TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• irritert pÃ¥ saktegÃ¥ende traktor..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#193138  av cameleon

Jeg vet at dette er en ganske alvorlig hendelse da hehe, men jeg ser bare for meg situasjonen :lol: :lol: Må bare le hehehe. Artig det som blir skrevet her også for den saks skyld :mrgreen:

#193148  av milcom

traktorene må jo som sakt forbi de og! å om de skal slippe forbi vær jævla bil som kommer så får de jo aldri gjort noe! for 1 min etter de slapp forige forbi så kommer det jo en ny;)

#193158  av jumbo

dca skrev:de har sin fulle rett og kjøre mil etter mil på veien...å kjøre forbi en traktor er null problem....og hvis det slett ikke går svinger nesten alltid traktorn av og slipper forbi! men er det pga en idiot som ikke klarer å kjøre forbi hvis han ikke har en strekke på 1km svinger man vel faen ikke av...
De har faktisk ikke det nei, ikke uten å at sin del av ansvaret for å hjelpe folk fram. Har faktisk diskutert nettopp denne lovparagrafen i en rekke anledninger (spesielt med de som tror man ikke har noe ansvar for å slippe folk frem dersom man selv kjører på fratsgrensa)... poenget er at du plikter å bidra til å hjelpe raskere trafikkanter frem "og om nødvendig stanse". Sistenevte ledd gjelder kun sakta trafikkanter.

Skal se på lovdata litt kvikt om jeg kan finne igjen den eksakte paragrafen, men ikke tro et sekund at du har noen som helst RETT til å sinke trafikken for andre uten å gjøre innsats for å slippe de frem og være minst mulig til hindring.

EDIT:
Finner ikke reglene rundt forbikjøring i farten, men man trenger faktisk ikke lete så langt engang for å finne regler som totalt slår bena unna ideen om at du har RETT til noe som helst:

"§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Here we go:
"Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)."
....
§ 12. Forbikjøring
....
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Greit oppsummert: Kjører du noe som hindrer trafikken forøvrig *plikter* du faktisk å kjøre av veien og stanse for å slippe frem, dersom ikke forbikjøring kan ordnes på normalt vis.

I eksemplet i denne saken snakker vi om en for store deler veldig svingete vei med relativt stor trafikk. Har null problemer med å se for meg at man kan bli liggende bak en traktor rimelig lenge uten forbikjøringsmuligheter der (kjører selv denne veien rimelig ofte) og at traktoren i såfall har soleklart ansvar for å kjøre til side å slippe frem.

#193173  av Th4 Ghost

jeg synes det er rart at folk i det hele tatt klarer å hindre trafikken på den måten. jeg hadde umulig klart å hatt mil etter mil med kø bak meg og bare ignorert den.. men på en eller annen måte, så gjør folk det likevel

#193197  av jumbo

Ja godt poeng. Jeg får relativt fort noia av å vite at jeg holder opp folk bak meg som vil fram. Aner ikke hvordan noen klarer å så totalt ignorere dette, men som du sier - det er det plenty med folk som gjør.

Blir selvsagt en tanke annerledes med f.eks en traktor, der du pent må regne med å være litt i veien for folk dersom du vil komme deg fra a til b i det hele tatt, men jeg har da noen mil i traktor bak meg selv og den ekle følelsen av å være i veien for folk var ikke noe mindre for min del i traktor kontra bil...

#193222  av dca

jumbo skrev:
dca skrev:de har sin fulle rett og kjøre mil etter mil på veien...å kjøre forbi en traktor er null problem....og hvis det slett ikke går svinger nesten alltid traktorn av og slipper forbi! men er det pga en idiot som ikke klarer å kjøre forbi hvis han ikke har en strekke på 1km svinger man vel faen ikke av...
De har faktisk ikke det nei, ikke uten å at sin del av ansvaret for å hjelpe folk fram. Har faktisk diskutert nettopp denne lovparagrafen i en rekke anledninger (spesielt med de som tror man ikke har noe ansvar for å slippe folk frem dersom man selv kjører på fratsgrensa)... poenget er at du plikter å bidra til å hjelpe raskere trafikkanter frem "og om nødvendig stanse". Sistenevte ledd gjelder kun sakta trafikkanter.
de frem og være minst mulig til hindring.

de har vel lov til det!! men selvfølgelig skal de slippe frem så lenge det ikke er mulig å kjøre forbi!!!

