Side 7 av 11

Legg innLagt inn:24 apr 2006 23:39
av elino
TomG skrev:Ja, der ser du, han/hun slettet posten som jeg svarte på....heheheh

T
Det er bare det at jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Nå har vi sjekket flere kalkulatorer på vår bil hvor resultatet er så difust at det skiller 100 hk mellom 201 og 402...er det noen som kan forklare meg det, for jeg er ikke så god i fysikk

Legg innLagt inn:24 apr 2006 23:55
av TomG
Det er helt greit det Elin, ikkeno bebreidelse det altså.

T

Legg innLagt inn:24 apr 2006 23:58
av elino
TomG skrev:Det er helt greit det Elin, ikkeno bebreidelse det altså.

T
Det var godt å høre :wink: hehe...

Legg innLagt inn:25 apr 2006 00:04
av kennethx
elino skrev:
TomG skrev:Ja, der ser du, han/hun slettet posten som jeg svarte på....heheheh

T
Det er bare det at jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Nå har vi sjekket flere kalkulatorer på vår bil hvor resultatet er så difust at det skiller 100 hk mellom 201 og 402...er det noen som kan forklare meg det, for jeg er ikke så god i fysikk :wink:
Hei Elino,

det kan jo bero på flere ting, det kan være dårlig/feilaktige utregninger i kalulatorene du har prøvd (dersom det var de jeg linket til, så var det noen jeg fant tilfeldig med litt googling, men stemmte bra for meg og mine 201 tall (har ikke kjørt 402 selv, så prøvde ikke den)).

En annen ting er at 402 vil gi en mer nøyaktig måling, men siden are har kjørt rimelig jevne 150km/t så burde det jo stemme bra.

Ellers tok de kalkulatorene jeg linket til lb (engelske pund tror jeg) og mph. Du finner konverteringer her:
Hastighhet: http://www.onlineconversion.com/speed_common.htm
Vekt: http://www.onlineconversion.com/weight_common.htm

Legg innLagt inn:25 apr 2006 00:31
av cameleon
Såååå..........for å få vite mine eksakte hk på både hjula og i motoren så må jeg.....?

For slik jeg ser det nå, så virker det jo som om de dynomaskinene der viser ravgæli tall, og om det er fakta, så er det jo ikke noe vits i å bruke flerfoldige laken på det :wink:
Er det sånn at jeg skal lage ei stripe på 200 meter som jeg tar tiden fra punkt til punkt, mens jeg kalkulerer vindstyrken i sammenheng med blandinga i asfalten samt dekkene? pluss at jeg legger til den totale vekta bilen veier og den oppgitte topphastigheten?
Skal jeg ta med vekt på passasjeren også?

Legg innLagt inn:25 apr 2006 00:36
av TomG
Newtons lov om HK er enkel nok den.

Vekt over avstand og tid = hk

Og siden hastighet måles i km over en time, så er det en smal sak å beregne. fordi man bruker akkselerasjon som en måle enhet også.
Bare ta vekta av bilen, pluss passasjerer, og hvor langt du har kjørt, på enten, total tid eller slutt hastighet.

Disse kalkulatorene er rimelig nøyaktige.

T

Legg innLagt inn:25 apr 2006 00:46
av cameleon
TomG skrev:Newtons lov om HK er enkel nok den.

Vekt over avstand og tid = hk

Og siden hastighet måles i km over en time, så er det en smal sak å beregne. fordi man bruker akkselerasjon som en måle enhet også.
Bare ta vekta av bilen, pluss passasjerer, og hvor langt du har kjørt, på enten, total tid eller slutt hastighet.

Disse kalkulatorene er rimelig nøyaktige.

T
Da får vi prøve det :wink: Tnx

Så får en eventuelt ta en dynotest senere for å se om det er stort gap :)

Legg innLagt inn:25 apr 2006 06:09
av Larsen
Den tar jo ikke hensyn til luftmotstand og friksjon da... Hvis du skal ha rwhp må du jo legge til disse også.

