Side 2 av 2
Legg innLagt inn:21 sep 2006 11:52
av Andy_Celica
Jeg målte forresten komp på en carina e, 1,6 (4a-fe) her for litt siden, den hadde 12-14 bar, husker ikke helt, men det er 180-220 psi cirka.
Legg innLagt inn:21 sep 2006 15:42
av jsun
Mr_Sann skrev: Skulle spinne ut fra et lyskryss og motoren gikk helt opp i turtall men jeg kjente ikke noe hjulspinn.
Hmmm... slipper cluchen er det ikke rart det trekker dårlig.....
Ta en tur på veien.... og legg bilen i ca. 60Km/t i 5.gir .... inn med cluchen og rus opp til ca. 4-5000rpm. Bråslipp da cluchen .... slurer den og holder turtall, er den gåen....
Legg innLagt inn:21 sep 2006 16:29
av Larsen
En leak down tester sjekker hvor godt sylinderen holder tett i alle stillinger. Det en vanlig komptester gjør er å måle høyeste trykket som sylindere kommer opp i. Leak down testeren måler hvor godt sylinderen klarer å holde på gassen selv om stempelet ikke er på topp.
Det vil si at en leak down test er en mer grundig undersøkelse øv stempelringer og ventiler enn det enn vanlig komp test klarer.
Jeg hadde 150, 145, 150, 155 psi på mine på en 3sgte som jeg mistenker på være litt sliten.
Legg innLagt inn:22 sep 2006 09:53
av Andy_Celica
Larsen skrev:En leak down tester sjekker hvor godt sylinderen holder tett i alle stillinger. Det en vanlig komptester gjør er å måle høyeste trykket som sylindere kommer opp i. Leak down testeren måler hvor godt sylinderen klarer å holde på gassen selv om stempelet ikke er på topp.
Det vil si at en leak down test er en mer grundig undersøkelse øv stempelringer og ventiler enn det enn vanlig komp test klarer.
Jeg hadde 150, 145, 150, 155 psi på mine på en 3sgte som jeg mistenker på være litt sliten.
Med de talla der så virker den litt sliten ja, celicaturbo har jo en 2.gen samme som deg, og den viste faktisk 190 psi på alle sylinderene, Min viser ca 180 psi.
Jeg hadde forresten mellom 120-140 psi på de stemplene som jeg hadde tenningsbank på.
Legg innLagt inn:22 sep 2006 22:53
av Mr_Sann
Da har jeg sett over tenningen og justert den til ca 12 og det var merkbar forskjell på bilen. kunne virke som om den var satt på lavere enn 10* men fikk ikke undersøkt det da jeg klarte å røre på fordeleren før jeg tok første sjekk. Aldri gjort noe slik før så det var moro.
Men jeg er sikker på at det er noe annet som er galt også for den har gått bedre før og fordeleren flytter seg ikke så lett med de to skruene. Men kan jo hende det hjelper å bytte fordeler og rotor også. Har nå planer om det for at det skal tåle justeringen. Blir også spennende å se hvordan det blir med nytt bensin filter. de klarte jo å bestille feil til meg på Toyota. fikk bensinpumpa til 1900 kr så jeg gadd ikke å bytte den bare for å bytte.
Kjøpte komptester fra biltema i dag men fikk ikke testet det. må være to for å ta jobben. Blir spennende å se resultatet.
En ting er bra med dette da og det er at jeg lærer meg litt mer om bilmotoren. Er interessangt.
Legg innLagt inn:23 sep 2006 09:54
av sleeper
hvorfor må du være 2 stlk for og ta komp test da?`
går greit alene det? ( jeg gjør ivertfall det...
husk og holde gassen i bunn når du drar den på starteren da..
men jeg syntes også du burde hatt en del høyere komp på den motoren. jeg har 13kg på min 3sgte motor...
Legg innLagt inn:23 sep 2006 10:32
av Andy_Celica
sleeper skrev:hvorfor må du være 2 stlk for og ta komp test da?`
går greit alene det? ( jeg gjør ivertfall det...
husk og holde gassen i bunn når du drar den på starteren da..
men jeg syntes også du burde hatt en del høyere komp på den motoren. jeg har 13kg på min 3sgte motor...
Akkurat det jeg mener oxo.
