Side 4 av 11

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:20
av TOYPARTS
om man spinner over hele strekket, burde det kansje ha kommet blårøyk??? :? :? :wink: :wink:

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:35
av TOYPARTS
MR2turbo skrev:jaja... har nå hatt en kjempe topp helg jeg da... Erik, du må bare klage så mye du vil, sitter bare å smiler av postene dine her... hehehe... :lol:

Fikk ikke fullt feste før jeg fikk inn 3.gir... dessuten vil jeg jo si at det er endel faktorer som spiller inn på resultatet... Bremsa forøvrig 305 rwhp på annen rulle, på snaut en bar, på mandag... det var med kjempe sprekk i manifolden og masse mottrykk i eksos pga. dette... vet hvordan den gikk da og hvet hvordan den går nå... så for meg sier hvertfall det nok... :wink:

Magnor spant over hele stripa... og hvem er det som sier at du klarer å gi full gass med 1700hk uten å ha feste?????


Syns bare det blir for barnslig og dumme kommentarer dette her... greit nok at dere kansje kjeda dere eller har ettellerannetvondtoppirumpa... , men jeg syns nå det var morro :)
Har en kompis som faktisk hadde over 1300hk i sin bil og han kjørte vel 5,2 på 1/8mil og 185km/h og 9,2 og 229kmh på 1/4mil, jaja en annen ting når det gjelder feste, så betyr det ingenting på 402 meter, om det betyr noeså betyr det iallefall VELDIG lite, og om du ikke hadde feste før på 3 gir, betyr ingenting på sluttfarten din, men du skal jo til danmark, har regnet ut at jeg med min effekt/vekt skal vinne med ca 2 billengder på deg på 402meter om du har 470hk, så jeg er klar, klar er jeg også dersom det er noen andre drag før det som duskal delta på, jeg mener bestemt at dersom du har den effekten det er snakk om så bør du kjøre 7sec på 201meter og det betviler jeg om du klarer, jeg tipper på at det må være noe annet som bremser en plass, en annen ting når det gjelder feste og granada, gardemoen raceway går for å være den feteste banen i europa når det gjelder feste.

Synes ikke dette er dumme komentarer, dette er en reel diskusjon om hvorvidt du har den effekten som dusier at du skal ha, noe jeg betviler sterkt at du har, den gangen jeg kjørte på gardemoen med min gamle mk3 så kjørte jeg bedre tid og hadde en høyere fart en deg i måle, og jeg spant ut hele 3 gir (har det på film) den effekten som ble regnet ut den gangen var 460 forbrukt hk, dagen etter på supra treffi sverige ble den bremst til 462hk så grafene stemmer veldig bra, men tro hva du vil, jeg personlig tror i kirken.

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:36
av elino
Først... gratulerer Markus med 3 plassen og med tv opptreden :D
Det går ikke an å sammenligne tider nå på våren som det er så kaldt i bakken kontra sommeren med varmt underlag.
Har de rukket å rense banen og legge på trackbite allerede nå, eller kjørte bilene på fjorårets underlag?
Dekk er også en viktig faktor. Pluss et par teststriper hadde gjort sitt :wink:

Toyparts: Har du dokumentasjon om påstandene du slenger ut ang Bjørnstad bil? Hvis ikke hold dem for deg selv...

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:38
av TOYPARTS
elino skrev: Toyparts: Har du dokumentasjon om påstandene du slenger ut ang Bjørnstad bil? Hvis ikke hold dem for deg selv...
Ja opp til flere faktisk.

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:40
av elino
TOYPARTS skrev:
elino skrev: Toyparts: Har du dokumentasjon om påstandene du slenger ut ang Bjørnstad bil? Hvis ikke hold dem for deg selv...
Ja opp til flere faktisk.
Ja og vi har det motsatte....pussig :roll:

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:44
av TOYPARTS
elino skrev:
TOYPARTS skrev:
elino skrev: Toyparts: Har du dokumentasjon om påstandene du slenger ut ang Bjørnstad bil? Hvis ikke hold dem for deg selv...
Ja opp til flere faktisk.
Ja og vi har det motsatte....pussig :roll:
Det er det som er rart, du sjønner, selvfølgelig er de/dere fornøyd når man får mye hk ut på rullen, de er de eneste jeg vet om som klarer å få ut 600hk på en std Nissan 300zx, ikke henger dysene med, ikke gjør intercoolerene det, og pussig nok gjør ikke turboene det heller, har også en lang historie om en viss skyline gtr34 fra bergen som var der oppe samt 2stk s14, men for å bevise dette så skal jeg stikke opp der å bremse min egen bil når jeg får på de nye hjulene så kan vi se da. og ja, jeg vet hvor mye effekt det er i motor.

