TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruker dere blinklys?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#200680  av jumbo

ThaShiZnitH skrev:Nettop Jumbo! Sto jo heller ingenting om at damen skiftet felt uten å blinke :roll:
Om man skal være pirkete er det også irrelevant :wink:

Blinking eller ei skal ikke påvirke skyldspm i den saken der uansett, ulykken skapes av en bil som bytter/krysser felt uten å overholde vikeplikten sin og det er egentlig alt som betyr noe i den saken. Du har ikke mindre vikeplikt selv om du blinker eller annen trafikk kjører (for) fort

#200729  av gnmfr

Orka ikke lese så mange sider opp og ned :P Vil bare si at jeg prøver å bruke blinklys når jeg kjører i trafikk... Når jeg kjører rundt hjemme bruker jeg blinklys de få gangene jeg møter noen :P

Må bare fortelle at jeg har vært uheldig å kjørt i ræva på en jeep som plutselig stoppa mitt i veien for å ta av over til venstre.. Var masse biler imot, mitt på natta, regnvær, dårlige dekker og jeg kom på moppa i en 70-80 km/t eller no sånt (lå i trafikken og slappa av med to andre kamerater)... De to andre klarte å svinge unna for de kjørte bak meg, men jeg braste rett i ræva på bilen... Traff med en fart på 60-70 km/t, bilen foran sto så og si stille... Var temmelig ødelagt etter dette, og jeg fikk jo selvfølgelig skylda for jeg kjørte i ræva hans...

#200757  av Thomas S

Auda! :( Moppeduden var vell vrak etter dette!!??
jumbo skrev:
ThaShiZnitH skrev:Nettop Jumbo! Sto jo heller ingenting om at damen skiftet felt uten å blinke :roll:
Om man skal være pirkete er det også irrelevant :wink:

Blinking eller ei skal ikke påvirke skyldspm i den saken der uansett, ulykken skapes av en bil som bytter/krysser felt uten å overholde vikeplikten sin og det er egentlig alt som betyr noe i den saken. Du har ikke mindre vikeplikt selv om du blinker eller annen trafikk kjører (for) fort
Vil ikke påvirke forsikringssaken men ulykken kunne jo vært avverget om damen hadde giddet å bruke blinklys.

#200767  av jumbo

ThaShiZnitH skrev:Vil ikke påvirke forsikringssaken men ulykken kunne jo vært avverget om damen hadde giddet å bruke blinklys.
Og ikke minst enda mer garantert avverget om hun hadde overholdt vikeplikten sin :wink:

#200836  av Thomas S

Ikke minst! Går fremdeles rundt å irriterer meg over hendelsen :evil: Fra no av vipper jeg fingeren til hver eneste bilist som ikke blinker

#200844  av jumbo

Vel, igjen - det er brudd på vikeplikt som er problemet i den situasjonen, ikke mangel på blinking.

Kjøringen hennes hadde fremdeles vært farlig og under enhver kritikk selv om hun hadde blinket.

#200852  av lasse

Men hadde damen i denne saken blinket, så hadde fyren på motorsykkelen skjønt hvor hun skulle og kunne tatt et valg, stått på krava og kræsja eller kanskje fått bremset ned/lagt seg annerledes på veien...

#200857  av Thomas S

lasse skrev:Men hadde damen i denne saken blinket, så hadde fyren på motorsykkelen skjønt hvor hun skulle og kunne tatt et valg, stått på krava og kræsja eller kanskje fått bremset ned/lagt seg annerledes på veien...
Exactly my point :wink: Men han kunne ikke lagt seg stort bedre en der, den stillingen han brukte sku han hatt ros for :) Undres no på kordan det går med han og om han mister lappen eller ikke :?

#200877  av jumbo

ThaShiZnitH skrev:Exactly my point :wink: Men han kunne ikke lagt seg stort bedre en der, den stillingen han brukte sku han hatt ros for :) Undres no på kordan det går med han og om han mister lappen eller ikke :?
Hvorfor i all verden skulle han miste lappen fordi han kolliderer med en idiotbil som ikke overholder vikeplikten sin?

Og ja, blinklys kunne avverget ulykken - kanskje, hvem vet, men synes det er viktig å holde kortene fra hverandre her - at det er brudd på vikeplikt som er den største feilen i den situasjonen, ikke mangel på blinking.

