TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• us model mr2 vil ikke starte!!har ladet veldig høyt..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#190581  av WaxFraq

"det enkle er ofte det beste" regjerer ganske ofte når det kommer til problemer på bil...har hatt veldig mye forskjellige biler, å da selvfølgelig mye forskjellige feiler..men det er ofte enkle, billige feil som forårsaker feks motorstopp....
men ser for seg ofte det værste å man ser verden rase framfor seg..
:shock:

men som regel..så lar det seg fikse... 8)

hold tråden oppdatert da...og lykke til!!

#190632  av Mr2 Mk2

chris skrev:
Mr2 Mk2 skrev:mulig det er startsperren(om du har det), hold oss oppdatert :)
Da hadde jo ikke starteren gått rundt ;)
jo,så sant vi ikke snakker uorginalt defa eller lign da.

#190676  av mr2jenta

dynamoen har jeg fått fiksa var en ledning som hadde irra av..
venter på mer svar i morra, når tenningsmodulen kommer...det kom nemlig opp flere alternative feil når vi feilsøkte... så enten er det hjernen eller tenningsmodulen.. de har ikke bestilt uten å informere om pris.. faren min er bilmekaniker så han fikser deler for meg :wink:
så nå gjenstår det bare å se :P

#190677  av Ivar

Hvis det er snakk om en hjerne til en 3S-GE så er det bare å skrike ut. Jeg har en til salgs.

#190678  av mr2jenta

Skulle gjerne kjøpt den men den passer ikke til min.. jeg har en amerikansk model av mr2.. det er en litt annen hjerne serru :wink:

#190880  av mr2jenta

FireWalk skrev:
mr2jenta skrev:foreløpig har jeg ikke fått med meg mer enn at de har feilsøkt på nytt å funnet en feilkode.. de visste ikke sikkert men nå tror de det er tenningsmodulen... har bestillt ny så håper det funker :twisted:
konklusjon: kjøp en europeisk modell i stedet :wink: for det er vanskelig å få tak i utstyr som feilsøkingspc til de amerikanske..Forresten.. hvis det skulle være hjernen..vet noen va de ligger på i pris? bytter den selv i såfall..
sikkert rundt 10.000 kr... da vil det være billigere å gå over på datasprut :)
datasprut???

#190901  av FireWalk

mr2jenta skrev:
FireWalk skrev:
mr2jenta skrev:foreløpig har jeg ikke fått med meg mer enn at de har feilsøkt på nytt å funnet en feilkode.. de visste ikke sikkert men nå tror de det er tenningsmodulen... har bestillt ny så håper det funker :twisted:
konklusjon: kjøp en europeisk modell i stedet :wink: for det er vanskelig å få tak i utstyr som feilsøkingspc til de amerikanske..Forresten.. hvis det skulle være hjernen..vet noen va de ligger på i pris? bytter den selv i såfall..
sikkert rundt 10.000 kr... da vil det være billigere å gå over på datasprut :)
datasprut???
Det er det en kaller ettermarkeds "hjerner" som styrer tenning og bensin på bilen. Den gjør det samme som den orginale hjernen, forskjellen er at "datasprut" er programerbart mens den orginale har en statisk programvare som ikke kan forandres. Datasprut er derfor veldig viktig når man skal f.eks trimme en bil. Da forandrer man motorens karakteristikk og egenskaper, og måten den orginale hjernen styrer motoren på vil da ikke lenger være ideell siden motorens parametre er forandret i forhold til en orginal motor. Da trenger man en ettermarkeds hjerne som kan programeres til å styre motoren optimalt slik motoren er akkurat der og da.

Hadde jeg hatt valget mellom ny orginal hjerne og datasprut hadde jeg nok valgt datasprut. Det vil ii alle tilfeller være bedre enn en hvilken som helst "chip" som folk snakker så varmt om.

Klart, med datasprut blir det litt mer knoting med ledningsnett, mapping osv. Så det blir litt arbeid og litt penger. Om an har absolutt 0 peiling og vil ha bilen orginal så går det jo an å få tak i en brukt hjerne til en grei pris sikkert, men om du har planer om å kjøpe en ny så tror jeg det fort kan bli dyrt. Slike spesial deler til bilene er som regel veldig kostbart. Vet at orginal AFM koster rundt 8000 kr, så en ny hjerne vil nok ligge enda høyere i pris...

#190914  av CelicaTurbo

sannsynlighvis burde det være mulig å få tak i en brukt ECU fra ebay eller http://www.mr2oc.com om det skulle være behov for det..

#190965  av mr2jenta

fant en ecu 5sfe til bilen på e bay.... men va er forskjellen på sw21 og sw20??ecu'en jeg fant var til sw21..

#190970  av 2fast4u

mr2jenta skrev:fant en ecu 5sfe til bilen på e bay.... men va er forskjellen på sw21 og sw20??ecu'en jeg fant var til sw21..
SW21 er den bilen du har, US utgave med 5S-FE motor.

Men er det ECU som er deffekt :?:

:wink:

#191071  av CelicaTurbo

ja definitivt ikke kjøp noen ECU før du er ganske sikker på at det er årsaken :)

#191151  av mr2jenta

nei.. sant nokk :? dissa mekaniker folka finner jo ikke ut noen ting...
nå er det jo ikke tenningsmodulen allikevel.. å da øker jo sjangsen for at det er hjernen.. har egentlig regna med at det er den siden den nå virkende dynamoen har lada noe sinnsykt tidligere..å det er jo som regel det som kan kræsje hjernen.. men ja... sukk :roll:

#191156  av sleeper

er du SIKKER på at de har sjekket alle sikkringene til motoren?
gamle bilen min ladet 20v en gang når diodebrua mi tok kvelden og rett etterpå så gikk efi sikkringen på bilen min.. da bare døde den og vill ikke starte.. (den dro på starteren min tente ikke fordi den ikke fikk bensin..)

for og være erlig så har jeg veldig liten tro på at det er hjernen.....

#191180  av TrustNo1

Før du koster på 8-10 lapper på en ECU, ville jeg nok forhørt meg litt her om det er noen snille folk i området du kunne lånt en ECU av for å teste. Å skru ut denne tar 5 minutter, så det er ikke akkurat noen stor jobb :)

#191188  av Ivar

mr2jenta skrev:Skulle gjerne kjøpt den men den passer ikke til min.. jeg har en amerikansk model av mr2.. det er en litt annen hjerne serru :wink:
Og ikke minst en annen motor... du har nok 3S-FE.