TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Disusjon mr2 vs. BMW 745

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#151481  av kake

Du traff spikern på hodet SupraTT :) Blir rimelig simple de konklusjonene dine syntes jeg memo. Ikke for å snakke nedlatende om andre bilmerker, men BMW er ganske oppskrytt og overpriset mener jeg, og ganske enkle biler egentlig - når du sammenligner i lignende prisklasser, og med ikke noe mer enn høyst middels kvalitet. Uten å ha kjørt 7-serie før så skjønner jeg ikke hvorfor enkelte tror den skal være noe kjapp ? Enkelte tror tydeligvis at hestekrefter er det eneste som har noe å si på bane ? :D Har kjørt diverse 3'serier, e30 318i 87? og e36 318is 95, samt en 5 serie i samme revisjon som e36. Er det e46 de heter ? Har selvsagt også kjørt fler, men ikke i sportslig / bane-sammenheng. Ingen av disse kan egentlig måles mot MR2'en verken i originalform, eller modifisert med tilsvarende greier på begge biler (Aks og kurvekjøring). BMW'ene sliter mye med understyring inn i svingene og taper tid på det. Chassi'ene er heller ikke på langt nær så stivt som mk2 sitt er. Kan bare ikke fatte at de skulle lage de 7'seriene med så mye bedre kjøreegnskaper enn 3'erne og 5'erne ? En svær tung v8 foran der kan da heller ikke være til stor hjelp i svingene. Det er tross alt familiesedaner det er snakk om her :) Snakker om glorifisering...

#151484  av memo

kake skrev:Du traff spikern på hodet SupraTT :) Blir rimelig simple de konklusjonene dine syntes jeg memo. Ikke for å snakke nedlatende om andre bilmerker, men BMW er ganske oppskrytt og overpriset mener jeg, og ganske enkle biler egentlig - når du sammenligner i lignende prisklasser, og med ikke noe mer enn høyst middels kvalitet. Uten å ha kjørt 7-serie før så skjønner jeg ikke hvorfor enkelte tror den skal være noe kjapp ? Enkelte tror tydeligvis at hestekrefter er det eneste som har noe å si på bane ? :D Har kjørt diverse 3'serier, e30 318i 87? og e36 318is 95, samt en 5 serie i samme revisjon som e36. Er det e46 de heter ? Har selvsagt også kjørt fler, men ikke i sportslig / bane-sammenheng. Ingen av disse kan egentlig måles mot MR2'en verken i originalform, eller modifisert med tilsvarende greier på begge biler (Aks og kurvekjøring). BMW'ene sliter mye med understyring inn i svingene og taper tid på det. Chassi'ene er heller ikke på langt nær så stivt som mk2 sitt er. Kan bare ikke fatte at de skulle lage de 7'seriene med så mye bedre kjøreegnskaper enn 3'erne og 5'erne ? En svær tung v8 foran der kan da heller ikke være til stor hjelp i svingene. Det er tross alt familiesedaner det er snakk om her :) Snakker om glorifisering...
orker ikke svare på denne engang, siden du snakker om bilmerke og om hva som er bra. jeg snakker om hvem som kommer seg raskest rundt en bane, noe som var temaet fra begynnelsen av.

om du mener 3'erne og 5'erne har dårlige kjøreegenskaper så kjører du ikke rett :)

#151486  av kake

memo skrev: orker ikke svare på denne engang, siden du snakker om bilmerke og om hva som er bra. jeg snakker om hvem som kommer seg raskest rundt en bane, noe som var temaet fra begynnelsen av.
Du får gjøre som du vil. Prøver bare å sette ting litt i sammenheng jeg.
memo skrev: om du mener 3'erne og 5'erne har dårlige kjøreegenskaper så kjører du ikke rett :)
Sa ikke det, de virker meget bra til sedaner og være, men noen sportsbiler som noen tydeligvis tror blir de aldri.

#151489  av memo

kake skrev:
memo skrev: orker ikke svare på denne engang, siden du snakker om bilmerke og om hva som er bra. jeg snakker om hvem som kommer seg raskest rundt en bane, noe som var temaet fra begynnelsen av.
Du får gjøre som du vil. Prøver bare å sette ting litt i sammenheng jeg.
memo skrev: om du mener 3'erne og 5'erne har dårlige kjøreegenskaper så kjører du ikke rett :)
Sa ikke det, de virker meget bra til sedaner og være, men noen sportsbiler som noen tydeligvis tror blir de aldri.
trenger ikke være en sportsbil for å kjøre ifra en annen bil på bane.
jeg har aldri påstått det var en sportsbil.

