TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken Motorer er i MkII?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#10629  av CelicaTurbo

twin cam vil jo bare si at man har to kamaksler (og 16 ventiler), mens variabelt løft og timing betyr jo rett og slett noe helt annet. Så, med to kamaksler og VTEC/VVTi-L kan man få høyere effekter enn med ordinær twincam (DOHC). Slik jeg har forstått det fungerer både kamaksel timing og løft i at kamakslene blir fysisk løftet hydraulisk, eller skjøvet en tanke sidelengs for å oppnå denne effekten.. det er ikke et annet sett med kamaksler som "blir koblet inn", men det er jo mulig jeg tar feil på den der da :)

#10633  av jan-erik

Burnout skrev:lurer også på hva vvti og vvt sport står for,sett det på de nye celicaen blant annet..??
VVT-I = Variable-Valve Timing W/ Intelligence

Ellers er jo forklaring riktig på de som har postet over her.

#10636  av CelicaTurbo

dæven, er den intelligent også? :D uff, trolig har det systemet lavere intelligens enn Donkey Kong men det er vel gjerne så at det er litt "smartere" enn tidligere løsninger på området? Fremdeles et godt steg frem til "intelligent" spør dere meg :)

(for de som lurer: Donkey Kong)

#10638  av tahustvedt

Man trenger jo ikke 16 ventiler for å ha twin cam, da. ;)

#10643  av CelicaTurbo

så det eksisterer 8-ventilers biler med to kamaksler? En av de gamle Celicaene fra 70-tallet er vel en twincam og denne har kanskje 8 ventiler? :)

#10651  av tahustvedt

Den første bilen min var en Fiat Ritmo 130TC Abarth. TC sto for Twincam og den hadde 8 ventiler. :) Man må ha to kamaksler på grunn av vinklingen til ventilene regner jeg med. Ventilposisjon/vinkel er med på å styre motorytelsen tror jeg.

Abarthen var forresten Gæærn!!! :D

#10683  av Dalan

hmm, ser på autodb salgsannonser at det er opptil flere som skriver at de har ca. 170 hk med et K&N filter.. Bilde
det er vel strengt tatt å ta i LITT :lol:

#10685  av bose

Vilken bil tenker du på da?mr2? Jeg vet at man kan få ca 160 i mr2 mk1 med effektanlegg, knfilter og grovere kamaksler.

#10688  av Dalan

tenkte på MKII.
Men det er jo nok av de som overdriver no voldsomt der ute så, de har nok 170 hk med et K&N filter.. 8)

#10693  av CelicaTurbo

folk overdriver klart.. har sett bilforhandlere skrive konsekvent at deres standard MR2 mk2'er har 160hk.. 8)

#10707  av Burnout

Dette ser jeg faktisk på som MEGET irriterende,unger i pappas bil som påstår de har så og så mye hester..Og har de et effekt anlegg eller en hjemmemekka potte på sin gamle kia,ja det blir 50hk ekstra det påstar de!

#10711  av Christian

Det er mye synsing og skryt ja...så sant det ikke er bremsepapirer på bilen er det abselutt ikke til å stole på.
Merka det godt selv, var hellig overbevist første gangen jeg testa, om at bilen hadde ca 260-270hk, det endte på 240 :oops:

#10713  av CelicaTurbo

...det er jo ikke alltid bremsepapirer heller er til å stole på.. sikreste er papirer som viser krefter på hjulene men selv dette kan manipuleres av operatøren til å gi snillere tall.. :?