Jepp, klart, en chip vil gjøre en god jobb om man bare skal øke trykket litt.
Grunnen til at jeg går hele veien er pga at jeg vil ha full oversikt over alt som foregår i motoren til en hver tid. Jeg vil ha muligheten til å gå inn via laptopen å lese ut samtlige parametre for å diagnosere eventuelle problemer uten å være avhengig av Merkeverksted.
F.eks Med avansert knock control hadde jeg jo sluppet problemene med forige motoren. Dette pga at ECU ikke skjønner at det er et varig problem med tenningen når knock forekommer x antall ganger over en relativt lang periode med tid. ECU kan retardere timing pga detektert knock mange ganger uten at føreren nødvendigvis mekrer noe til dette selv (f.eks ved feiltenning).
Med bedre motorstyring kunne jeg ha ungått mesteparten av de problemene jeg hadde med forige motoren min. Som jo kom pga feil med tenningsystemet.
Jeg Har diskutert mye med mekanikerene som har mye erfaring med motorstyring og det var da dette ble tatt opp.
Det jeg trenger er en ECU som kan ta intelligente valg utifra den informasjonen den får. F.eks om den detekter knock x antall ganger iløpet av kort tid skal den foreta seg det orginal ECU gjør, nemlig å retarde tenningen, men om dette skjer over lengre tid så vil den skjønne at noe er permanent galt, og sette motoren i en nødmodus med permanent retarded timing intil problemet er utbedret. Dette gjør ikke orginal ECUen, den vil forsøke å avansere tenningen igjen hele tiden for å oppnå optimal ytelse, uten å skjønne at noe er galt siden dette skjer gang på gang. Den bare retarderer timingen intil der ikke er knock lenger, for så å øke den til den merker knock, og så justere litt tilbake igjen,. Dette gjør den gang på gang på gang, uten å skjønne at her er allvorlige problemer siden dette skjer så ofte. Det foregår gjerne helt itl knock sensoren tar kvelden, og da er det som regel ofte for sent.
Det er slike småting en ettermarkeds ECU vil være bedre på da man kan programere inn akkurat den mengden sikkerhet man føler man har behov for. Man kan også koble på dioder som lyser rødt når knock blir oppdaget.
Dette er bare en av mange "småting" som ikke har noe innvirkning på den vanlige brukeren. F.eks:
"Another area in which the stock ECU does not always behave as desired is in controlling the TVIS. As the 3S-GTE is modified to increase performance, the volumetric efficiency of the engine is changed and the optimal point to open the TVIS is affected. The ECU is ignorant of these changes and thus cannot change its behavior. Also, it has been reported that the ECU does not always operate the TVIS to extract the best performance from the engine but sometimes will use the TVIS as one of its protective layers to reduce engine performance when conditions do not appear to be optimal."
Med andre ord; Om man bare øker trykket og putter på en FCD vil orginal ECU ligge å bruke Tvis funksjonen for å holde igjen effekt og på den måten forsøke å stikke kjepper i hjulene for eieren som jo forsøker å få motoren til å yte litt mer. Ikke helt ideelt.
Klart, dette er jo ikke noe problem å snakke om for helt vanlige brukere med orginal motor da dette ikke skal være noe problem ved vanlig bruk.
Men med all den uflaksen jeg har hatt tar jeg ingen sjanser, og vil ha full kontroll/oversikt på alt hele tiden fra nå av.
Ettermarkeds ECU betyr jo at man har mange andre artige finesser og sikkerhetsmessige bonuser som f.eks Traction Control (forutsetter ABS).
Man kan f.eks også ha forskjellige programmer i ECU, som man bytter ved å trykke på en bryter. F-eks "sport og økonomi" program for 98 oktan bensin og et for 95 oktan bensin. Veldig praktisk for oss som bor i et land med dyr bensin
Samt at en ettermarkeds ECU vil ikke ta stilling til miljøkrav heller, og man vil kunne få mer effekt ut av motoren uten at det sliter noe mer på den, siden man kjører mer optimale verdier. Såkalt "gratis hester, på lik linje med intercooling, vanninnsprut osv)
Den orginale hjernen er veldig konservativ med tanke på miljøkrav og støy, og disse miljøkravene går som regel på bekostning av effekt.
Man kan også spare betydelige mengder bensin når man bytter motorstyring, siden man kan legge inn en mer fornuftig A/F ratio, spesielt under cruising (dersom man ikke har katalysator).
For å forbrenne avgasser i katalysatoren bør blandingen være 14,7:1, men ikke for at en motor skal forbrenne bensinen mest mulig effektivt.
På delgass og cruising uten katalysator kan man gjerne kjøre magrere enn det for å få bedre drivstofføkonomi. Å gå ned på 16:1 og muligens enda magrere går som regel fint samt at motoren går enda mer økonomisk. Om den blir litt lei på et lite område er det bare å gi den bittelitt mer akkurat der.
man vil spare bensin samtidig som man får mer "effektiv" forbrenning med tanke på effekt.
Missforstå meg rett nåda, jeg Sier ikke at den orginale ECUen er dårlig! Langt derifra! den er programert for å beskytte motoren for en hver pris, og den gjør en veldig god jobb så lenge motoren er orginal. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at den er et mesterverk for sin tid, og passer veldig bra til motoren.
Men for mitt vedkommende er bytte av ECU ganske nødvendig, siden jeg da kan lese ut alle parametre fra motoren uten å ta den inn på Toyota hver gang jeg må ha en diagnose. Folka der inne klarer jo aldri å forstå seg på denne bilen uansett, så det er best at jeg lar eksperter på turbobiler ta seg av dette. Dessuten får jeg jo datasprut ferdig montert til rundt 8000 kr nå.. og det er et så bra tilbud at jeg da bare MÅ ha det!
Alle har vel oppdaget at en kjøleslange har lekt, pakninger som har vært slitt osv. Det forekommer oftere enn man liker å inrømme med 15 år gamle biler, men det er heldigvis ting som er kjapt, billig og enkelt å fikse.
Dersom man har en orginal bil som funker helt fint, så er det ikke nødvendig å foreta seg noe med den! Kjør rundt, smil og vær glad!
Men dere må skjønne at om man har en helt orginal bil som det ikke er annet enn problemer med, slik som har vært tilfellet med meg fra første stund siden jeg kjøpte bilen, ja da har man ikke noe annet valg enn å foreta seg drastiske ting for å få bilen driftsikker igjen.
Og det har vi faktisk lykkes godt med nå hittil. Mange småfeil er utbedret, potensielle problemer blir forbedret FØR de blir et problem.
innen sommeren SKAL denne bilen være blant de mer driftsikre MR2ene her inne!
jada, noen av "oppgraderingene" er muligens litt overkill, men denne gangen tar jeg ingen billige snarveier. Det er ikke kjekt å gå 2 sesonger på rad uten å få brukt bilen. Den ene sommeren pga motor havari og den andre pga tap av førerkort. Nå som den tredje sommeren nærmer seg så satser jeg stort for å få bilen på veien og i en driftsikker kjørbar stand igjen slik at jeg kan få iallefall NOE glede av den! Og denne gangen tar jeg ingen sjanser eller billige snarveier. For det er utrolig frustrerende å innse et år etterpå at man har kjøpt katta i sekken, og at ingenting funker slik det skal. Nå jobber jeg ræva av meg om dagene og satser alt på å få bilen driftsikker og "som ny" igjen innen sommeren.
Det håper jeg dere forstår...