Men hvis tenninga har vært helt på trynet kan det jo hende at han har pådrat seg tenningsbank da, og da er det i tilfelle ikke rart hvis han har så dårlig komp.
Legg innLagt inn:23 sep 2006 15:08
av Mr_Sann
sleeper skrev:hvorfor må du være 2 stlk for og ta komp test da?`
går greit alene det? ( jeg gjør ivertfall det...
husk og holde gassen i bunn når du drar den på starteren da..
men jeg syntes også du burde hatt en del høyere komp på den motoren. jeg har 13kg på min 3sgte motor...
Så ikke ut som om den måleren fra Biltema holder seg på høyeste verdi men kanskje jeg tar feil. Får gå ned og prøve da.
Er enig med dere at 10 er for lite. De på Toyota sa det var bra men jeg får ta en måling å se hva resultatet blir. Det skal skje med varm motor?
Legg innLagt inn:23 sep 2006 15:37
av Mr_Sann
Andy_Celica skrev:sleeper skrev:hvorfor må du være 2 stlk for og ta komp test da?`
går greit alene det? ( jeg gjør ivertfall det...
husk og holde gassen i bunn når du drar den på starteren da..
men jeg syntes også du burde hatt en del høyere komp på den motoren. jeg har 13kg på min 3sgte motor...
Akkurat det jeg mener oxo.
Men hvis tenninga har vært helt på trynet kan det jo hende at han har pådrat seg tenningsbank da, og da er det i tilfelle ikke rart hvis han har så dårlig komp.
Hvordan vet jeg om jeg har hatt tenningsbank? Burde jeg ikke merket dette?
Legg innLagt inn:23 sep 2006 16:59
av Speeder
Mr_Sann skrev:Andy_Celica skrev:sleeper skrev:hvorfor må du være 2 stlk for og ta komp test da?`
går greit alene det? ( jeg gjør ivertfall det...
husk og holde gassen i bunn når du drar den på starteren da..
men jeg syntes også du burde hatt en del høyere komp på den motoren. jeg har 13kg på min 3sgte motor...
Akkurat det jeg mener oxo.
Men hvis tenninga har vært helt på trynet kan det jo hende at han har pådrat seg tenningsbank da, og da er det i tilfelle ikke rart hvis han har så dårlig komp.
Hvordan vet jeg om jeg har hatt tenningsbank? Burde jeg ikke merket dette?
Det er tubomotorer som sliter med dette problemet. Du har nok noe annet som krangler
Legg innLagt inn:23 sep 2006 18:27
av Larsen
Speeder skrev:Mr_Sann skrev:Andy_Celica skrev:
Akkurat det jeg mener oxo.
Men hvis tenninga har vært helt på trynet kan det jo hende at han har pådrat seg tenningsbank da, og da er det i tilfelle ikke rart hvis han har så dårlig komp.
Hvordan vet jeg om jeg har hatt tenningsbank? Burde jeg ikke merket dette?
Det er tubomotorer som sliter med dette problemet. Du har nok noe annet som krangler
En bil uten turbo kan også pådra seg dette problemet faktisk. men da ville det gitt utslag på kompresjon målingen.
Til tross for lav kompresjon på motoren min så går den veldig fint på tomgang og drar svært bra.
Legg innLagt inn:23 sep 2006 19:51
av Mr_Sann
Har tatt kompresjonstest i nå og det var med bedre resultater.
Vet ikke rekkefølge nr på stemplene men jeg fikk 175psi, 175 psi, 175 psi og 173 psi på den som er ved girkassa.
Dette skal vel være greit?
Vet ikke forholdet mellom bar, psi men måleren viste omtrent 12 bar ved 175 psi.
Legg innLagt inn:30 sep 2006 00:30
av Mr_Sann
Da har jeg også byttet bensin filter etter at den gamle har sitti der i 12 år. Det hjalp litt men jeg føler at det er mer som skal til.
Hva kan jeg gjøre nå? Bytte fordeler/rotor? Er det bare å kjøpe orginalt toyota eller får man noe som er mer racing?
Legg innLagt inn:30 sep 2006 10:35
av sleeper
fordeler og rotor kjøper du org... funker best det..

Legg innLagt inn:30 sep 2006 13:54
av MacBain
Kanskje det er noe galt med dysene?
Kan jo i første omgang kjøpe en "stp complete system cleaner" eller lignende og prøve om det kan rette opp problemet.