#151501  av TheStig

hehe.. 3serie er ikke understyrt inn i sving.. Må jo selvsagt bruke litt liftoff når man har motoren foran, men om den kjøres høvelig rett er den veldig rask.. Er faktisk 50-50 på den.. Ikke ille det

Morten: Nei har ikke missforstått. Når MR2`er flyver AV baner så er det nettopp pga vektforflyttning. Det er div forklaringer på hvorfor det er slik (og div løsninger om du ser Best Motoring) men saken er at de biter hardt dersom man er litt for brå. Det sammen med tidliger nevnt, at de rett og slett ikke sitter bedre enn celica, gjør at det absolutt ikke er noe superbil som folk faktisk fremstiller den som..!

Supratt: helt enig

#151542  av hybris

Veldig teoretisk diskusjon her da gitt :)

Jeg vil vel påstå at en BMW 740/745 og en Toyota MR2 er så vidt forskjellige biler at det 100% umulig å komme med noe annet enn vill gjetning på resultatet her hvis man ikke selv har testet begge disse bilene på bane.

At både Toyota og BMW kan lage gode biler er det vel liten tvil om.

Gitt like sjåfører vil jeg anta det vil være naturlig å tro at MR2en har bedre sjans jo flere og krappere svinger banen har. Så det er jo umulig å svare konkret på "hvem er raskest rundt en bane" uten å si hvilken bane det gjelder :)

Nei, jeg tror nok de to som er uenige må ta med seg bilene sine til en bane til sommeren, så kjører de et par race hvor de bytter sjåfør, og potensielt låner bort begge til en tredjepart, og sammenligner tidene :)

#151550  av Andreazz

kake skrev: samt en 5 serie i samme revisjon som e36. Er det e46 de heter ? '

En svær tung v8 foran der kan da heller ikke være til stor hjelp i svingene?
E34 og fra og med 96`heter de E39..
Alu V8`ern til BMW veier like mye som Støypejerns-blokken din :wink:

#151566  av Bjørn MK1

Hvis jeg skal bli med på teorien her, så tipper jeg at en original MR2 -92 bruker ca 1.17 på rudskogen, mens en 74? -97 bruker ca 1.20 på runden, med meg selv bak rattet 8).
Tøffe påstander kanskje :wink:

#151632  av cameleon

Alt i alt så kommer det jo mest an på sjåførene og deres ferdigheter på bane.

Supratt: Personlig hadde jeg synted det hadde vært uhorvelig moro å plassert deg bak rattet på en "overall" ok bil med resten av gutta på forumet. Er relativt sikker på at du hadde kjørt fletta av de fleste :D

#151635  av jumbo

kake skrev:Har aldri kjørt på ACR. MR2'en vil jo være overlegen på innbremsing og kurvehastighet. Aksen kan da ikke være så mye bedre på den svære sleden, når den veier 4-500 kg mer :) Hestekrefter er ikke så viktig som mange skal ha det til. Har ikke så altfor greie på BMW, men en 745 er da en komfort-slede som er satt opp for autobahn-cruising ? Vil vel krenge som et seilskip i full storm tenker jeg :wink: Etter 4-5 runder er vel bremsene på bimmern sikkert i full fyr uansett. Finnes det forresten originale mr2'er lenger? Understells-messig finnes det vel noen, men jeg tviler vel på om noen fortsatt lonker rundt på originalhjula :P Komisk sammenligning uansett, men hvis noen vil dra en 745 utpå bane, så må de jo få lov til det :)
En klok mann sa en gang i tiden at dersom man ikke har snøring, skal man holde kjeft :lol:

Litt mer seriøst tho: Den BMWen har marginalt bedre aks enn en original mr2, uansett type, generelt veigrep i sving som er mer eller mindre identisk. Det eneste jeg er helt enig i at den BMWen vil tape på, er innbremsing, men null grunn til å tro at BMW bremser fader fortere enn en mr2, snarere tvert imot.

#151639  av cameleon

jumbo skrev:
kake skrev:Har aldri kjørt på ACR. MR2'en vil jo være overlegen på innbremsing og kurvehastighet. Aksen kan da ikke være så mye bedre på den svære sleden, når den veier 4-500 kg mer :) Hestekrefter er ikke så viktig som mange skal ha det til. Har ikke så altfor greie på BMW, men en 745 er da en komfort-slede som er satt opp for autobahn-cruising ? Vil vel krenge som et seilskip i full storm tenker jeg :wink: Etter 4-5 runder er vel bremsene på bimmern sikkert i full fyr uansett. Finnes det forresten originale mr2'er lenger? Understells-messig finnes det vel noen, men jeg tviler vel på om noen fortsatt lonker rundt på originalhjula :P Komisk sammenligning uansett, men hvis noen vil dra en 745 utpå bane, så må de jo få lov til det :)
En klok mann sa en gang i tiden at dersom man ikke har snøring, skal man holde kjeft :lol:

Litt mer seriøst tho: Den BMWen har marginalt bedre aks enn en original mr2, uansett type, generelt veigrep i sving som er mer eller mindre identisk. Det eneste jeg er helt enig i at den BMWen vil tape på, er innbremsing, men null grunn til å tro at BMW bremser fader fortere enn en mr2, snarere tvert imot.
Litt valuta må manjo få tilbake når man kjøper en bil som ved nypris tilsvarer kostnadene for å date paris hilton 1 år liksom :P

#151726  av FireWalk

Jeg var egentlig ikke tenkt å kommentere denne tråden i det hele tatt, for jeg syntes det rett og slett blir for dumt. Når man lener seg tilbake i godstolen og ser hvordan tonen begynner å bli i denne tråden så skjønner man hvorfor slike "X vs X" tråder er forbudt på mange andre bilforum, deriblant http://www.mr2oc.com for å nevne et eksempel.

