TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ã¥rets statsbudsjett

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#201303  av Thomas S

sleeper skrev:veldig mange biler med standard motor blir billigere! men biler med mer en 170hk blir BETYDLIG dyrere! ( de øker hk avgiften med nesten 50% på hestene over 170hk! :evil: )
På tide å strupe motorene folkens :lol: :lol: Lenge leve Norges diktatur :twisted:

#201380  av espenk

Ja lenge leve norge!
Forpøkka molboland med politikere som ikke kan tenke logisk...

#201393  av jumbo

sleeper skrev:hm.. kan noen forklare meg hvorfor vi fortsatt har hk avgift?
Kroner i statskassa.

Finnes ingen annen grunn

En 1.4 liters stasjonsvogn full av unger og med campingvogn på slep forrurenser mye mer enn en bil med 300hk ville gjort i samme tilfelle.

#201395  av jumbo

sindrejl skrev:
sleeper skrev:Hørte nettopp på nyhetene at de fleste politikere mente at nye co2 avgiftene var noe av det dårligste forslaget som har kommet gjennom på stortinget på mange år :)
Vel, som trøst så varer det hvertfall bare maksimalt 4 år, før neste regjering forhåpentligvis får rettet opp faenskapen

#201411  av cameleon

Som sagt penger rett i statskassa. Er jo god business for staten norge dette. Salget av sportsbiler/luksusbiler har jo økt noe sinnsykt de siste årene. Mange flere nyrike som pøser ut penger i øst og vest. Dette fører jo til at staten kan komme med slike forslag. Ingen klager jo når alt kommer til alt uansett :wink: Er jo ikke et direkte opprørsk land vi lever i heller.

sagt det tusen ganger før og sier det igjen. Staten er den virkelige mafiaen.

#201412  av jan-erik

Råeste eksemplet jeg har sett på økningen med en moderat priset bil er at en Golf GT med 170 hk (1,4 liter med turbo og kompressor) øker i avgift med over 70.000,- !!

Blir nok å kjøre dieselpurker hele gjengen. Jeg er selv godt i gang med det med den ene familiebilen. Så blir det vel å få seg et leketøy som aldri blir registrert, og få lisensiert dette slik at man kan drive med baneracing, for det er vel foreløpig det billigste man kan gjøre skal man ha det moro med bil. Så lenge vi har de få banene vi har da, for flere blir det vel sikkert ikke.

Men på den positive siden ble jo en Avensis med D4D rundt 20-30.000,- billigere da....
 #201419  av hovik

Det er en del som er noe sure her, men jeg synes ikke forslaget virker så ille. HK avgift blir nok byttet ut med NOx/CO2/partikkel vekting til neste år.

Miljødifferensiert årsavgift som ser ut til å kommer i 2008 budsjettet vil bli langt værre enn det som er lagt frem hittil. Spesielt med for de gamle biler med store motorer. Hvis noen lurer på hvordan de kan får til det, er det bare å ta en titt på Tyskland. Der betaler du fort 12k+/år i årsavgift for en eldre MB500.

Jeg står på trappene til å kjøpe en konebil nå, og da er forslaget som kom nå ganske hyggelig. Avensis d4-d blir nesten 30k billigere.

Desverre ser det ikke ut til å differensiering av avgifter med tanke på partikkel utslipp ( noe VAG pumpe-diesel er helt j..... på ), men jeg regner med at det kommer strenge krav til eksisterende bilpark når mosedottene på tinget finner ut hvor skadelig selv en ny dieselbil kan være.

Det som derimot suger stort på budsjettet er økt matmoms, økte skatter på lønn, for lite til F&U og mangel av gassrør til Grenland.
 #201440  av jumbo

hovik skrev:Det er en del som er noe sure her, men jeg synes ikke forslaget virker så ille. HK avgift blir nok byttet ut med NOx/CO2/partikkel vekting til neste år.
Hadde det vært tilfellet tror jeg ikke folk hadde klaget heller. Problem er at det ligger an til at det blir Ole Brum hele veien (ja takk, begge deler), i beste sosialist-stil.

#201455  av CelicaTurbo

kan bli spennende det her men jeg tror kanskje at det ikke blir så ille som folk tror, og, eldre biler uten co2-tall fra fabrikk skal jo fremdeles vektes utifra slagvolum men jeg vet ikke hvordan de tallene sammenlignes med tidligere, sannsynlighvis litt opp..

ellers, det som bekymrer meg litt er at de forespeiler en endring i årsfradraget ved bruktimport, og slikt kan fort få litt stor effekt på bilmarkedet.. en annen ting er at jeg er dypt uenig i at dieselbiler skal få en så stor fordel i avgiftene, for greit nok at de produserer mindre CO2 i forhold til kjøredistanse pga høyere effektivitet men dieselbiler slipper nå jammen det ut mye dritt de også som bensinbiler produserer minimalt av :roll: Storbyene har jo de siste årene fått dramatisk økt problem med smog og det er hovedsaklig pga den store økningen i dieselbilers popularitet og økt vedfyring ved høye strømpriser.. så, når da mange flere kjøper seg dieselbiler vil de største byene sannsynlighvis se seg nødt til å sperre trafikk inn til byene på vinterstid..

#201467  av jumbo

Noen som har klart å finne noe konkret rundt eventuelle endringer i fradrag?