#193248  av Th4 Ghost

dca skrev:
jumbo skrev:
de frem og være minst mulig til hindring.

de har vel lov til det!! men selvfølgelig skal de slippe frem så lenge det ikke er mulig å kjøre forbi!!!
nope, they don't. "hindring av trafikk" står faktisk i loven at det ikke er lov..som jumbo postet så fint over

#193261  av jumbo

vel, vi diskuterer vel egentlig flisespikkeri og er generelt enige her (tror jeg)...

JA du har selvsagt lov til å kjøre et tregt kjøretøy fra a til b (med noen unntak, f.eks motorvei)

og

JA du har ansvar for å sørge for at du hindrer trafikken minst mulig, inkludert å kjøre av veien for å slippe folk fram når forbikjøring ikke kan skje i fart...

Er egentlig ikke så fryktelig komplisert ;)

#193290  av jumbo

vedkommende trenger jo rett og slett grisebank

#193291  av sindrejl

erling skrev:Her også er jo en artig skøyergutt. http://www.battlefield.no/forum/index.p ... opic=71072

Mon tro om han blir gammel Bilde
leste hele førstesia der jeg. Ble rimelig oppgitt! Skulle hatt grisebank han jævelen der. Skjønner godt man blir provosert av en som ligger for nær støtfangeren og har selv bremset litt halvhardt for å få dem lenger bak når folk er VIRKELIG nære, men å sperre venstrefila på den måten der, da er man bare syk i nøtta.

#193306  av Andy_Celica

Enig med Jumbo og Sindrej, han skulle hat grisebank, hvis en ligger forran deg og sinker, og du prøver å kjøre forbi han og da gasser han på, så skulle jeg ønske at jeg hadde en pistol i bilen og skutt hull i bakhjula dems :twisted:

Det må være det mest irriterende som finnes :twisted:
Sist redigert av Andy_Celica den 22 aug 2006 10:36, redigert 1 gang totalt.

#193311  av GT4 CS

Opplevde det der, lå og sinka meg og nektet og la meg kjøre forbi. Så la meg rolig bak og fulgte han helt hjem til døra. Sku sett han var rask med og løpe inn :lol:
HAter sinker som ikke slipper forbi andre. Hadde purken vært like flink til og jakte på de som kjører for sakte, mye saktere en forholdene sier. Så ville det blitt mindre ulykker. For vi mennesker er nå en gang veldig lett og få sinte, og da tenker vi ikke så langt.

#193325  av jumbo

GT4 CS skrev:Opplevde det der, lå og sinka meg og nektet og la meg kjøre forbi. Så la meg rolig bak og fulgte han helt hjem til døra. Sku sett han var rask med og løpe inn :lol:
HAter sinker som ikke slipper forbi andre. Hadde purken vært like flink til og jakte på de som kjører for sakte, mye saktere en forholdene sier. Så ville det blitt mindre ulykker. For vi mennesker er nå en gang veldig lett og få sinte, og da tenker vi ikke så langt.
Er jo også primært derfor reglene rundt f.eks forbikjøring er som de er: For å unngå å lage situasjoner... Er UANSETT bedre at en som ønsker å kjøre fortere enn deg (uansett hva forholdene tilsier) slippes frem og får kjøre så fort vedkommende ønsker, enn å forsøke å regulere andre ved å holde de bak seg... lager bare livsfarlige situasjoner, hvilket er nettopp det reglene prøver å unngå