TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mitt pinligste øyeblikk hittil i Ã¥r...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#158883  av Anders gullstein

Høres ut som det er toppakningen din. Det fossa ut likedan på min også når den gikk til helvette. Var riktig nok ikke i 5 km/h men i 150 km/h da :wink:

#158960  av FireWalk

Anders gullstein skrev:Høres ut som det er toppakningen din. Det fossa ut likedan på min også når den gikk til helvette. Var riktig nok ikke i 5 km/h men i 150 km/h da :wink:
hehe.. Det var det ja? :P Tror vi fant feilen. En kjølevannslange som hadde en løs slangeklemme. la merke til at det stadig drypte fra denne slangen, samt at området rundt slangen hadde samme farge som kjølevannet sprayet utover.. Fikk teitet til slangen, og nå har ikke vannet minket noe.

HÅPER på at det var dette som var årsaken til problemet, og at kjølevannet kom på kok pga det ble for lite vann og derfor ble det litt steam nedi der.

Har fått på div deler nå og håper på at bilen skal være kjørbar innen 1-2 uker. Datasprut, ny ic, ny termostat, ny dumpventil, div. driverk osv som skal på.

Laget meg en "prosjekt" tråd om bilen under prosjekt forumet for de som måtte være interessert i å følge fremgangen (eller tilbakegangen) med bilen min :)

#158961  av spkstrp

hehe,,.. Lykke til :lol: Det trenger du :lol: :lol:

Men seriøst, vet alt om hvor kjipt det der er ... :?

#158982  av cameleon

Om du har byttet alle de tingene der, og bilen fortsatt ikke funker, så ville jeg ha vurdert sterkt å skiftet mekaniker, for dette virker nesten for godt til å være sant. Den røyken som kommer opp kan godt være at motoren du har montert har stått ei stund og at stemplene rett og slett må gå seg inn. Har montert turbo selv, og har også sletet med dette problemet med damp/steam/blåreyk i ny og ne. Er ikke sånn direkte farlig men irriterende. Men om det ikke er kjørestilen din, eller at du har fått tilsendt godt brukte gjenstander som har vært oppgitt som ny, så ville jeg som nevnt vurdert å skifte mekaniker, for da har han overhodet ikke peiling.

Du må også huske på at en turbo er det mye mer arbeid med og ting har mye lettere for å gå til helvette der enn hva det gjør i en gti. Og om du har trimmet bilen din med diverse saker og ting, så er også dette noe som kan medføre kortere levetid. Disse motorene her er ganske krasse og tåler en støyt bare man kan å ta vare på de :wink:

#158986  av Anders gullstein

Bra du fant feilen da, husk å lufte systemet på riktig måte nå da.

#159011  av FireWalk

Jepp.. luftet systemet i 40 minutter for å være på den sikre siden, finnes ikke antydning til luft nå. Må ha vært pga lekasjen i det røret at det ble damp/steam da vann nivået sank så mye at det ble overtrykk i systemet.

Ja jeg er FULT klar over at det er mer vedlikehold på en MR2 Turbo enn hva det er på en MR2 GTI. Det har jeg sagt hele tiden, slik at alle som vurderer å skaffe seg turbo fremfor GTI er klar over dette... ;)

Mekanikeren jeg bruker nå er bare helt rå.. Det er en sånn "Markus Fyr" for å si det slik. Blanding av det, Mc Gyver og litt diverse annet også :lol:

Før brukte jeg jo merkeverksted (Toyota) Men det viste seg jo at de ikke hadde peiling på denne bilen i det hele tatt. Leverte den inn for å få fikset en feil og fikk tilbake bilen med mer feil enn den hadde i utgangspunktet.

Derfor henvendte jeg meg til denne karen istedet. Han har eget verksted og driver kun med trimmede/modifiserte biler. Hovedsakelig Turbo biler. Han turbokonventerer GTI biler selv, lager custom datasprut, programerer og lodder alt selv. Bygger motorer fra grunnen av til Rally bruk (Kjenner Martin Sckanke & Co) osv osv. Det koster så klart litt å bruke denne karen, men ting blir gjort skikkelig. Leverer bilen til han for å finne en feil og han stikker hodet ned i motor rommet, og 5 minutter senere så har han funnet feilen. Mens Toyota Verkstedet brukte 2 uker for så å levere tilbake bilen uten å ha funnet feilen.

Et eksempel jeg kan nevne var når fordelerlokket mitt var gåent: (rust og irr inni, noe jeg ikke tenkte på å sjekke siden det var helt nytt.. viste seg at pakningen på innsiden av lokket var dårlig.)

Jeg leverte da bilen til Toyota, og fikk den igjen med beskjed om at Turboen var ødelagt, den gikk ikke rundt i det hele tatt.

Var hakket før jeg bestilte ny turbo, men så kom GT4CS og Neemi på besøk, og det ble konstatert at turboen funket den, det var fordelerlokket som var gåent... :roll:

Så da sier jo det litt om nivået til merkeverkstedet Toyota. Det henger forøvrig flere diplomer på veggen der: "Kåret til beste verksted 2003- 2004 - 2005 osv.." :shock:

Men håper på at ting skal bli bedre nå. Som jeg også sier i prosjekt tråden min: Nå bytter jeg ALT av slitedeler FØR de tar kvelden, slik at jeg er sikker på at denne bilen skal vare en stund nå. Tar ikke sjansen på at den kan bli stående nede enda en hel sommer.. kjøpte bilen for et år siden nå, og jeg har ikke fått brukt den mer enn noen få dager totalt iløpet av hele den tiden.. DET er surt det! Så nå satser jeg på at den blir 100% friskmeldt. Med ny motor, drivverk, bensin system, tenning, ny Datasprut, nytt ledningsnett, ny fuelrail, dyser, turbo, chlutch, girkasse, sensorer osv osv..

HVA mer kan skje nå liksom? :p

selv jeg må da kunne forvente litt medvind etter slike inhugg i lommeboka hva bilen angår.. :)

#159027  av cameleon

Nei du får gjøre som i the fast and the furious. ta ut motoren og kjør på håp å drømmer :lol:

Angående toyota, så brukte de over 15 timer på feilsøking på min tidligere GTI da jeg sa at det enten var coilen eller dynamoen som var gåen. de hadde ikke sjekket det først for å si det slik. og da var policyen at jeg måtte betale 50% av feilsøkingen... timesprisen der var da 856,-....
bruker ikke toyota nå lenger. kun meg selv mine ganske så gale bilentusiaster som bor bant kyr og frau, samt Markus om det er skikkelig krise hehe. Bare stå på det gutt, så kommer du nok til å få deg en motor som funker skikkelig :wink:

#159038  av FireWalk

Ja har sluttet å bruke Toyota jeg og. Bruker bare "eksperter" nå. Slike som faktisk vet hva de gjør. Hehe :)

Har troa på at bilen min skal bli en av de mer driftsikre MR2ene rundt om kring nå som vi blir ferdig med den. Går jo gjennom ALT nå og når vi er ferdig vil den være så god som ny :P

Ny motorstyring er essensielt. Jeg har ikke så mye tiltro til den orginale. Ved hvert minste problem går den i nødmodus og pøser på med bensin (med de konsekvensene som det får) og man må på verksted for å ta diagnose..

Gleder meg til vi er ferdig med datasprutet på min nå. Da blir det enklere å gå inn å lese ut hva som eventuelt er feil om så skulle skje. Samt jeg får en motorstyring som er spesialtilpasset akkurat MIN motor! :-) og god motorstyring er utrolig viktig! Faktisk noe av det viktigste foruten selve motoren.

Let's face it! den orginale hjernen var et mesterverk når bilen var ny. Men dette er nå en 15 år gammel datamaskin som for å være helt ærlig er utdatert for lenge siden. På tide å få inn noe nymoderne hardware og software som gjør motoren litt mer pålitlig og har litt mer intelligente finesser enn hva den orginale har. :)

Den orginale gjør forsåvidt en grei jobb den, så lenge bilen er DØNN orginal. Men med en gang du forandrer på noen få ting, så er ikke bilen orginal lenger, og da har du ikke 100% perfekt motorstyring lenger heller..

#159046  av chris

FireWalk skrev: Den orginale gjør forsåvidt en grei jobb den, så lenge bilen er DØNN orginal. Men med en gang du forandrer på noen få ting, så er ikke bilen orginal lenger, og da har du ikke 100% perfekt motorstyring lenger heller..
Stemmer ikke helt da.. er ikke noe problem å kjøre original hjerne til godt over 300 hk.. men trimmer du en bil mye, kommer man alltid til et punkt der man må gjøre om motorstyringen. Dette har ingenting med utdatert teknologi og gamle datamaskiner å gjøre, for du vil oppleve akkurat det samme med en splitter ny bil..

#159126  av FireWalk

i 1989 var 3S-GTE hjernen et mesterverk av en computer. Men i 2006 er den ikke så mye å skryte av.

Selv om hjernen fungerer fint til bilen så lenge den er orginal så er det ikke til å stikke under en stol at denne hjernen ikke er så veldig intelligent av seg.

Den har et svar på alle problemer, og den handler ikke intelligent utifra de signaler den får. F.eks om den ikke får lambda signal vil den med en gang pøse på med bensin for å beskytte motoren. Den kjører også veldig rikt på orginal motor.

Man kan hente mange hk bare ved å bytte til uorginal hjerne på orginal motor. Ved å få en magrere A/F verdi vil motoren gå bedre samtidig som man sparer bensin. En annen ting er at man med en ettermarkeds ECU vil kunne få langt bedre kontroll over tenningsbank og eventuelle andre problemer. Man kan da sette seg opp en ECU som handler på en mye smartere måte i forskjellige situasjoner.

Det er riktig at man kan trimme til over 300 hk på Orginal ECU, men faktum da er at ECU ikke vet hva den driver med. Den tror fremdeles at du kjører med orginal motor og tar utgangspunkt i det, mens du i realiteten bare lurer ECU til å tro at det er tilfelle da realiteten er noe helt annet. Dette er jo ikke helt heldig. den orginale hjernen har heller ikke tabeller til å kjøre med noe særlig over det orginale, derfor blir det ren "gjetting" fra dens side. Og svaret er alltid det samme: Mer bensin! 100% duty cycle...

Den orginale Hjernen var laget i den hensikt å beskytte motoren for en hver pris. Desverre er den litt for entusiastisk hva denne oppgaven angår, og man ender opp med en motor som går veldig rikt av og til, og litt rikt hele tiden.

#159180  av Christian

En ok chip er da helt ok som en tilleggsstyring...gjorde det på min første uten ett eneste problem. Kjørte opp trykket på org turbo til 1,3Kg. Jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg synes ærlig talt du overdriver voldsomt med all byttingen din.

Mulig jeg tar feil, men jeg tror de fleste feila kommer av hastverk/for lite kunnskap. Det skulle ikke forundre meg om du får flere problemer etter all bytting enn du hadde til å begynne med. (Løse kjølevannsslanger f.eks :wink: )
*Ikke ment som drittslenging dette*

#159184  av FireWalk

Jepp, klart, en chip vil gjøre en god jobb om man bare skal øke trykket litt.

Grunnen til at jeg går hele veien er pga at jeg vil ha full oversikt over alt som foregår i motoren til en hver tid. Jeg vil ha muligheten til å gå inn via laptopen å lese ut samtlige parametre for å diagnosere eventuelle problemer uten å være avhengig av Merkeverksted.

F.eks Med avansert knock control hadde jeg jo sluppet problemene med forige motoren. Dette pga at ECU ikke skjønner at det er et varig problem med tenningen når knock forekommer x antall ganger over en relativt lang periode med tid. ECU kan retardere timing pga detektert knock mange ganger uten at føreren nødvendigvis mekrer noe til dette selv (f.eks ved feiltenning).

Med bedre motorstyring kunne jeg ha ungått mesteparten av de problemene jeg hadde med forige motoren min. Som jo kom pga feil med tenningsystemet.

Jeg Har diskutert mye med mekanikerene som har mye erfaring med motorstyring og det var da dette ble tatt opp.

Det jeg trenger er en ECU som kan ta intelligente valg utifra den informasjonen den får. F.eks om den detekter knock x antall ganger iløpet av kort tid skal den foreta seg det orginal ECU gjør, nemlig å retarde tenningen, men om dette skjer over lengre tid så vil den skjønne at noe er permanent galt, og sette motoren i en nødmodus med permanent retarded timing intil problemet er utbedret. Dette gjør ikke orginal ECUen, den vil forsøke å avansere tenningen igjen hele tiden for å oppnå optimal ytelse, uten å skjønne at noe er galt siden dette skjer gang på gang. Den bare retarderer timingen intil der ikke er knock lenger, for så å øke den til den merker knock, og så justere litt tilbake igjen,. Dette gjør den gang på gang på gang, uten å skjønne at her er allvorlige problemer siden dette skjer så ofte. Det foregår gjerne helt itl knock sensoren tar kvelden, og da er det som regel ofte for sent.

Det er slike småting en ettermarkeds ECU vil være bedre på da man kan programere inn akkurat den mengden sikkerhet man føler man har behov for. Man kan også koble på dioder som lyser rødt når knock blir oppdaget.

Dette er bare en av mange "småting" som ikke har noe innvirkning på den vanlige brukeren. F.eks:

"Another area in which the stock ECU does not always behave as desired is in controlling the TVIS. As the 3S-GTE is modified to increase performance, the volumetric efficiency of the engine is changed and the optimal point to open the TVIS is affected. The ECU is ignorant of these changes and thus cannot change its behavior. Also, it has been reported that the ECU does not always operate the TVIS to extract the best performance from the engine but sometimes will use the TVIS as one of its protective layers to reduce engine performance when conditions do not appear to be optimal."

Med andre ord; Om man bare øker trykket og putter på en FCD vil orginal ECU ligge å bruke Tvis funksjonen for å holde igjen effekt og på den måten forsøke å stikke kjepper i hjulene for eieren som jo forsøker å få motoren til å yte litt mer. Ikke helt ideelt.

Klart, dette er jo ikke noe problem å snakke om for helt vanlige brukere med orginal motor da dette ikke skal være noe problem ved vanlig bruk.
Men med all den uflaksen jeg har hatt tar jeg ingen sjanser, og vil ha full kontroll/oversikt på alt hele tiden fra nå av.

Ettermarkeds ECU betyr jo at man har mange andre artige finesser og sikkerhetsmessige bonuser som f.eks Traction Control (forutsetter ABS).

Man kan f.eks også ha forskjellige programmer i ECU, som man bytter ved å trykke på en bryter. F-eks "sport og økonomi" program for 98 oktan bensin og et for 95 oktan bensin. Veldig praktisk for oss som bor i et land med dyr bensin :)

Samt at en ettermarkeds ECU vil ikke ta stilling til miljøkrav heller, og man vil kunne få mer effekt ut av motoren uten at det sliter noe mer på den, siden man kjører mer optimale verdier. Såkalt "gratis hester, på lik linje med intercooling, vanninnsprut osv)

Den orginale hjernen er veldig konservativ med tanke på miljøkrav og støy, og disse miljøkravene går som regel på bekostning av effekt.

Man kan også spare betydelige mengder bensin når man bytter motorstyring, siden man kan legge inn en mer fornuftig A/F ratio, spesielt under cruising (dersom man ikke har katalysator).

For å forbrenne avgasser i katalysatoren bør blandingen være 14,7:1, men ikke for at en motor skal forbrenne bensinen mest mulig effektivt.

På delgass og cruising uten katalysator kan man gjerne kjøre magrere enn det for å få bedre drivstofføkonomi. Å gå ned på 16:1 og muligens enda magrere går som regel fint samt at motoren går enda mer økonomisk. Om den blir litt lei på et lite område er det bare å gi den bittelitt mer akkurat der.
man vil spare bensin samtidig som man får mer "effektiv" forbrenning med tanke på effekt.

Missforstå meg rett nåda, jeg Sier ikke at den orginale ECUen er dårlig! Langt derifra! den er programert for å beskytte motoren for en hver pris, og den gjør en veldig god jobb så lenge motoren er orginal. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at den er et mesterverk for sin tid, og passer veldig bra til motoren.

Men for mitt vedkommende er bytte av ECU ganske nødvendig, siden jeg da kan lese ut alle parametre fra motoren uten å ta den inn på Toyota hver gang jeg må ha en diagnose. Folka der inne klarer jo aldri å forstå seg på denne bilen uansett, så det er best at jeg lar eksperter på turbobiler ta seg av dette. Dessuten får jeg jo datasprut ferdig montert til rundt 8000 kr nå.. og det er et så bra tilbud at jeg da bare MÅ ha det! :)

Alle har vel oppdaget at en kjøleslange har lekt, pakninger som har vært slitt osv. Det forekommer oftere enn man liker å inrømme med 15 år gamle biler, men det er heldigvis ting som er kjapt, billig og enkelt å fikse. :-)

Dersom man har en orginal bil som funker helt fint, så er det ikke nødvendig å foreta seg noe med den! Kjør rundt, smil og vær glad!

Men dere må skjønne at om man har en helt orginal bil som det ikke er annet enn problemer med, slik som har vært tilfellet med meg fra første stund siden jeg kjøpte bilen, ja da har man ikke noe annet valg enn å foreta seg drastiske ting for å få bilen driftsikker igjen.
Og det har vi faktisk lykkes godt med nå hittil. Mange småfeil er utbedret, potensielle problemer blir forbedret FØR de blir et problem.
innen sommeren SKAL denne bilen være blant de mer driftsikre MR2ene her inne!

jada, noen av "oppgraderingene" er muligens litt overkill, men denne gangen tar jeg ingen billige snarveier. Det er ikke kjekt å gå 2 sesonger på rad uten å få brukt bilen. Den ene sommeren pga motor havari og den andre pga tap av førerkort. Nå som den tredje sommeren nærmer seg så satser jeg stort for å få bilen på veien og i en driftsikker kjørbar stand igjen slik at jeg kan få iallefall NOE glede av den! Og denne gangen tar jeg ingen sjanser eller billige snarveier. For det er utrolig frustrerende å innse et år etterpå at man har kjøpt katta i sekken, og at ingenting funker slik det skal. Nå jobber jeg ræva av meg om dagene og satser alt på å få bilen driftsikker og "som ny" igjen innen sommeren.

Det håper jeg dere forstår... :)

#159260  av lexusmann

...og da var Firewalk farlig nær postrekorden igjen... :D
Var det mulig å få sett noen bilder av bilen din? Kanskje flere enn Neemi og GT4cs++ som vil se den...

#159264  av FireWalk

lexusmann skrev:...og da var Firewalk farlig nær postrekorden igjen... :D
Var det mulig å få sett noen bilder av bilen din? Kanskje flere enn Neemi og GT4cs++ som vil se den...
hehe! kan ikke risikere å la noen andre gå av med seieren vet du! Kan vel alltids fikse noen bilder av den ja... :)

#159341  av FireWalk

SÃ¥nn, Her er noen bilder av den:

speedoen:
Bilde

Tatt på streetmeet i Ålesund:
Bilde

Felgene:
Bilde

Har forresten ikke fått på stylingen bake pga eksosrørene som er for brede, må få byttet til enkle enderør på hver side før jeg kan få den på.
Vedlegg
Neemi som saboterer bildet mitt ved å ta bilde mot meg akkurat samtidig. MED Blits.. Dårlig gjort!
Neemi som saboterer bildet mitt ved å ta bilde mot meg akkurat samtidig. MED Blits.. Dårlig gjort!
P1010095.JPG (137.05 kiB) Vist 166 ganger
P1010070.JPG
P1010070.JPG (190.36 kiB) Vist 162 ganger
3.jpg
3.jpg (49.14 kiB) Vist 166 ganger
mr2_4.jpg
mr2_4.jpg (27.58 kiB) Vist 493 ganger