TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dette skjer nÃ¥r Norske veier er sÃ¥ dÃ¥rlige!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #128493  av Kaizern

Var ute å kjørte i sted, skulle svinge av hovedveien å inn i en 30 sone.. Så er det et stort jævla hull i veikanten, smeller så hardt at jeg holder nesten på å få hue ut av ræva.... Hører bare luften siler ut av høyrehjulet fremme, håpet det var en ren punktering, men den gang ei!

Tror jeg skal be lokalavisen ta seg en tur rundt omkring å ta bilder over diverse hull i denne byen!!! Er hull overalt, sveitserost veier.... :twisted:
Vedlegg
Bilde(41).jpg
Bilde(41).jpg (29.95 kiB) Vist 687 ganger

#128494  av richeros

Kan bare fortvilt føle med deg og bekrefte at ja, norkse veier er noe møkkaveier! :(

#128509  av CelicaTurbo

er det ikke noe om at vegvesenet/kommunen er ansvarlig for slike skader når det er hull eller skarpe kanter i veien som ikke er varslet med skilt på forhånd? Ta deg en tur og ta et bilde av det hølet sammen med en liten gjenstand som gjør det lettere å se skalaen på bildet, så kan du gjerne fremme et krav om erstatning av felg.. det er helt sikkert noen her på forumet som vet hvem dette kan sendes til, men, jeg er usikker på om slike krav kan fremmes ved slike skader i veibanen eller om de kun kan fremmes om det er i forbindelse med arbeid på veien osv..

#128511  av Master

Jeg ville tatt mange bilder som dokumenterer at det ikke er merket med f.eks en kjegle der hullet er. Da tror jeg at man har rett på erstatning!

#128518  av lasse

Fatter'n fikk en "tennisball" på siden av dekket sitt en gang pga et lignende hull, han ringte og snakket med vegvesenet, men kom ingen vei, nå er fatter'n en som ikke gidder å stå på krava (dessverre), men med bildebevis er nok saken litt annerledes. Hullet han øderla dekket på, ble forresten lappet etter en uke...
Synes det er for galt at folk må få skader på bilene sine før de gidder å gjøre noe, er vel en grunn til at vi betaler veiavgift?
Et annet bevis på dårlige veier er en vei like ved meg, der var den en stooooor, skarp dump før, vegvesenet mente det ikke var noe å gjøre med, helt til en stakkars jente faktisk brakk ryggen mens hun satt på bussen, først da ble tiltak satt igang...
Blir forbanna jeg :x

#128530  av Magne

Bare ta bilder å gå i erstatnings sak mot dem! Jeg er også rimelig sikker på at de har erstatningsplikt for slikt dersom det ikke er merket av på veien.

#128535  av Kaizern

En kompis av meg sa han kunne ordne felgen sånn at jeg kunne kjøre med den ut sesongen, så vi satte igang med "opprettingen".. Ble ikke vakkert, men det fungerer...

Først, så begynte han med skjærbrenneren for å varme opp aliminiumet, så var det rå makt med hammeren til det var sånn ca på plass, så var det slipping med lufttrykksverktøy...
Deretter tok vi felgen til avbalansering, der viste det seg at den ene eiken var litt skeiv :oops: Ikke noe å gjøre med det... Satte på 200gram i vekter for å få minst mulig kast i felgen, så la vi på noe lim gugg akkurat der felgen hadde vært skadet...
Det får bli en nødløsning ut sesongen, så får jeg investere i ny felg til neste sommer.... Hvis ikke bilen blir solgt, har en intressert på hånden, heh...
Vedlegg
Bilde(58).jpg
Bilde(58).jpg (22.84 kiB) Vist 607 ganger

#128538  av @lpher

Ta bilder....av stedet og selve skaden...og skriv ett formelt kravbrev til dem :)

#128548  av Kaizern

Legger ved et bilde av "åstedet", hvis jeg skulle sende noe krav til vegvesen eller kommune, så ville de vel påstå at jeg kjørte utenfor asfalten....
Vedlegg
Tegnet opp en strek for å vise hvordan asfaltkanten skal egentlig gå... sånn ca ihvertfall
Tegnet opp en strek for å vise hvordan asfaltkanten skal egentlig gå... sånn ca ihvertfall
PICT00033 (Medium).JPG (94.42 kiB) Vist 148 ganger
Her ser man hvor dypt hullet egentlig er...
Her ser man hvor dypt hullet egentlig er...
PICT0001 (Medium).JPG (83.88 kiB) Vist 151 ganger
Et eksempel på hvordan veiene ser ut i kryss her...
Et eksempel på hvordan veiene ser ut i kryss her...
PICT0006 (Medium).JPG (116.26 kiB) Vist 149 ganger

#128549  av Dalan

Si at det kom en bil imot ellernoe, så du måtte kjøre uti der.

#128559  av CelicaTurbo

da vil nok vegvesenet si at den andre sjåføren var skyldig om man fremmer en slik påstand.. ut ifra bildet å dømme vil jeg tro det er litt tynt å be om erstatning men det er jo mulig det kan la seg gjøre, du får nesten avgjøre selv om det er verdt å prøve seg på noe slikt..

#128577  av Lilli

Hørt at folk i min hjem- kommune har fått erstatning. i den saken var det ikke skilta at der var hull i veien. Og hvis det er en kommunal vei er det vel Teknisk etat som har vedlikeholdsansvar??

#128582  av Kaizern

CelicaTurbo skrev:da vil nok vegvesenet si at den andre sjåføren var skyldig om man fremmer en slik påstand.. ut ifra bildet å dømme vil jeg tro det er litt tynt å be om erstatning men det er jo mulig det kan la seg gjøre, du får nesten avgjøre selv om det er verdt å prøve seg på noe slikt..
Skal ikke stole på at veiene er i orden ved asfaltkantene ihvertfall, skal kjøre midt på veien inn i et kryss fra nå av... :lol:
Hehe, jeg tar akkurat denne hendelsen på min kappe, men det er flere ganger jeg har kjørt i hull i 80 sone o.l som har vært umerket, jeg blir bare så lei at veiene skal være så dårlig når vi billister blir melket som en gjeng kyr!!!

#128598  av CelicaTurbo

Er mange ganger jeg har kjørt i umerkede hull slik at det smeller noe voldsomt fra hjuloppheng og jeg biter sammen tenna av frykt for bilen når jeg ser at hullet kommer men det er for sent å unnvike.. men, felgene og dempere har overlevd hittil gitt.. :roll:

#128606  av FireFox

aii, det er utrolig kjedelig ja :(

Har faktisk akkurat gjort det samme selv.
Legger ved bilde.
Vedlegg
feen.jpg
feen.jpg (9.01 kiB) Vist 528 ganger