TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Markus(Mr2turbo) pÃ¥ autofil i kveld!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#168298  av James

andre 1 skrev:skal bli artig å se resultatet av et eller flere drag dere imellom ! så kan man vel heller ta diskusjonen om hk osv i etterkant av det :D
Jeg skal personlig få til et drag-race på Halhjemsveien (Os) om dette ønskes!! :P

#168304  av TomG

Hei Morten.

Om det var så "glatt" er det eksremt tvilsomt om de hadde arrangert dette i det hele tatt.
På 400m så bør en bil, med til og med relativt mye hester klare å få feste før de kommer i mål, akkselerasjon avtar jo som kjent ved hastighet, så om man spinner masse, så opnår man lite hastighet, som også betyr lite avstand. Og derfor klarer en dårlig sjåfør/dårlige forhold nesten like høye hastigheter som om det skule være perfekte forhold/m god sjåfør.
Om du ikke tror meg så sjekk følgende, om du tar en god sjåfør som kjører en 12er feks. så har han ved 201m allerede ca 80% av slutthastigheten. En dårlig sjåfør har kanskje bare 45% ved 201m, men det er ikke noe problem for bilen og ta in hastigheten med de gjennværende 201m, men tiden er tapt.

Så slutt hastighet sier mest om bilen, og lite om sjåfør/forhold.

T

#168306  av Christian

Vil ikke på noen måte stikke noen i siden, men dette er lista jeg kikker på fra tid til annen.... :oops:
http://www.mr2ownersclub.com/mr2records/drag13.htm

Har alltid gått ut ifra at en mr2 på ca 250whp kjører på 13sek, noe som støttes når man ser på dynotestene/time-slip'ene på denne siden.

#168309  av Morten

TomG skrev:På 400m så bør en bil, med til og med relativt mye hester klare å få feste før de kommer i mål,
men det er jo akkurat det som blir argunentert i tilfellet Magnor sin Granada? Den spant alle 402 meterene? (jeg var ikke der, så jeg bare kommenterer ryktene). Hvis så var tilfelle ville jo utslagene bli større enn normalt?

Prøver ikke å si at den tommelfingerregelen er helt på jordet, bare at ved spesielle omstendigheter vil du få større utslag enn "ca lik". :wink: Og hvis markus ikke fikk skikkelig feste før på 3.dje gir med 265 R-dekk lukter det noe muffins med banedekket syns jeg ihvertfall?

PS! artig sammenheng på timeslippene med fart på 1/8 og 1/4 mil som jeg ikke var klar over.

PS2! hvis en spinner i starten taper man bare tid, det er jeg enig i. Men hvis man spinner når man allerede er godt på vei og har 100kmt forsvinner banen også fort, og ville tro det får større utslag i sluttfart?

#168311  av sleeper

Christian skrev:Vil ikke på noen måte stikke noen i siden, men dette er lista jeg kikker på fra tid til annen.... :oops:
http://www.mr2ownersclub.com/mr2records/drag13.htm

Har alltid gått ut ifra at en mr2 på ca 250whp kjører på 13sek, noe som støttes når man ser på dynotestene/time-slip'ene på denne siden.
nå tviler jeg ikke et sec på at bilen til markus greier bedre tider en det han kjørte i helga... men det er vel egentlig mest hastigheten det settes spørsmålstegn ved...(og den er for lav til og ha 470hk...)

men markus: fikk ikke svar på spørsmålet mitt, hva kjørte du på dhb i fjor? (sikkert fordi du ikke har vært innom siden jeg spurte sist...)

#168312  av sleeper

Morten skrev:
TomG skrev:På 400m så bør en bil, med til og med relativt mye hester klare å få feste før de kommer i mål,
men det er jo akkurat det som blir argunentert i tilfellet Magnor sin Granada? Den spant alle 402 meterene? (jeg var ikke der, så jeg bare kommenterer ryktene). Hvis så var tilfelle ville jo utslagene bli større enn normalt?

Prøver ikke å si at den tommelfingerregelen er helt på jordet, bare at ved spesielle omstendigheter vil du få større utslag enn "ca lik". :wink: Og hvis markus ikke fikk skikkelig feste før på 3.dje gir med 265 R-dekk lukter det noe muffins med banedekket syns jeg ihvertfall?

PS! artig sammenheng på timeslippene med fart på 1/8 og 1/4 mil som jeg ikke var klar over.

PS2! hvis en spinner i starten taper man bare tid, det er jeg enig i. Men hvis man spinner når man allerede er godt på vei og har 100kmt forsvinner banen også fort, og ville tro det får større utslag i sluttfart?
jeg var der og så, og magnor spant IKKE!!! han hadde grep så og si hele veien..(virket som han hadde noen form for traction contorll...)

#168313  av Morten

sleeper skrev: jeg var der og så, og magnor spant IKKE!!! han hadde grep så og si hele veien..(virket som han hadde noen form for traction contorll...)
traction control = høyrebeinet :mrgreen:

hehe, men hvis så er tilfellet skal jeg slutte å kverulere. Tanken var mest at andre faktorer kunne spille et puss da :wink:

#168315  av Morten

TomG skrev:Hei Morten.

