TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Denne dagen har jeg ventet pÃ¥...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#5959  av MR2turbo

Synd Bjørni.. :? Purken er der jo alltid når du minst ønsker det og aldri når du trenger dem...
Kan du ikke få noen til å være sjåfør på kjerra di og være passasjer selv opp til Våler da? Da kan du jo starte festen allerede på vei oppover!! :D

Forresten den Fete røde Bimmeren din kan du jo kjøre selv uten lappen :mrgreen: Den er jo så fet at politiet aldri vil klare å stoppe deg :mrgreen: :mrgreen:

Prates

#5985  av chris

jumbo skrev:Kondolerer, Bjørn. Oppsiden er jo at du får god tid til å mekke på bimmeren din! :P :P :P

Hvor mye kronasjer må du ut med?

Og en helt annen sak: Ettersom dette sikkert ikke under forenklet forelegg (!), betyr det at dritten havner på rulleblad/vandel? Om ikke annet midlertidig?
Det går ikke på rullebladet.

#5986  av chris

Bjørni skrev:Hobbes: Ble tatt i begynnelsen av Runaskaret v/E39 rett etter Søylandskiosken og rett etter du har komt inn i Bjerkreim kommune! En plass jeg vet at purken mye står og måler, spes. på søndager, jeg er en idiot som sprinter frem slik....
Politiet tok tiden på meg fra punkt A til B og reknet ut farten! Noe pjuskete måte å gjøre det på spør du meg? De satt jo tross alt 500 - 600 meter fra der de tok målinger ifra. Kan det være en god nok måte å utføre en skikkelig måling på?
Det er derfor de har en VELDIG til sikkerhetsmargin på gjennomsnittsmåling. So you my friend, du kjørte nok godt over den hastigheten du ble "bokført" med.
Bjørni skrev: Jumbo: Ja, det var det jeg og tenkte, får utrolig mye tid til å skru på bimmeren, har bestilt hjem Rieger katalogen som jeg skal kikke NØYE gjenom :D
Vet ikke hvor mye jeg får i bot, men jeg hørte på radion` tidligere i sommer at det var snakk om at politiet ikke hadde lov til å straffe folk to ganger. Altså både ta fra meg lappe OG gi meg bot, blir liksom to straffer, enten eller hadde jo vært fint, å helst det siste alternativet.... :D

Men det som forundrer meg mest er hvor fint jeg tar det....... fy faen...jeg burde jo flippe??
For å ta fra deg håpet med en gang. De gir ALLTID bot i tillegg til å ta førerkortet. Det regnes ikke som to straffer, men det er EN dom på at du har kjørt for fort. Så.. mellom 5 og 10 store må du minst regne med i bot. Og skulle du av en eller annen merkelig grunn få over 6 mnd, så koster jo oppkjøring litt også.. men det slipper du nok :)

#5987  av chris

jumbo skrev:
Christian skrev:Hadde flaks for 1 år siden jeg og, mellom vestfossen og hokksund, ble tatt i snittmåling av en sivilbil jeg møtte :roll:
Heldigvis havna jeg bak en buss med biler imot, hadde jeg kommet forbi hadde det nok blitt mer enn et snitt på 83 i 60 sone.
3000 i forelegg og beskjed om at jeg hadde drittflaks :roll:
Eh? Forsto jeg deg rett, at du MØTTE en sivilbil? Altså sivilbilen var i bevegelse?

Dersom du godtok et forelegg i den situasjonen, sponset du statskassa og libidoet til de som stoppet deg langt mer en nødvendig. Jeg gråter hver gang noen blir tatt bare fordi de ikke vet egne rettigheter, kombinert med at politiet unnlater å gjøre det de faktisk er pliktig til: Opplyse deg om rettighetene dine. Og nei, jeg tenker slettes ikke på holywood-fenomenet. Det jeg refererer til, er for eksempel en politibetjent som stopper deg ALENE, kan utmerket prøve å gi deg forenklet forelegg, men han plikter faktisk å gjøre deg oppmerksom på at han ikke har noe å fare med, og at du selv kan velge om du vil godta det eller ei. Dette skjer imidlertid ikke, hvertfall altfor sjelden.
Forstod det som at det var gjennomsnittsmåling jeg? Og der har de veldig med sikkerhetsmarginer, pga differansen man kan få om man er sent eller tidlig ute med stoppeklokka. Og driver de med snittmåling, så sitter du der. For da står det politifolk på flere steder.

#5992  av jumbo

Du har nok rett, Chris. Jeg oppfattet det først som om Christian _møtte_ en sivil politibil, som selv var i bevegelse. I såfall hadde de ikke hatt noe som helst å fare med i praksis, DERSOM man er informert nok, og har litt bein i nesa.

Du har nok imidlertid rett, han kjørte forbi en stillestående måling.

#6017  av Christian

De var to i bilen, som stod i avkjøringa til vestfossen rett etter bensinstasjonen, de tok tida ifra jeg passerte de og til den første rundkjøringa...
Var oppe i 140 på den første strekka jeg, før jeg tok igjen bussen, så jeg klager ikke :wink:
Ja da, det er dumt, men det var bar vei der, og det er det ikke oppe hos oss :roll:
Var faktisk 110% sikker på at jeg hadde kvalifisert meg til å bli fotgjenger og spikre paller en tid jeg....så 3000 i bot? Den er grei!

#6019  av jumbo

Da hadde du flaks, ja. Jeg rotet en stund litt med at jeg trodde de som målte deg kom i en møtende bil...

Tror det pr. dags dato ikke finnes godkjente systemer for å måle farten til møtende kjøretøy med tilstrekkelig presisjon, selv om enkelte gjerne liker å spre rykter om noe annet. Problemet er at hva som "holder" dersom hardt settes mot hardt sjelden er interessant, fordi de fleste som blir stoppet ikke vet nok om hvordan de ligger an til at de tør å protestere.

Ei som gikk i klassen min på videregående ble stoppet av enslig politibetjent i 50-sona ut av Rødberg. Han "spilte" fly forbanna fordi hun hadde kjørt i 70. Hun ble klart nok skremt, og godtok selvsagt forelegget. Faen så lenge jeg gikk og irriterte meg over den episoden i etterkant. Har heldigvis fått fortalt vedkommende akkurat hva jeg mener om slik oppførsel nå i senere tid, og du verden så deilig det var å få ut! :?

#6041  av chris

De har ingen muligheter til å måle møtende kjøretøy. Eneste de kan ta en på er såkalt "uvettig" eller "uaktsom" kjøring. Om det er to personer i den møtende politibilen, og de mener du kjørte uaktsomt, så sitter man litt i det. Selv om de skal slite lenge med å bevise det. Men man kan ikke ta fra førerkortet på det uansett.

#33766  av Bjørni

Heisan igjen, har vært inaktiv fra forumet en god stund nå, av ulike grunner :shock:

Tror ikke jeg fikk fortelle hvordan det gikk med denne saken...

Mistet lappen i 12 måneder, så på mandag så er jeg klar...
Ingen bot men,
18 dager ubetinget fengsel, slapp ut igjen den 10ende februar.

Er det ikke deilig? :) :)
I fengsel for 139km/t i 80sone...?

Jeg har sykklet som en helt de siste 12 månedene, faktisk så vurderte jeg å sende mail til Kristian slik at han kunne legge sykkelen min ut på eier- sidene :)
Men motet begynner å ta seg opp igjen nå, kjenner jeg begynner å bli skikkelig tent på MR2'en igjen. Jeg la liksom alt dødt da jeg fikk vite at jeg var uten lappen i ett år...

#33771  av jan-erik

Gratulerer som fri mann da, og med lappen igjen. I det hele tatt å komme i fengsel for noe slikt er helt latterlig. Gjør jo at man ikke har respekt for lovene og straffene i dette landet.

Blir bare så jævlig provosert av slik så må skrive litt:

Leser ofte i lokalavisa om diverse dommer og slikt. Typisk eksempel: "Kjenning av politiet dømt for å fyllekjørt med stjålet bil og kjørt ut med denne. Dom: Betinget fengesel i 30 dager pga at vedkommende var så godt i gang med programmet for å komme ut av narkotika misbruk, og et fengels opphold ville gjøre videre behandling vanskelig." Så leser du litt lenger ned i samme avis: "22-årig tatt i 138 i livsfarlig fartsgalskap på omkjøringsveien rundt Hønefoss (som er en lang fin strekke forøvrig). Dom: Ubetinget fengsel og masse i bot og uten lappen i rundt 1 år".

Eller hva med denne: "30 åring fra Oslo distriktet tatt av politet etter tyveriraid i minst 10 biler. Sluppet ut etter 1 dag i varetekt, fordi politiet i et annet distrikt har samme mann mistenkt for omlag 144 andre bilinnbrudd og tyverier". Hva slags dom tror du han får, 3 mnd i fengsel, eller 250 timer samfunnstjeneste om han har en god advokat som kan hoste opp vanskelig barndom og dårlige venner, og en lovnad om å skjerpe seg.

Nå er ikke eksemplene over helt reelle saker, men innholdet er ikke langt fra sannheten. I Norge blir du når du kjører for fort dømt som om du skulle ha skadet noen. Er helt enig i at om du forårsaker ulykker og skader ved uaktsom kjøring så skal du bli dømt til mange år i fengsel. Men å bli dømt så hardt når ingen skade har skjedd, det går kun ann i Norge.

Kall meg gjerne fordomsfull, og at man ikke skal skjære alle over samme kam. Men det må være lov å kalle en spade for en spade, og virkelig lå folk må stå til rette for handlingene sine. Kvantumsrabatt i straffeutmålingen skulle det jo aldri vært. Blir du tatt så få folk dømt i løpet av noen uker, så rett i buret. Amen.

#33786  av Morten

Godt sagt!

#33790  av CelicaTurbo

vel, i det minste velkommen tilbake Bjørni :D

#33817  av chris

Helt enig med Jan-Erik

Og velkommen tilbake Bjørni. Ble du kjent med noen skumle menn på innsiden ;) :D

#33865  av MR2turbo

velkommen tilbake, ja :)

#33869  av Turbotrille

Hehe morsom tråd.
Ikke alle som tar det å miste lappen like lett.
Stilig.
Gratulerer med lappen igjen da.