tro det er du som får skylden her ja. Det vil se ut som om han har kjørt ut i krysset først, og så har du uaktsomt kjørt på han.

#130801  av FireFox

kommer jo helt ann på hvem som var først uti rundkjøringa det.. hvis du var først, så er det han som har skylden.. men det kan jo esten virke som om han var uti først og kansje du hadde litt stor fart? :roll:

#130813  av angrykid

Tviler sterkt for at du får noen som helst skyld i dette. Med tanke på at det var kø både foran å bak deg (vil tro du ikke var siste bilen) så burde vedkommede ha tenkt seg litt om før han la på vei utti rundkjøringen. :)

#130818  av kaimagne

Tror kanskje en skisse hadde vært saken her, for å få avgjort hvem sin skyld det er. Men har du kjørt på noen som allerede er inni rundkjøringa, så sliter du nok maks med å komme deg unna skylda... :(

#130846  av chris

Jeg tror det er hans skyld, men pga idiotisk regelverk er det du som får skylda likevel.

Lykke til

#130867  av Maverick

Da får jeg gå imot alle, og si at dere får delt skyld :lol:

#130879  av mr_2

FireFox skrev:kommer jo helt ann på hvem som var først uti rundkjøringa det.. hvis du var først, så er det han som har skylden.. men det kan jo esten virke som om han var uti først og kansje du hadde litt stor fart? :roll:
nei,som sagt så hadde jeg MAX 40 km/t idet jeg kom inn i rundkjøringa...Tror ikke det var så fort engang.tipper jeg hadde bremst meg ned til 15-20 da jeg klasket i ham...

Men det blir vel som maverick sier...delskyld. :?

Angrykid:jeg mener å huske at det lå et par biler bak meg ja...

#130894  av jumbo

FireFox skrev:kommer jo helt ann på hvem som var først uti rundkjøringa det.. hvis du var først, så er det han som har skylden.. men det kan jo esten virke som om han var uti først og kansje du hadde litt stor fart? :roll:
De fleste forsikringsselskap bruker "vikeplikt for biler fra venstre" i rundkjøring uansett, noe som er riktig i 9 av 10 tilfeller, men slettes ikke alltid. Ved samme forsikringsselskap blir det skylddeling uansett.

#130911  av BrennaRacing

Hvis du ikke har no vitner så blir det sannsynligvis din skyld...For da virker det som om at den andre bilen kom ut i rundkjøringa først, å du kjørte inn i han....

#131178  av mr_2

Har snakket med han som er ansvarlig for dette her på forsikringsselskapet.Han sa at det var ekstremt (ja,ekstremt) stor sjangs for skylddeling 8) Det er vel da bedre enn å måtte betale hele dritten selv...men nå ska jeg ikke snakke for høyt! :lol:

#131288  av lexusmann

Her vil jeg tro det er veldig viktig med tegning/bilde...men skylddeling er vel litt bedre enn om du fikk skylda alene?

#131294  av DannyBoy

En skisse hadde vært fint ja :)

#131326  av grimfer

Han du kjørte på, kom han inn i rundkjøringen fra en annen vei enn det du gjorde? Dersom han kom inn i rundkjøringen fra din høyre side, skal du ha en god sak. Han har ansvar for mer enn bare om det er plass til bilen! Han skal avpasse farten, plassere seg før rundkjøringen, og gi rett signal i riktig tid. Dersom han smatt inn foran deg, slik at avstanden mellom dere ble for liten, skal han i utgangspunktet ha ansvaret for hendelsen.

Dersom han lå foran deg da du kom inn i rundkjøringen, har du dårligere sjanser. Om det var kø eller ikke, spiller ingen trille. Var han foran deg, da var det ditt ansvar å tilpasse fart og avstand.

En misforståelse som mange (særlig eldre menn med sølvgrå mærsje) lider under, er at den som har mest fart eller skal rett over rundkjøringen har forkjørsrett...