Dessuten blir jo effekt-delen av avgiften øket for biler med mye gamp, og jeg har ikke klart å se noen differensiering mellom nye kontra gamle biler her, så dette gjelder nok eldre biler også - i motsetning til co2 som bare blir gjeldene for nye biler med fabrikktall for utslipp.

Lukter lang vei av at dette blir til det dyrere hvertfall, men som Kristian sier, er det bruksfradraget og eventuelle endringer i dette som er langt viktigere for eldre biler enn noe annet. Noen som har funnet noe konkret om dette?

#201471  av CelicaTurbo

jumbo skrev:Lukter lang vei av at dette blir til det dyrere hvertfall, men som Kristian sier, er det bruksfradraget og eventuelle endringer i dette som er langt viktigere for eldre biler enn noe annet. Noen som har funnet noe konkret om dette?
har lest gjennom hele den delen av budsjettforslaget og det står ingenting spesifikt om fradraget, kun at det bør endres slik at fordelingen blir annerledes, samt for å rette seg etter noen krav fra EØS.

Ellers, det er kun et forslag det her, vi kan nok vente at noe av dette vil bli moderert når stortinget skal vurdere det.. I det minste er det også en del positivt, slik som satsing på helsevesen og eldrepleie, barnehagedekning, stor satsing på veiutbedringer (dog trolig ikke tilstrekkelig), og ingen regjering har noensinne brukt mer av oljepengene enn i dette budsjettet og det vil i praksis si at vi i dette forslaget vil få igjen mer i tjenester enn hva økningene i skatter vil beløpe seg til..
 #201472  av sindrejl

hovik skrev:Det er en del som er noe sure her, men jeg synes ikke forslaget virker så ille. HK avgift blir nok byttet ut med NOx/CO2/partikkel vekting til neste år.

Miljødifferensiert årsavgift som ser ut til å kommer i 2008 budsjettet vil bli langt værre enn det som er lagt frem hittil. Spesielt med for de gamle biler med store motorer. Hvis noen lurer på hvordan de kan får til det, er det bare å ta en titt på Tyskland. Der betaler du fort 12k+/år i årsavgift for en eldre MB500.

Jeg står på trappene til å kjøpe en konebil nå, og da er forslaget som kom nå ganske hyggelig. Avensis d4-d blir nesten 30k billigere.

Desverre ser det ikke ut til å differensiering av avgifter med tanke på partikkel utslipp ( noe VAG pumpe-diesel er helt j..... på ), men jeg regner med at det kommer strenge krav til eksisterende bilpark når mosedottene på tinget finner ut hvor skadelig selv en ny dieselbil kan være.

Det som derimot suger stort på budsjettet er økt matmoms, økte skatter på lønn, for lite til F&U og mangel av gassrør til Grenland.
øhh.. du er klar over at diesel forurenser 90% mer enn bensin.. beat that og be regjeringen dra til helvete..

#201481  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Ellers, det er kun et forslag det her, vi kan nok vente at noe av dette vil bli moderert når stortinget skal vurdere det
Litt moderering kanskje, men husk at det er en flertallsregjering... om jeg ikke har misset noe her, kan de teknisk sett trykke det gjennom uansett hva stortinget forøvrig måtte mene.

I det minste er det også en del positivt, slik som satsing på helsevesen og eldrepleie, barnehagedekning, stor satsing på veiutbedringer (dog trolig ikke tilstrekkelig), og ingen regjering har noensinne brukt mer av oljepengene enn i dette budsjettet og det vil i praksis si at vi i dette forslaget vil få igjen mer i tjenester enn hva økningene i skatter vil beløpe seg til..
Joda, mye bra. Om veibudsjettet er tilstrekkelig eller ikke er det vel liten tvil om, men de har i det minste satt av mye MER enn tidligere budsjett.

Og ja takk til å bruke mer oljepenger - vi har mer enn nok på bok som det er, og det er mange måter å ta i bruk disse pengene på uten at det behøver å bli inflasjonsdrivende - selv om det selvsagt er et problem generelt sett.

#201641  av chris

Til dere som synes dette var gode forslag fra de pengegriske saupskoltene, og drømmer om å kjøpe en diesel-avensis nå:

Finansdepartementet har nå gått ut og sagt at det vil bli avgiftsøkning på diesel og dieselbiler..

Hørte dette på nyhetene på radioen nå nettopp.

-edit-
ser også nå at i avisen står det at båter også må betale dieselavgift, for å "likestilles" med båter med bensinmotorer.

Nå er de på virkelig pengeinnsamling der nede....

#201658  av sleeper

chris skrev:Til dere som synes dette var gode forslag fra de pengegriske saupskoltene, og drømmer om å kjøpe en diesel-avensis nå:

Finansdepartementet har nå gått ut og sagt at det vil bli avgiftsøkning på diesel og dieselbiler..

Hørte dette på nyhetene på radioen nå nettopp.

-edit-
ser også nå at i avisen står det at båter også må betale dieselavgift, for å "likestilles" med båter med bensinmotorer.

Nå er de på virkelig pengeinnsamling der nede....
så det vil si at: de fleste bensinbiler øker KRAFTIG i pris ( alle de som har større en 45hk motor og veier mer en 700kg!)
og for og kompansere for det så øker diselbiler også en del i pris for og ompansere...

så egentlig så har regjeringa bare ØKT nybilprisen på så og si ALLE biler!
hm...takk til alle dere som stempe på disse MØKKAPARTIENE!