TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bremsekaliper

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #128754  av daniel

hei..

eg har en 1989 toyota camry gxi v6..
bremsecalipperen henger, stempelet inni e litt rust på, er det noen som vet om det er vanskelig å overhale slike calipperer??
eller det e vel ikkje noen som kansje har en liggende??
har ikkje lyst å kjøpe ny for den koster 4130kr hos toyota... :shock:

takk for alle inspill

#128755  av Henrik

Hvis du demonterer hele greia, pusser alle flater som kan pusses med veldig fint slipepapir og deretter smører det opp.
Kan du være heldig og redde den.

#128771  av sigheri

Billigst blir nok å kjøpe rep.sett. nye pakninger o.l. gjorde det på min gamle..... Ble god som gull.

Tror jeg betalte 4-500 pr. sett.

ellers kan du være heldig å finne noen gode på bilskrot.....

#128787  av daniel

var det på toyota du kjøpte reprasjons sett??

#128790  av sigheri

ja, var orginal deler

#128791  av daniel

tror eg skal prøve det.. kossen fikk du ur stempelet??

#129099  av FireFox

bytta calipere på min celica.. ikke no problem det.

Kjøper du på mekonomen er det ganske billig, selv om fatters jobber på toyota og får rabatter blir det billigere å kjøpe på mekonomen.

#129150  av daniel

nå har eg fått ut stempelet, og pusset alle flater.. skal kjøpe reprasjonssett på mandag.. alltid like irriterende at det skjer like før helgen.. sånn at eg må være uten bil lenge.. men satser på det blir bra no.. :D

#129156  av sigheri

Var det mye rust inni stemplet og gliderne?

#129186  av daniel

det var ørlittegranne på ringen som ligger like før den inderste pakningen.. fikk pusset ned det meste.. pusset over alt med vannslipepapir.. blei bra no.. men bør eg skifte den ytterste mansjetten som hindrer at det kommer drit inni kalipperen?? følger den med rep settet??

#129265  av sigheri

mener den følger med, men bare vent med å kast den......

#129469  av Henrik

Det fulgte med da jeg kjøpte repsett til bilen min.( Corolla GT)

#129502  av daniel

eg får se ka som føkger med.. de har jo ingenting på lager her på toyota i bergen... alle deler eg har bestillt har de ikkje på lager.. veldi irriterende.. menmen.. satser på å få det på stell til helgen..

takk for alle inspill..
 #129568  av Sandal

|Hehe. Det var dissa calipperane då. Ein ting eg veit når det gjeld bremse er at det du gjer på eine sida BØR du gjere på den andre og. Dette er på grunn av skjeive bremse, Ein ny overhalt calipper går fortare enn ein gammal og sleten. Hadde eg vore deg hadde eg skjifta pakninger på andre siden og. Ein ting ein bør passe på når ein overhaler calippera er at der er ei slags legering på enkelte stempel og sylinder vegger, disse bør absolutt ikkje pussest på. Legeringa er der for å forhindre korosjon dersom dette blir pusset på kan ein få korrosjon igjen og du er tilbake på det samme problemet men ditta er bare med enkelte. Det eg gjor når eg hadde problem med bremse var at eg skjekka opp pris på nye callipera 2500 med rabatt for orginale på toyota. Men eg bestilte ein bytte calipper med eit anna firma som er orginal det er bare at det ikkje er eit merke verksted som selger det. Kosta cirka 600 med moms.

#129624  av CelicaTurbo

Det er også mulig å kjøpe nye stempler for kalipperne hos Toyota og det koster ikke allverden ;)