Om det var så "glatt" er det eksremt tvilsomt om de hadde arrangert dette i det hele tatt.T
Tom, du ville bli sjokkert over hvilke forhold ting blir arrangert under her på steinknausen :wink: :mrgreen:

Legger med et bilde fra forholdene (og følgene) på Streetlegal (201m) på Forus i går. Legg spesielt merke til spora i asfalten og vannet oppi. :wink: Kan noen si "vannplaning"? Regner med forholdene på Gardermoen var en drøm i forhold :roll:
Vedlegg
DSCF2840.jpg
DSCF2840.jpg (56.09 kiB) Vist 1036 ganger

#168316  av sleeper

været på gardemoen var tørt og fint..
de kjører IKKE der hvis det er fuktig på banen! den banen blir som og gå på is når det er vått der..(grunnet tracbite osv)

#168322  av TomG

Morten skrev:
TomG skrev:Hei Morten.

Om det var så "glatt" er det eksremt tvilsomt om de hadde arrangert dette i det hele tatt.T
Tom, du ville bli sjokkert over hvilke forhold ting blir arrangert under her på steinknausen :wink: :mrgreen:

Legger med et bilde fra forholdene (og følgene) på Streetlegal (201m) på Forus i går. Legg spesielt merke til spora i asfalten og vannet oppi. :wink: Kan noen si "vannplaning"? Regner med forholdene på Gardermoen var en drøm i forhold :roll:
Skikkelig bra....lol

T

#168327  av elino

Plukket frem alle time slip (12 stk) fra drag 2005 for å sjekke slutthastighet på 201 m som er utført under forskjellige forhold (dårlig asfalt-trackbite) og med forskjellige dekk (gatehjul-draghjul). Slutthastigheten på Ares Supra som har vært lik gjennom sesongen får alltid samme slutthastighet (150km + - 1km)

Dette var vi faktisk ikke klar over...hmmm :wink:

#168329  av kennethx

elino skrev:Plukket frem alle time slip (12 stk) fra drag 2005 for å sjekke slutthastighet på 201 m som er utført under forskjellige forhold (dårlig asfalt-trackbite) og med forskjellige dekk (gatehjul-draghjul). Slutthastigheten på Ares Supra som har vært lik gjennom sesongen får alltid samme slutthastighet (150km + - 1km)

Og hvis jeg ikke er helt tjukk i hue, så tilsvarer det ca 420hk i motor i følge en liten kalkulator jeg fant.

EDIT: regnet med 1650 kg, og det er vel uten fører. ops...

med 1740kg (som kansje er helt feil det og) så kom jeg til 450hk

EDIT2:
Folk kan vel i grunnen bare leke selg litt med tall selv, og se om det stemmer bra for deres egen del?
http://users.erols.com/srweiss/calchpm8.htm

Ut i fra min slutthastighet på 133.34(201m), og fører + bil på 1540, så spøtta den ut 280hk, men den regner vel med 2hjulstrekk drivtap, og jeg har jo 4wd da. jaja...

Ja, og her er 402m calcis:
http://users.erols.com/srweiss/calchpm.htm

EDIT3:

sånn på tampen, jeg har bare kjørt 133.34 EN gang, forøvrig på denne glatte offentlige vei asfalten avbildet av morten over, det regner ikke, men var ikke spesiellt varmt, og det var rimelig glatt. Hadde godt hjulspinn på alle 4 for å si det sånn :D Men det jeg skulle si var at jeg somregel ender opp med å bremse meg inn på slutten fordi jeg leder alikevel, ingen vits å breake ut liksom, og DA blir det jo feil å kalkulerer HK ut i fra 105km/t over mål liksom :D Men nå vet jeg ikke om noen av bilene det her diskuteres bremset før mål da, men tenkte nå bare på det. og nå har jeg sikkert mast nok. Drag er i allefal arti, det kan vi vel slå fast, i allefall om man kommer først i mål :lol:
Sist redigert av kennethx den 24 apr 2006 18:39, redigert 3 ganger totalt.

#168330  av sleeper

elino skrev:Plukket frem alle time slip (12 stk) fra drag 2005 for å sjekke slutthastighet på 201 m som er utført under forskjellige forhold (dårlig asfalt-trackbite) og med forskjellige dekk (gatehjul-draghjul). Slutthastigheten på Ares Supra som har vært lik gjennom sesongen får alltid samme slutthastighet (150km + - 1km)

ja, der kan du se... :wink:
sjåføren sett tiden og bilen setter slutthastigheten...(kansje ikke 100% sant, men ivertfall 98% sant)

#168333  av Andy_Celica

Og det er bare sykt når folk er så misunnelige at de snakker dritt om andre biler, når de kanskje ikke kan bevise det de sier, blir bare sykt useriøst og dumt.

Men hvis TOYPARTS kan bevise at det ikke er 470 hester i MR2TURBO sin bil, er det en annen sak, men før det er bevist, er det bare dumt å slenge sånne komentarer.

#168340  av TomG

Er ikke drit kasting når ting er sant, det er faktiske forhold vi snakker om, itteno oppdikta synsing.
Her borte erre noe dem kaller "benchracing" som for dere som ikke veit hva det innebærer så er det når man hevder at man har sånn og sånn, og produserer så masse hester pga av et vist oppsett, eller som man sier der på berget, skryte hester.
Den sikkreste måten å se faktiske hester er faktisk hvor høy hastighet man har ved en gitt lengde (les newton)
Dynometer kan juge svært så meget faktisk, ved å trylle in hester ved hjelp av kalibrering.

Jeg har på ingen måte minsket kvaliteten av noen av de involvertes innsats eller tekniske insikt.
Men ved konstruktiv kritikk kan man faktisk bli bedre, tro det eller ei.

Det jeg synes er snålt ved alle tidene på 400m, er at de er relativt nærme hverandre. og ingen er spesielt raske, noe som kan tyde på feil ved måle utstyret.

T
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11