Legg innLagt inn:23 apr 2006 22:56
av elino
TOYPARTS skrev:
elino skrev:
TOYPARTS skrev: Ja opp til flere faktisk.
Ja og vi har det motsatte....pussig :roll:
Det er det som er rart, du sjønner, selvfølgelig er de/dere fornøyd når man får mye hk ut på rullen, de er de eneste jeg vet om som klarer å få ut 600hk på en std Nissan 300zx, ikke henger dysene med, ikke gjør intercoolerene det, og pussig nok gjør ikke turboene det heller, har også en lang historie om en viss skyline gtr34 fra bergen som var der oppe samt 2stk s14, men for å bevise dette så skal jeg stikke opp der å bremse min egen bil når jeg får på de nye hjulene så kan vi se da. og ja, jeg vet hvor mye effekt det er i motor.
Påstår du at bremsinga på Supra`n vår er gæli da? Har du sett dokumentasjon på eksemplene du nevner? Og har du en måling på din motor som du mener er 100% riktig?

Legg innLagt inn:23 apr 2006 23:00
av sleeper
MR2turbo skrev:jaja... har nå hatt en kjempe topp helg jeg da... Erik, du må bare klage så mye du vil, sitter bare å smiler av postene dine her... hehehe... :lol:

Fikk ikke fullt feste før jeg fikk inn 3.gir... dessuten vil jeg jo si at det er endel faktorer som spiller inn på resultatet... Bremsa forøvrig 305 rwhp på annen rulle, på snaut en bar, på mandag... det var med kjempe sprekk i manifolden og masse mottrykk i eksos pga. dette... vet hvordan den gikk da og hvet hvordan den går nå... så for meg sier hvertfall det nok... :wink:

Magnor spant over hele stripa... og hvem er det som sier at du klarer å gi full gass med 1700hk uten å ha feste?????


Syns bare det blir for barnslig og dumme kommentarer dette her... greit nok at dere kansje kjeda dere eller har ettellerannetvondtoppirumpa... , men jeg syns nå det var morro :)
hvor mye trykk kjørte du med på gardemoen kontra når du bremset den?
hva har du endret på motor iløpet av vinteren som kan ha endret effekten på motoren?

foresten: kjørte ikke du på DHB i fjor?? hva kjørte du på da? tid\ slutthastighet?

Legg innLagt inn:23 apr 2006 23:30
av Magne
MR2turbo skrev:jaja... har nå hatt en kjempe topp helg jeg da... Erik, du må bare klage så mye du vil, sitter bare å smiler av postene dine her... hehehe... :lol:

Fikk ikke fullt feste før jeg fikk inn 3.gir... dessuten vil jeg jo si at det er endel faktorer som spiller inn på resultatet... Bremsa forøvrig 305 rwhp på annen rulle, på snaut en bar, på mandag... det var med kjempe sprekk i manifolden og masse mottrykk i eksos pga. dette... vet hvordan den gikk da og hvet hvordan den går nå... så for meg sier hvertfall det nok... :wink:

Magnor spant over hele stripa... og hvem er det som sier at du klarer å gi full gass med 1700hk uten å ha feste?????


Syns bare det blir for barnslig og dumme kommentarer dette her... greit nok at dere kansje kjeda dere eller har ettellerannetvondtoppirumpa... , men jeg syns nå det var morro :)
Gratulerer med 3 plassen Markus!
Det var virkelig morro å se bilen din i aksjon igjen. Og jeg syns den gikk fryktelig bra jeg da. Ekstrem lyd! Hehe! :D
Skal bli morro å se dette på tv, kan tenke meg flire Larsen var i hundre den dagen der, hørtes slik ut hvertfall!

Vet du noe om når dette går på tv?

Legg innLagt inn:23 apr 2006 23:56
av andre 1
Jeg syntes dette utarter seg som en barnslig min pappa er sterkere en din pappa diskusjon ! For det første vil jeg si at markus skal ha seriøs respekt for den måten han fronter toyota sportsbiler på , dette har lite å gjøre med diskusjonen sånn sett men fikk bare lyst å nevne det ! Desuten så kjørte ikke du drag eller hva toyparts , det kan være litt andre faktorer som spillte inn den dagen markus og de kjørte kontra den dagen du kjørte ! Og hva skulle hensikten være med å skryte på seg en hel masse hk ! Ta feks granadaen , motoren som står i bilen nå var etter som jeg forsto det justert ned til 1500hk og det skal godt gjøres å plante alle de hk ned i asfalten uten seriøs hjulspinn . Jeg personelig har stor respekt ovenfor folk som markus , toyparts osv som bygger så rå biler som dere gjør , skal bli artig å se resultatet av et eller flere drag dere imellom ! så kan man vel heller ta diskusjonen om hk osv i etterkant av det :D

Legg innLagt inn:24 apr 2006 00:01
av elino
Magne skrev:Vet du noe om når dette går på tv?
15 mai
Edit: Finner ikke kilden nå, men det er sikkert andre som kan bekrefte eller avkrefte datoen :wink:

Legg innLagt inn:24 apr 2006 00:50
av w-master
Grattulere med 3'dje plassen Markus!!
Nice å få se bilen din i aksjon :twisted:
Blir kult å få se den på ACR i juni :D

Var absolutt værdt å dra å se på :D Å været kunne ikke vært bedre...forutenom at jeg ser ut som en jævla tomat i dag da...men hvite ringer rundt øynene :roll:

Fikk nesten lyst til å dra min egen bil utpå der å se åssn det kunne ha gått :twisted:

Legg innLagt inn:24 apr 2006 02:56
av TomG
Joda, Markus skal ha klapp på skulderen han, ingen tvil om det, det er man med hjerte og stå på vilje.
Men for hans egen del og andre som driver å tuner, ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.

13.2sek er sikkert kjekt det, men vitner om meget lave hk tall.
Magnor sin 11.2 er utrolig dårlig med så mye push som han har i kjærra si.
Jeg bor jo her borte is statene hvor det er drag 2 ganger i uka(ikkeno tull) koster ca 120kr for å være med å kjøre hvor my man vil.
Og en ting som er sikkert, er at slutt hastighet har lite med feste og sjåfør å gjøre, om man da ikke girer som ho bestemor på krykker da.

En annen ting som er litt interresant i denne sammenheng er at ved kalde dager skal man faktisk lage mer krefter en man gjør ved varme dager, spesielt på Turbo maskiner.

Forklaringen på dette her kan lige to plasser, #1. er Feil ved tids og farts tagningen på gardemoen denne dagen.
#2. Ingen av bilene levde opp til hva det hevdet.(bortsett fra kanskje GTR'en)

Slalom er et resultat av sjåfør og oppsett på fjærer og slikt, så der kan det være mye p hente Markus.

Men grattis! er jo kjempe moro lell.

T

Legg innLagt inn:24 apr 2006 15:52
av Morten
Toyparts& TomG:


Er tilbøyelig til å kverulere litt på denne "sannheten" om at slutthastighet alltid er den samme jeg. Under noenlunde normale forhold vil det nok ikke ligge så langt unna, men å si at det ALLTID er sånn blir å dra det litt langt. Med det vil du jo si at på en 402m strekning vil du med samme bilen oppnå ca. samme fart om det så er blank is som på preppa drag stripe, det eneste som vil skille seg ut er en vesentlig dårligere sluttid? I praksis vil det jo ikke bli resultatet, og det tror jeg de fleste klarer å se for seg. :wink:

Uten å påberope meg å være noen fysikk-guru skal jeg prøve å argumentere for at du vil få varians i sluttfart avhengig av føre, og at jo mer effekt en har i forhold til dekkenes gripe evne, jo større vil disse forskjellene bli.

På en bil med tenkt ubegrenset effekt i motor vil akselerasjonen begrenses av dekkenes gripeevne/friksjonskoeffisient. Hvis kombinasjon tørr og preppa bane og et spesifikt dekk har 1G gripeevne vil max akselerasjon ligge på 1G (og også gjennomsnittlig aksellerasjon i tilfellet uendelig effekt da effekt hele tiden er stor nok til å utnytte grepet max). Er det f.eks. vått og is og samme dekk har maks gripeevne på 0.8G vil du jo ikke kunne oppnå mer enn.... nettopp 0.8G akselerasjon. Hvis noen har tid og sted og nok av fysikk undervisningen fortsatt i hodet burde det være enkelt å regne seg til hvilken forskjell dette ville utgjøre i slutthastighet etter en strekning på 402m, og jeg er overbevist om at de ikke vil være like.

Når det er sagt er ikke eksempelet over helt realistisk, men det vil kunne illustrere de tilfellene der gripeevnen til dekkene er mindre enn kraften som virker på de og akselererer bilen fremover. Fra det øyeblikk tilgjengelig kraft er mindre enn gripeevnen vil bilen akselerere utifra tilgjengelig kraft i stedet for tilgjengelig grep. I et normalt tilfelle hos en som stiller på drag vil det kun være på de aller første meterene som effekten overstiger gripeevnen og du vil dermed ha en tilnærmet lik slutthastighet over mållinjen. ...men nå høres det jo ikke ut som om det var tilfellet på Gardermoen da...? :wink:

PS: Alle som vil oppfordres til å finne eventuelle feil i min hurtigsnekra teori. :mrgreen:

Legg innLagt inn:24 apr 2006 16:05
av Morten
TOYPARTS skrev:og markus med 470hk på lett bil kjørte 13,26 og 182km/h
Så plutselig denne og, og ble veldig nyskjerrig på hva som regnes som lett og hva som er tung bil (siden du har markus sin i klassen lett)? :wink: