Side 2 av 2

Legg innLagt inn:30 des 2002 16:31
av erling
Tror det er veldig viktig å bruke den oljeviskositeten som er oppgitt i instruksjonsboka til bilen. Altså fra motoren var ny ble den konstruert med de klaringer som passer den viskositeten som er oppgitt. Det er vel den motoren har fått ved oljeskift på servicer. Hvis en da brått skifter fra 10 år med mineral og over til helsynt. vil den ofte "gjøre for godt rent" og man risikerer lekkasjer.

Moderne motorer blir ofte konstruert mer kompakte og da er de oppgitt til å ha tynnere olje i instruksjonsboka. Altså enten motoren er slitt eller ikke, lurest er nok å følge boka. Kanskje unntak for trimma turbomotorer?

Jensi: Får håpe du er kvitt problemene nå da. Har du bilder fra overhalingen? :)

Legg innLagt inn:31 des 2002 15:41
av Øistein
min bil har jeg fyllt på en halv liter på 10000km
fikk bilen i februar, skifta olje i mars og har kommet til 10000km nå. på tide og bytte

i mars så fyllte jeg helsyntetisk 5w40 eller no.. husker ikke helt