Legg innLagt inn:25 apr 2006 07:48
av grimfer
Dette forstår jeg ikke så mye av, egentlig. Du må vel være avhengig av 100% veigrep for å kunne få noe som helst sikkert resultat, dersom du skal bruke en slik "kalkulator"? Og så må vel motoren jobbe på optimalt turtall hele tiden? Skjønner ikke helt hvordan man kan få sikre resultater uten å måle med rullende landevei...

Legg innLagt inn:25 apr 2006 07:50
av TOYPARTS
elino skrev:
TomG skrev:Ja, der ser du, han/hun slettet posten som jeg svarte på....heheheh

T
Det er bare det at jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Nå har vi sjekket flere kalkulatorer på vår bil hvor resultatet er så difust at det skiller 100 hk mellom 201 og 402...er det noen som kan forklare meg det, for jeg er ikke så god i fysikk
Jepp det er også enkelt,eksaktetall får man først ved 402 meter, 201 gir kun en pekepinn, er IKKE like nøyaktig som 402 meter.

Legg innLagt inn:25 apr 2006 08:31
av Amund
TomG skrev:Men, men, erre noen som har video!!!!


T
Kommer i kveld :wink:

Legg innLagt inn:25 apr 2006 08:42
av sleeper
TomG skrev:Sannsyligvis pund ja....driver med sånn hersens skit "over here"

Men det går ca 2 pund pr kg. (litt i underkant)

T
1 kg er 2.2 pund..

Legg innLagt inn:25 apr 2006 08:47
av CelicaTurbo
grimfer skrev:Dette forstår jeg ikke så mye av, egentlig. Du må vel være avhengig av 100% veigrep for å kunne få noe som helst sikkert resultat, dersom du skal bruke en slik "kalkulator"? Og så må vel motoren jobbe på optimalt turtall hele tiden? Skjønner ikke helt hvordan man kan få sikre resultater uten å måle med rullende landevei...
det er så klart en del antakelser i formelen, slik som luftmotstand. Men veigrep og start har en ganske liten effekt på sluttfarten men kan ha en dramatisk effekt på tiden. Når man tar tiden på kvartmilen er jo hvert tidels sekund viktig, men om du tenker etter og ser for deg at du krysser målstreken ved endt kvartmil, farten her er såpass høy og dermed akselerasjonen saktere at et sekund ekstra, eller tilogmed to-tre sekunder, gjør liten forskjell i farten. Å regne hvor mye effekt som er nødvendig for å akselerere en kjent masse over en kjent distanse til en viss hastighet er ganske enkel, men så klart en slik formel antar at effekten er konstant over hele distansen, noe den ikke er i en forbrenningsmotor. I realiteten er vel hastigheten over distansen et resultat av gjennomsnittet av den effekten motoren har ytt ned stripen, men siden man kan anta at folk girer på en hensiktsmessig måte og en effektkurve fra en motor til en annen ikke ser så veldig forskjellig ut med effekt-toppen som senterpunkt kan man også gjøre antakelser om hva toppeffekten er som et resultat av hastigheten. Så klart blir det ikke et nøyaktig tall på dette, bl.a pga at man gjør en del antakelser, spesiellt med hensyn på bilens vekt, men det viser seg allikvel at det gir et pålitelig estimat som varierer lite fra gang til gang.


edit: forøvrig er det ganske enkelt å omregne fra pund til kg med vår alles beste venn; søkemotoren google.no! Skriv f.eks "1300kg in lbs" i søkefeltet og googles kalkulator gir deg svar. Kan brukes til de fleste omregninger, som "180km/h in mph" eller "300USD in NOK" ;)

Legg innLagt inn:25 apr 2006 16:38
av Andy_Celica
TOYPARTS og TOMG?

En kamerat av meg kjørte 401 meter på 9,20 sec og bilen veier 1190 kg! Hvor mange hester er det i den?? har bare lyst til å teste teorien deres!

Legg innLagt inn:25 apr 2006 16:43
av sleeper
Andy_Celica skrev:TOYPARTS og TOMG?

En kamerat av meg kjørte 401 meter på 9,20 sec og bilen veier 1190 kg! Hvor mange hester er det i den?? har bare lyst til å teste teorien deres!
du må vite hva den hadde for slutthastighet!
gjerne info om 4wd eller 2wd også)