Å si at en MR2 ikke er en ekte sportsbil blir litt dumt syntes jeg, spesielt med tanke på at Toyota designet denne bilen for å være en production Racer til gatebruk. Altså på godt norsk: En fullblods sportsbil til bruk på vanlig vei.

Og å si at BMW er ren kvalitet, mens Toyota er billig plastikk bil / morro for en billig penge? :roll: herregud...

BMW Liker godt å profilere seg selv som en luxusbil. Og klart der er kvalitetsfølelse! men er det dermed sagt at der er tilsvarende Kvalitet? Ikke nødvendigvis!

Nå har jo alle tester & undersøkelser som er foretatt vist at Toyota er det bilmerket som har gjenomsnittelig BEST kvalitet når alle variabler er tatt i betraktning..
Toyota innehar pr dags dato TRONEN når det gjelder kvalitet. Ingen bilmerker har kommet så godt ut som Toyota når Kvalitet og holdbarhet står i fokus. Toyota lager sterke driftsikre biler som varer lenge!

Undersøkelser viser at Toyotaeiere er de som er mest fornøyd, de har bilen minst på verksted, og bilene varer generelt sett lenger også.

BMW & AUDI Havnet faktisk under midt på treet på samme listen. BMW og Audi eiere har bilen ofte på verksted, mange småfeil. Toyota har altså bedre kvalitet enn BMW. Selv om det er godt mulig at kvalitetsfølelsen er større i BMWen.

kvalitet og kvalitetsfølelse er to vidt forskjellige ting!

Når det gjelder hvilken av de to bilene som vinner så er det bare en måte å finne det ut på, dra dere til en bane og test det! Det nytter ikke å sitte her og hisse seg opp & diskutere det.. kommer ingen vei med det..

#151746  av bullit

Hvem bryr seg om prisklasse? Vi snakker kjøreegenskaper, gjør vi ikke? Kom til meg å si at de nyere BMWene ikke er som å kjøre gocart! Har noen av dere prøved BMWs egen demobil 1serie??? verstingen! Haha.. japsene har ikke sjans.. men, så er ikke jeg noen profesjonell racingsjåffør som endel andre innpå her er! (det må dere da være ettersom de kommentarer dere har... no offence.. er dere det, så hail dere!)

(er ikke bullit sjøl som snakker, men styggen sjøl.. den fornøyde eier av en 740:p)

morsom diskusjon... men, 400kg mindre vekt, kan da ikke kompansere for 368hk vs 170pysemr2-gamp:)

ja.. jeg er en sta nordlending.... mr2n tar ikke meg, uansett faen!

#151750  av bullit

BMW & AUDI Havnet faktisk under midt på treet på samme listen. BMW og Audi eiere har bilen ofte på verksted, mange småfeil. Toyota har altså bedre kvalitet enn BMW. Selv om det er godt mulig at kvalitetsfølelsen er større i BMWen.

kvalitet og kvalitetsfølelse er to vidt forskjellige ting!

(vet ikke om den quote tingen funka.. men anyways..)

Hvis man kjøper en BMW burde man også ha råd til å ha den på verkstad (det trenger den! det kan ingen benekte for!). Men, det har utrolig lite med spm mitt å gjøre! Prisklasse og tid på bukken er irrellevant.. Hvem kjører kjappest??

BMW er en opplevelse å kjøre! Toyota heller mer mot en opplevelse å prestere å kjøre! hehe.. føler at jeg kommer til å bli VELDIG upopulær for å si det i et toyota sportscar forum! men, jeg tar sjansen å håper på at fornuftige mennesker også leser dette! -hehe...

MEN! Prøv å si at kjøreegenskapene til Toyota er bedre enn en grom BMW... kom igjen... drit deg ut!

(nok engang den stae nordlendingen som (muligens desverre) ytrer sin mening)

ta det hele med en klype salt!

#151755  av sleeper

hvis du er så sikker så still opp til race til våren da vel!!!??!?
kjør 5 runder og se hvem som greier raskeste runde tid!!
er jo ganske sjanseløst og diskutere dette her! kommer ALDRI til og komme noe fornuftig svar på dette!