Dere får det nesten ut til å høres ut som det er mer greit å bryte vikeplikt så lenge du har blinket først, hehe

#200940  av Thomas S

Han kan miste lappen pga han kjørte for fort og damen får helt sikkert en kraftig bot! Hun bør ihvertfall! Og hadde hun blinket selv om hun ikke så noe kjøretøy kunne jo kansje ulykken vært avverget!

#200968  av jumbo

ThaShiZnitH skrev:Han kan miste lappen pga han kjørte for fort
Om de kan bekrefte det så... Øyevitner er jo ikke i nærheten av bevis for fart, så med mindre noen faktisk har en eller annen form for målinger og med mindre motorsyklisten ikke er stokk dum har han vel strengt tatt lite å frykte annet enn selve skadene fra ulykken.

og damen får helt sikkert en kraftig bot! Hun bør ihvertfall!
Får da inderlig håpe det. Kjøring mot rødt lys er vel 2 prikker og rundt 7 laken en plass om jeg husker riktig fra en avisartikkel for en stund siden... Dette er jo strengt tatt akkurat samme forbrytelse: Livsfarlig brudd på vikeplikt.

#201607  av Erlend

CelicaTurbo skrev:
FireWalk skrev:Mange motorsykelister som ter seg relativt dårlig i trafikken og da.. Ser dem støtt og statig mens de kjører sikk sakk mellom bilene i rushen. Både på høyre og venstre siden. Gjerne midt på gulstripen. En ting at det vitner om total mangel på kø-kultur, men det vil jo også si at de bryter så å si alt som er av regler..
Eneste regelen jeg kan se at de bryter fra din forklaring er om de kjører forbi på høyre side.. i kø har motorsykler og mopeder fullt lov til å kjøre forbi på venstre side så lenge de gjør det på en forsvarlig måte, og køkultur? Det er da ganske fin køkultur at de bidrar til å avhjelpe køproblemet ved å ikke ta opp plass i køen og dermed redusere den reelle trafikkbelastningen på stedet ;) Å kjøre i sikksakk derimot er ikke måten å oppføre seg i trafikken.. :?
Det stemmer - står ingenting i veitrafikkloven at en ikke kan kjøre mellom biler. Problemet er at som motorsyklist er man heller ikke dekket av loven når man gjør det, så om man er borti en bil, så er det motorsyklistens skyld. Men Firwalk har helt rett i at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side...sikk-sakkjøring er også rimelig uforsvarlig, selv om det ikke er ulovlig.
Synes du motorsyklister ter seg dårlig i trafikken? Prøv en dag eller to på motorsykkel selv, så skal du se at det er utrolig kjipt å ligge og stange bak en bil i mer enn 3-4 kilometer. Spesielt om det er fine svinger fremover :) Er kjempetakknemlig for folk som jumbo som hjelper meg frem, hilser alltid til sånne omtenksomme bilister!

#201629  av Thomas S

jumbo skrev:
ThaShiZnitH skrev:Han kan miste lappen pga han kjørte for fort
Om de kan bekrefte det så... Øyevitner er jo ikke i nærheten av bevis for fart, så med mindre noen faktisk har en eller annen form for målinger og med mindre motorsyklisten ikke er stokk dum har han vel strengt tatt lite å frykte annet enn selve skadene fra ulykken.

og damen får helt sikkert en kraftig bot! Hun bør ihvertfall!
Får da inderlig håpe det. Kjøring mot rødt lys er vel 2 prikker og rundt 7 laken en plass om jeg husker riktig fra en avisartikkel for en stund siden... Dette er jo strengt tatt akkurat samme forbrytelse: Liv
sfarlig brudd på vikeplikt.
Er jo seff enig med deg ja men poenget er jo ikke ka som e ulovlig og ka som e lovlig! Er fornøyd eg så lenge man ungår ulykker!
Bot for å kjøre på rødt lys er vell 6500, sto endel og dirigerte oppe i gamlevegen til Dale i hordaland ved jernbaneovergangen og det var stadig vekk folk som kjørte på rødt lys og iogmed at det var kolonnekjøring med følgebil på smal vei lagde det store problemer. Og ene dagen kom onkel blå og sto et lite stykke etter lyset og stoppet alle bilene som kom imot kolonnen og gidde de hver sin saftige bot :lol: Ene dagen hamstret de inn runt 60.000kr i bøter for kjøring på rødtlys :lol: :lol: