TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bestille deler fra Japan...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#91  av PÃ¥l

mr2turbo: hvor har du sett denne testen du snakker om? link?

#92  av CelicaTurbo

Nå kan ikke jeg svare for Markus da men jeg antar at han snakker om den testen som er på denne linken.

Den gir Apexi filteret best karakter for ytelse og filtrering, mens Blitz filteret i samme test fikk nesten like bra ytelse men skamdårlig filtrering. Grunnlaget mitt for å kritisere slike tester i det hele tatt er at den testen som jeg linket til (av nyere dato) påstår at Apexi hadde veldig dårlig ytelsesforbedring mens Blitz var igjen nesten best. Som et annet argument er at den testen som er linket til i denne posten rangerer HKS filteret (den grønne soppen) ganske langt nede (men med små marginer) mens i den forrige testen jeg gav link til var dette HKS filteret desidert best i ytelse.

Skal man være på den trygge siden og ha et filter som antakelighvis filtrerer bra og gir bra ytelse så er nok Apexi det beste valget. Det er ikke lett å si hvor gode stålfilterne (Blitz og nå også nye HKS) er til å filtrere, men lyden er suveren. Man kan uansett anta at de er vesentlig bedre enn et dårlig vedlikeholdt oljefilter :)

- Kristian -

#97  av MR2turbo

MR2 on Jan. 07 2002 @ 22:49 skrev:Nå kan ikke jeg svare for Markus da men jeg antar at han snakker om den testen som er på denne linken.
Jeg husker ikke nå hvor det er jeg så testen, men jeg husker at det var på en amerikansk side...  mener at det ikke var en "støvsuger test"  :D  Hvis jeg finner den igjen skal jeg legge ut linken...

Import tuning: Hørtes interresant ut det Blitz filteret, skal prøve å komme tilbake til det.. Må bare vente litt, fikk akkurat bestillt meg eksos fra japan, og siden jeg akkurat har kjøpt hus, så må det vente litt :)

#98  av CelicaTurbo

Hvilken eksos har du bestilt da? Og ikke interessert i å teste noen før/etter verdier med street dyno da? for jeg er litt nysgjerrig på om det programmet er noe nyttig til slik måling og om den konsistensen mellom målinger bare var flaks eller faktisk stemte?

- Kristian -

#102  av MR2turbo

Jeg har bestillt HKS Dual drager og, ja,  jeg har veldig lyst til å prøve street dyno før og etter :) har lasta ned programmet.. Det så jo bra ut, Glimrende tips! takk for det.. ;) Hva slags motstand brukte du og hva tok du opp med?

#104  av CelicaTurbo

Du finner vel tegninger med informasjon til elektronikken på programmets hjemmeside mener jeg; motstanden og potensiometeret ("volumbryteren") kan du kjøpe i en elektrosjappe men jeg fikk ikke tak i akkurat de riktige verdiene da men noe som lignet. Når man koblet alt til skulle man jo måle spenningen som signalet laget med et multimeter og jeg skrudde da på potensiometeret til verdien kom innenfor den summen som var oppgitt på program-hjemmesiden. Jeg brukte en minidisc til opptak og det vanskeligste egentlig var å finne de "trigger up" og "trigger down" verdiene som gjorde at programmet klarte å finne ut hva som var en gnist-lyd og hva som er stille.. men, det er bare å leke litt med verdiene det, det er ikke mulig å få verdiene feil uten å skjønne det for enten ser grafen helt usansynlig ut eller så er den helt fin (ingen mellomting). Om du stresser kan jo jeg se hva jeg får til med lydfilene etterpå da.

jeg sjekket på sidene til programmet nå etter skjematikken for det elektriske og du finner det her. "Input" er IG-kontakten i diagnose pluggen, "V Out" er signalet til minidisc/tilsvarende og "Gnd out" er jorden til signalet.

ellers finner du resten av hjelpen (bl.a. hva du skal stille potensiometeret til) her.

#105  av CelicaTurbo

eller jeg kan bare sende den wiringen som jeg har laget til deg for en periode slik at du kan teste med det..

- Kristian -

#106  av MR2turbo

Det var visst jeg som ikke leste nøye nok på siden til street dyno.... Takk for linken.. tror jeg velger å lage test wiring selv, så har jeg for evt. nye modifikasjoner ;)

#110  av CelicaTurbo

Lurt det! Og "keep us informed!" og ta noen screenshots som dokumentasjon da slik at vi andre får se hvilke resultater det produserer for deg (trykk Alt Gr + Print Screen og lim inn bildet i paint shop eller tilsvarende).

- Kristian -

#122  av MR2turbo

Yepp!, skal gjøre det.. men bilen står inne for vinteren og jeg holder på og flytte akkurat nå, men jeg skal poste det når jeg får testet..

#173  av CelicaTurbo

Markus, anelse om hvor langt unna det effektanlegget er da? Lurer på hvor lang tid det egentlig tar å sende slikt fra Japan til Norge.

#176  av MR2turbo

Jeg er ikke sikker på hvor lang tid det vil da... for øyeblikket er anlegget på Back-order fra HKS-japan så de har estimert å sende det i midten av neste måned :-( men jeg tror (les;håper) ikke at det tar noe serlig lengre enn en uke opp hit med fly.. Det jeg er mest bekymret for er at det skal gjennom postens forsinkelses-sentral her i Norge..  ??? Skal gi litt info om det når det har kommet til Norge... og jeg ser hvor lang tid det tok..

#177  av CelicaTurbo

kjedelig at ikke hadde på lager da, men, jeg tror egentlig at det ikke skal ta mer enn en uke i frakt..   når jeg bestilte luftfilteret fra england fikk jeg brev i posten om fortolling tredje dagen etter at det var sent fra england; synes det er ganske bra jeg for dvs at posten sendte brevet samme dag som de mottok pakken. Jeg fortollet det selv pga at jeg jobbet ikke så alt for langt fra "tollboden" og så stakk jeg til det lokale postkontoret med alle papirene og de ordnet med at det ble sendt gratis fra postterminalen til det lokale postkontoret til neste dag. Jeg tror jeg sparte en dag på å fortolle selv, pluss at jeg slapp postens pris..

men, uh, når jeg tenker på det ble kanskje ditt sendt med et fraktselskap og i så tilfelle fikser de all toll for deg og leverer det på døren vel?

#179  av MR2turbo

Jepp :) alt skal være ordnet, så jeg skal få det på døra..  får vel regning fra fraktselskapet på toll i ettertid..

#184  av CelicaTurbo

ok, du får sikkert sporingsnummer når pakken blir sendt også så kan du følge med på hvor den er :)