TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Disusjon mr2 vs. BMW 745

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#151375  av @lpher

lasse skrev: Er kvaliteten på en lyspære målt i hvordan den ser ut og oppfattes eller hvor lenge den lyser?
Enkelt og genialt sagt :)

#151376  av cameleon

Jeg ville nok ha lagt korta på bordet og satsa på bmw'en om man skal ta en diger bane til betraktning. om det er snakk om en mindre krokete som nevnt, så ville jeg nok gått for mr2 også selv.
men om man skulle gitt en overall på de forskjellige områdene, så er vil jeg nok ha trodd at bmw'en hadde gått av med seieren.

#151382  av TheStig

Blir nesten flau av å lese all glorifiseringen av mr2 her inne.. Jeg kan med 100% sikkerhet si at en 1990 celica GTI med senkefjærer og 215/40-17 er nøyaktig like rask ( eller litt raskere) enn mk2 MR2 med samme mods. På acr har jeg kjørt endel runder rett bak mr2`er som blir brukt maks.. Ser at bilen foran ligger på en konstant svak 4hjulssladd og ender opp på curbsen.. Og guess what, celican ligger fortsatt plantet i eksosrøret på mr2`n .. Så folkens, KUTT UT mr2 gudesnakket med en gang.. Kan når som helst motbevise det (på sommeren :wink: ). Må kanskje lage en liten film om dette temaet siden folk er så uenig....?

Jeg har forresten også kjørt både 730 og 745i og det er herlige maskiner.. Bremsene er ikke underdimma, men heller ikke noe racingbremser. Vil egentlig si at de har høvelig samme kapasitet som celica og mr2.. Nok runder med intens banekjøring vil nok gi fading, men de er ingen problem med bilen

My [/b]guess[/b] på den raskeste bilen:
Med en sjåfør som vet hvordan å kjøre mr2 vil nok kanskje han krysse mållinjen først dersom det er en 1 og 2gir bane .. Fordelen med bmw`n er veldig fin vektfordeling og oppsett så man ligger enkelt i raske svake sladder gjennom svinga og man har ingen problem med å vektforflytte bilen uten å snurre..

Acr vil nok bmw`n vinne på uten tvil. Dette er en bane med ca 130 km/t snitt.. Hvordan det hadde gått på gocart banene i sør hadde vært morro å sett ..[/b]

#151383  av sleeper

bare t kjapt spørsmål: hvis snitthastigheten på acr er 130 hva er topp??? med 500hk bil!)
og høyeste hastighet der gjenom sving?

#151384  av TheStig

500 hk burde gi deg 200 kmt++ et par ganger .. Høyeste svinghastighet kan man vel anslå til 150 km/t ca .. Lengste sving er ca 250 meter lang og det er en 3dje gir sving :D

#151388  av hmhaga

PÃ¥ Rudskogen kan denne regelen brukes:
1000 kr understell = 10.000 kr motor

Jeg tror en tung BMW vil slite på en så liten bane, det går jo i sving nesten hele tiden. Min erfaring er at selv rigga konebiler (Pug 106, 205 osv) med en dyktig sjåfør er en real utfordring for diverse turbomonstre.

#151399  av Rage

hmhaga skrev:PÃ¥ Rudskogen kan denne regelen brukes:
1000 kr understell = 10.000 kr motor

Jeg tror en tung BMW vil slite på en så liten bane, det går jo i sving nesten hele tiden. Min erfaring er at selv rigga konebiler (Pug 106, 205 osv) med en dyktig sjåfør er en real utfordring for diverse turbomonstre.
Godt poeng!

Første gang jeg kjørte på rudskogen i sommer, med defekt girkasse, anlegg i bagasjen + passasjer, kjørte jeg 1:20 på Rudskogen.
Bilen min veier 1295 + da passasjer og anlegg baki, og jeg kjørte uten 2. gir. Å måtte ligge å dra fra 2000rpm på en 2.0 rekkesekser er ikke spesielt gunstig, da effekttoppen er like før 4000rpm.

Motoren min har 150hk og 195nm org, vil ikke påstå den har noe mer nå, til tross for Coldair intake, supersprint eksos og superchip.

Av understell kjørte jeg med Brembo skiver rundt hele, og pagid klosser, H&R coilovers, powerflex all over, og bmw x-brace (5stag, som går i kryss under bunnpanna, og er festa i travers, bærearmer og kaross.)

Og når det gjelder japse vs tysk? Greit dere alle kjører japsebiler, men det virker på meg som en del blir trangsynte når det kommer til at andre land og produsenter faktisk kan produsere bil. Blir som Volvogutta sier at Volvo er verdens beste bil, og når VAG folka sier at Golf er best.

Jeg har kjørt tysk bil selv i 1.5 år nå, og folka mine har kjørt bmw så lenge jeg kan huske... MEN! Nå har jeg bestilt meg bil fra Japan, og den er i alle fall ikke tysk ;)

Mvh

#151401  av andre 1

Hei foreslår at enkelt her tar seg en liten tur innom denne siden http://www.linjin.mine.nu å feks klikke på forbikjøringer acr 30.8.03 !!! mulig pipa får en annen låt da :wink:

#151403  av memo

andre 1 skrev:Hei foreslår at enkelt her tar seg en liten tur innom denne siden http://www.linjin.mine.nu å feks klikke på forbikjøringer acr 30.8.03 !!! mulig pipa får en annen låt da :wink:
finner ikke linken, men skjønner ikke hvilken relevans det har i denne saken, om det gjelder innset(?) sin mr2. den er kraftig modifisert.

#151405  av andre 1

Kraftig modifisert er vel å ta litt i , motoren er vel så godt som org , chip filter og eksos om jeg ikke tar feil..... Er vel gjort en del med understell bremser osv.med tanke på relevanse så er det vel en del bmw som blir parkert på den videoen.

#151413  av CelicaTurbo

lasse skrev:Har nå lest mange gode og mange tåpelige argumenter for hva som går fortest her nå, men angående bremsene på MR2'en så er ikke de så mye å skryte av i lengden, kjørte vel kanskje en 8-9 runder på rudskogen før bremsevæska kokte og det dampet kraftig ut fra bakhjula...
...og da hadde du fersk bremsevæske i hele anlegget? De aller fleste bremsevæsker halverer sin kokegrense etter ett års bruk, og ytterligere halvering etter tre videre år pga at væsken tar til seg vann. Enkelte dyre racingvæsker klarer å holde disse egenskapene vesentlig bedre men utviklingen er allikevel så dramatisk at man bør bytte bremsevæske før hver sessong. Om det er bakhjulene dine som dampet tyder det jo på at det er et problem med disse, om det er noen bremser som bør bli varme er det definitivt fronten ;) Om du fremdeles har problemer til tross for fersk væske og fungerende bakbremser så er nok 2. revisjons bremser en god oppgradering for din bruk. Disse har vesentlig større og tykkere skiver både fremme og bak, samt bedre kalipper fremme, usikker på hva som er bak.

#151414  av memo

andre 1 skrev:Kraftig modifisert er vel å ta litt i , motoren er vel så godt som org , chip filter og eksos om jeg ikke tar feil..... Er vel gjort en del med understell bremser osv.med tanke på relevanse så er det vel en del bmw som blir parkert på den videoen.
ok, vel, en mr2 mk1 kjører ikke forbi en 740/745 på noe strekke ihvertfall

#151445  av Morten

TheStig skrev:Blir nesten flau av å lese all glorifiseringen av mr2 her inne.. Jeg kan med 100% sikkerhet si at en 1990 celica GTI med senkefjærer og 215/40-17 er nøyaktig like rask ( eller litt raskere) enn mk2 MR2 med samme mods. På acr har jeg kjørt endel runder rett bak mr2`er som blir brukt maks.. Ser at bilen foran ligger på en konstant svak 4hjulssladd og ender opp på curbsen.. Og guess what, celican ligger fortsatt plantet i eksosrøret på mr2`n .. Så folkens, KUTT UT mr2 gudesnakket med en gang.. Kan når som helst motbevise det (på sommeren :wink: ). Må kanskje lage en liten film om dette temaet siden folk er så uenig....?
Virker som om du har misforstått litt hva som egentlig gjør MR2 til en morsom bil (og kjapp på svingete baner). Det er ikke balansen, som er langt fra optimal, og nettopp derfor vil du ikke ha noe som helst problemer med å henge på gjennom en sving med en annen bil med noenlunde samme veigrep og balanse. Det som derimot er spesielt med en MR bil er at vekten ligger inn mot midten av bilen noe som gjør at karrosseriet er veldig villig til å ta retningsendringer. Dette kommer best frem ved flere krappe svinger tett etter hverandre (som ikke eksisterer på ACR). Du kan illustrere forskjellen fra et konvensjonelt oppsett ved å ha en stang med to kuler på: hvis kulene henger en i hver ende vil du måtte bruke mye mer krefter for å rotere stanga enn hvis de samme kulene er ved midten. Total vekta er den samme, og balansen er og den samme, men likevel..... :wink:

Ellers må jeg si meg enig i mye av det du sier, og MR2 er ikke noen lett bil å kjøre skikkelig fort med. (som jeg vel har bevist litt med å ha lavere rundetid på Reve med begge Corollaene enn med Lillegul...?:mrgreen:)

#151471  av supratt

Det som begynner å bli flaut på dette forumet er hvor "MYE PEILING" endel av medlemmene har på banekjøring og handling av bil. ( No offence)

Jeg er overbevist om at alt for mange på dette forumet sitter desverre og synser og tror og prøver å høre mest fornuftig ut. Det blir bare for dumt. ( fortsatt No offence)

Har sett utrolig mye fete og spreke biler på baner rundt omkring i norge og de fleste som eier og kjører dem bruker ofte kun maks 60% av potensialet i bilene sine.

De unnskylder seg med at de er for dyre til å risikere noe :? Ok det, men uten å tøye grenser lærer man ikke noe når det kommer til bilkjøring.

Ofte holder det med 120-130hk og nok "guts", bilhandling og linjekjøring så kan man kjøre ifra fler "grombiler" enn mange tror. :D :twisted:

#151476  av memo

supratt skrev:Det som begynner å bli flaut på dette forumet er hvor "MYE PEILING" endel av medlemmene har på banekjøring og handling av bil. ( No offence)

Jeg er overbevist om at alt for mange på dette forumet sitter desverre og synser og tror og prøver å høre mest fornuftig ut. Det blir bare for dumt. ( fortsatt No offence)

Har sett utrolig mye fete og spreke biler på baner rundt omkring i norge og de fleste som eier og kjører dem bruker ofte kun maks 60% av potensialet i bilene sine.

De unnskylder seg med at de er for dyre til å risikere noe :? Ok det, men uten å tøye grenser lærer man ikke noe når det kommer til bilkjøring.

Ofte holder det med 120-130hk og nok "guts", bilhandling og linjekjøring så kan man kjøre ifra fler "grombiler" enn mange tror. :D :twisted:
det er det ingen som nekter på, men det gjelder begge veier...
mange som ikke skjønner hvor fort man kan vri en stor tung bil rundt en bane.. og hvis man har identisk flinke sjåfører (noe som er en praktisk umulighet, men dog) i begge bilene, så er det ikke noe større problem å ha bedre tid rundt en bane med en tung bil vs. en med lite hester som er lettvekter.